Annons:
Etikettmeditation
Läst 1634 ggr
[colors_]
7/4/17, 11:23 AM

Djup meditation efter mycket aktivitet

Hej Någon mer som sjunker djupt i meditationen på kvällen när ni haft mycket annat att göra och tänka på under dagen? Så blir det för mig… Det står också i instruktionerna för den meditation jag använder att det blir så här. Tycker bara det är ett intressant fenomen :)

Annons:
NiklasTyreso
7/16/17, 12:42 AM
#1

Jag har lättare att uppleva av spänning genast efter jag kommit hem eller genast efter en aktivitet, kanske pga att det ger kontrast. För djup avspänning tror jag regelbunden träning i meditation är viktigast.

[colors_]
7/17/17, 11:10 PM
#2

Ja, så kan det ju vara, kontrasten. Som att när man varit på ytan hela dagen i aktivitet, krävs det inte mycket för sinnet att "bryta ytan" och gå ned i djup vila… Men också att om man varit i stillhet under dagen, och inte mycket sinnlig aktivitet, så är man liksom nära det djupa redan… Och man märker inte skillnaden på samma sätt. Detta är något intressant, men något jag inte till fullo har förstått eller kan förklara med ord. Men som du säger är ju regelbundheten mycket viktig. Jag har dock inte mediterat regelbundet under längre tid av olika anledningar.

Annielle
8/14/17, 9:47 PM
#3

Det låter ju bra att du lyckas komma djupt in i meditation, vad är det för teknik du använder?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[colors_]
8/16/17, 9:11 AM
#4

Ja, emellanåt sjunker jag ganska djupt (även om jag inte mediterar varje dag), och nu för tiden är meditationen mer behaglig och naturlig då jag inte anstränger mig lika mycket för att hålla fokus på mantrat hela tiden. Jag använder mig av denna: http://www.aypsite.org/13.html Det finns många fler yogaövningar än just meditation på den sidan också om man följer länkarna. Rekommenderar även denna bok som går lite djupare om just meditationstekniken: http://www.aypsite.org/books.html#dm Den boken har gett mycket, och den kostar inte mycket alls via Google Play :)

NiklasTyreso
8/17/17, 8:10 PM
#5

Ayp's instruktion är förträfflig! Den liknar TM's manual, den som finns utlagd på nätet. Det innebär att instruktionen nog har stor likhet med den ateistiska acem-meditationen (en utveckling av TM). Det är bara att välja den form som önskas!😃 Jag föredrar just denna meditationsmetod, men är ointresserad av andlig undervisning som, i ayp, och religiösa trosföreställningar (som i tm). Så om jag inte redan använde metoden hade jag gått en kurs hos ateistiska sekulära acem.

[colors_]
8/18/17, 1:31 PM
#6

Ok, ja TM och AYP verkar likna varandra i utförande. På vilket sätt menar du att TM har religiösa trosföreställningar? De verkar basera mycket av deras tankesätt på vetenskap, iaf vill de ge sken av det på webbsidan m.m.

Annons:
NiklasTyreso
8/18/17, 9:21 PM
#7

TM har många vetenskapliga studier som visar att TM meditatörer blir avspända, får lägre blodtryck etc, det har man visat vetenskapligt. Trots det har medlemmarna religiösa trosuppfattningar om att mantran förlorar sin funktion om de inte hemlighålls. De ska vara individuellt utvalda men enligt manualen tilldelas man ett hinduiskt mantra baserat på sin ålder när man går kursen. Dessa hinduiska mantra och trosuppfattningar kring dem har inte utvärderats vetenskapligt. Maharishi-effekten är en annan religiös trosuppfattning i TM rörelsen om att om tillräckligt många på en ort mediterar kommer de magisk påverka resten av befolkningen så de andra blir mer kärleksfulla, begår mindre våldsbrott etc. TM förespråkarna säger att Maharishi-effekten är vetenskapligt bevisad, men inga andra anser att det är vetenskap. Trots medlemmarnas konstiga trosuppfattningar har de en meditationsmetod som är både enkel och i massor av vetenskapliga studier ger mätbara avspännings effekter.

[colors_]
8/19/17, 2:03 PM
#8

Kan det inte vara så att det hinduiska stuket är pga den kultur som meditationen härstammar från? Att fler påverkas av ens individuella meditation tycker jag inte är religiöst dock, mer andligt… Men förstår hur du menar, och jag är ingen TM-expert, hehe, och har aldrig mediterat med TM…Så har svårt att ha en riktig uppfattning om det du skriver egentligen. Men OM den är religiöst influerad pga kultur eller liknande så blir ju inte själva tekniken mindre värdefull för det, exempelvis det du nämner i början av ditt inlägg, m.m. Det är bara min uppfattning. Mvh/colors_

NiklasTyreso
8/20/17, 8:57 PM
#9

Tekniken är väldigt enkel och effektiv, trots att jag inte gillar allt TM lär ut.

[colors_]
8/21/17, 10:00 AM
#10

Nej, precis. Så är det väl lite för mig med AYP, de har en del yogaövningar som inte tilltalar mig…och de låter jag bli. Svårt att gilla allt i en lära kanske ;)

Upp till toppen
Annons: