Annons:
Etiketterdagens-yogadagens-meditation
Läst 1693 ggr
Ians
2014-08-20 10:34

Någon som hänger med....

Tänkte utmana er på en 10 dagars yoga!

Det är enkelt och görs påföljande sätt!

Varje dag gör man ett litet yoga program, enligt egen ork o önskemål! Sedan skriver man i tråden när man gjort det, och om man har lust kan man skriva om framgångar…ex att idag nådde jag iaf ner till knäna med händerna när jag sträckte mig framåt neråt, eller att idag kunde jag sitta i lätt meditationsställning i 3 min istället för en osv

Så kan vi följa varandras framgångar, och det vi kämpar med, ge tips o råd etc

På en enkel eller mer avancerad nivå allt efter som vi utvecklas efter våra egna förutsättningar. Men framför allt så får man GJORT sin yoga!

Någon som hänger på? Skriv in er i tråden bara så är ni med! 

Och det behöver inte vara svåra övningar eller långa pass för …. Den Bästa yogan är den som blir gjord 😉

För den som inte hinner går det bra att köra varannan dag, då har du gjort 5 små pass under 10 dagar istället för inga alls 🙂Med andra ord en utmaning som ni kan göra hur enkel eller svår ni vill!

Annons:
Ians
2014-08-20 10:35
#1

Idag har jag gjort mitt medicinska yogapass, efter entt ganska långt uppehåll. Och gisses vad stel en kan bli efter ett uppehåll!

shigne
2014-08-20 10:53
#2

Ians - jag är med!

Ska göra mitt första pass idag….efter lunch och hundpromenaden!

Ians
2014-08-20 11:49
#3

Bra Shigne! Skriv gärna en liten rad om hur det kändes, det är bra att kunna gå tillbaka i tråden och jämföra resultat för sig själv. då ser man att det ger resultat trots allt!

shigne
2014-08-20 15:18
#4

Nu är det gjort! Det blev en mjukstart…

Energiyoga?

Jag kan då säga det att jag är riktigt, riktigt stel. Herre-min-je!! Visste inte att det var så långt ner till golvet, till och med i sittande ställning är det långt ner dit!

Nåja, det här är början. En får nog inte ha så stora förväntningar.

Skönt var det och jag ska inte ge upp i första taget den här gången.

Men man hinner väl inte komma in i det på 10 dagar?

Ians
2014-08-20 16:50
#5

Bra shigne….det är som jag brukar säga…..Armarna växer så småningom, hav förtröstan! för naturligtvis är det, det faktum att man helt enkelt har för korta armar som gör att det är svårt att nå ner till golvet…😂

Vi kommer en bit på 10 dagar, och startar där. Men fortsätter gärna längre och i nya trådar om det finns önskemål om det. Med stöttning, råd och värmande tankar när det tar emot! ❤️

10 dagar är bara en start!

Ians
2014-08-21 11:00
#6

I dag körde jag Energiyoga passet som du länkade till igår,Shigne🙂

Stel som ett kylskåp , måste jag erkänna 😂Men det är bra då gör det nytta!

Vad man måste tänka på är att man alltid skal andas normal när man är i positionerna, då tar man i lagom. Känns lagom lite mesigt eller som det inte gör någon  nytta?

Vänta du tills imorgon DÅ känner du av att det visst gjorde nytta. I yogan sträcker man muskler och senor, då är det viktigt att man inte tar i förmycket. för att man har en föreställning om hur det skall se ut eller hur smidig man önskar att man är!

Tids nog kommer du dit, det går faktiskt fortare än man tror. Men ha tålamod med din kropp, så du inte översträcker och skadar dig. Tänk varje muskel och sena som ett tuggummi, drar du ut det för fort eller för långt så går det av! Men tar du det lugnt och lirkar så finns det nästan inga gränser för hur långt man kan få ett tuggummi att räcka i längd.

Låt dig inspireras av andra men känn ingen press att nå längre än du når idag, var nöjd med det och tänk att med övning kommer färdighet. Går det för långsamt att nå reultat? Så tränar du oftare, då kommer kroppen att ge med sig fortare. Att göra yoga en gång i veckan o tro att man får snabba resultat, är lite av en idioti, det krävs mjuka rörelser som gör att man inte skadar sig, utan kan träna ofta för att tänja ut kroppen!

Det skall ta emot lite, men inte göra ont, svida i senorna eller kännas som en brännande känsla. Och man skall inte flämta när man når in i positionen och håller den. då gör man klokast i att backa lite och istället "vagga" sig in lite lite djupare med varje ut Andning! Dessutom skall man vara observant så man inte spänner andra muskler o ställen på kroppen. Utan sträva efter att slappna av i positionen! Det är ingen muskelbyggar sport detta. Övningarna skall utföras mer meditativt, dvs att man slappnar av i varje position så det blir mer av en meditation i rörelse. Andas in innan du går in i varje position och ut medan du intar positionen, andas normalt  inne i positionen, men sträva efter att fördjupa andningen…inget flämtande uppe i bröstkorgen bara !

