Meditation - allmänt

Djup meditation efter mycket aktivitet

2017-07-04 11:23 #0 av: colors_

Hej

Någon mer som sjunker djupt i meditationen på kvällen när ni haft mycket annat att göra och tänka på under dagen? Så blir det för mig...

Det står också i instruktionerna för den meditation jag använder att det blir så här. Tycker bara det är ett intressant fenomen :)

Mvh//colors_

Anmäl
2017-07-16 00:42 #1 av: NiklasTyreso

Jag har lättare att uppleva av spänning genast efter jag kommit hem eller genast efter en aktivitet, kanske pga att det ger kontrast.

För djup avspänning tror jag regelbunden träning i meditation är viktigast.

Anmäl
2017-07-17 23:10 #2 av: colors_

Ja, så kan det ju vara, kontrasten. Som att när man varit på ytan hela dagen i aktivitet, krävs det inte mycket för sinnet att "bryta ytan" och gå ned i djup vila... Men också att om man varit i stillhet under dagen, och inte mycket sinnlig aktivitet, så är man liksom nära det djupa redan... Och man märker inte skillnaden på samma sätt.

Detta är något intressant, men något jag inte till fullo har förstått eller kan förklara med ord.

Men som du säger är ju regelbundheten mycket viktig. Jag har dock inte mediterat regelbundet under längre tid av olika anledningar.

Mvh//colors_

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.