Börja lätt nästan när du knappt kommit in i positionen och Sjunk djupare in i positionen för varje andetag, så länge som du kan andas djupt och avslappnat. Börjar du flämta så backa lite och stanna där! Håll positionen när du nått din max gräns för dagen i ca 5-10 djupa avslappnade andetag. Andas ut medan du återgår till utgångs läge. Ev kan man andas några andetag där tills man gör samma övning fast åt andra hållet.

När man gör yoga hemma så har man den fördelen att varje position kan ta den tid man behöver, man slipper att stressas av lärare, eller grannen bredvid som verkar ha gummisnoddar till senor o leder! Och vara vig som en katt.

Alla kan nå dit, i sin takt! Översträcker du o gör dig illa så försenar du bara din väg mot målet!!!!

Dessutom så är det så att Alla kan inte göra allt fullt ut, det beror på att vi är individer och endel är överrörliga, och andra inte! Men alla kan bli bättre med tid och envishet!

Dessutom vill jag höja ett varnande finger mot de över rörliga, tänk på att inte gå FÖR djupt in i positionerna, det skadar på sikt, slappa senor kan göra att man lätt ex får leder som går ur led och ger problem i slutänden. Är du överrörlig är det viktigt att bygga muskler som skyddar lederna från sådant, så gå inte fördjupt in i positionerna, utan sträva efter att hålla dem längre, så att du bygger muskler istället som håller ledkulorna på plats istället! Håll då positionerna i 20-30 andetag istället utan att maxa sträckningen…om ni förstår vad jag menar 😉Sträck ut lagom och stanna där, lite längre som sagt, det kommer att göra susen för styrkan.

Detta gäller alla att det gör susen för styrkan i musklerna, men de som är överrörliga behöver inte sträva efter att nå längre utan det är mer för oss kylskåps stela som behöver sträcka ut! Man skall sträva efter smidighet och rörelseförmåga, men vi tränar inte för att bli cirkusartister 😉utan för att må bra!

Ha en bra dag, och kom ihåg att den bästa yogan är den som blir gjord även om det är en liten stund eller inte så djupa "bugningar" Det blir bättre övning ger färdighet!

Namaste ❤️

Annons:
Tuva-Lena
2014-08-21 12:58
#7

Å så bra!!! Jag hänger på!

Att jag inte har sett det här inlägget innan? Jag försöker att yoga minst tre ggr per vecka och igår när ni startade så gjorde jag ett kortare pass för jag hade sockerkakan i ugnen och sambon på ingående - störigt med andra ord. Men idag går det bättre!

Jättebra idé Ians! Jag har ju sysslat med yoga så länge så jag behöver väl egentligen inte ställa upp några direkta mål, men jag vill gärna få den där diciplinen att väva in yogan i min vardag så då blir det här en bra början! Min rygg säger ju alltid ifrån om jag slarvar några dagar.. Tack!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-08-21 13:40
#8

Tänkte vi kunde samla ihop ett litet gäng som gör yogan till rutin! Och arbeta oss framåt där ifrån! nu är vi 3 iaf 😉

shigne
2014-08-21 16:47
#9

Blev avbruten idag… Så jag hoppar över än så länge och lägger mitt lilla yogapass till kvällen istället, när alla andra ligger till sängs!

Jag är en sån som behöver vara ensam och inte bli störd det minsta lilla….

Om det inte blir ett "helt" pass, så kanske det räcker med solhälsningen? Den brukade jag göra förut - solhälsningen x 3 eller 4.

Ians
2014-08-22 17:17
#10

Solhälsningen 3-4 ggr i rad, är en super bra liten yoga session, shigne!

Det är den yogan man gör som räknas, inte alla långa krångliga pass som man inte fick till. De gör INGEN nytta för kroppen!

Utan det är det enkla som oftast blir bäst!

själv har jag kli i musklerna efter att ha yogat några dagar i sträck! Jag får alltid det när jag kommer igång, tror att det är cirkulationen som sätter igång o gör sitt! Det är den som gör att kroppen läker sig och går mot att må bra! Som gör att det händer något!

Så jag noterar den och ler inombords, den gistna kroppen är på G! Bara att fortsätta med andra ord! Idag lir det nog några solhälsningar! Tack för tipset shigne!

Man kan variera sina solhälsningar med att göra dem i olika takt, långsamt och eftertänksamt, för en meditation i rörelse, eller så snabbt man kan, för att öka pulsen, då kan man göra upp till 10-11 st sessioner efter varandra! Jag lovar man blir riktigt svettig och pulsen ökar rejält! Man kan tom tävla mot sig själv och se hur många solhälsningar man kan göra på 1.2,3 minuter, bara på skoj, Viktigt är att man gör rörelserna rätt och inte slarvar för att det går fort 😉

Så även den lilla solhälsningen går att variera!

shigne
2014-08-24 11:28
#11

Det var inte så dum idé det här med att hänga med och yoga!

Det börjar bli lite närmare till golvet nämligen och när jag stiger upp ur sängen på morgonen, så känns inte kroppen lika tung och omedgörlig!

Nu blir det kaffe och så ska jag leta nått kul yogapass på youtube…

Ians
2014-08-24 13:43
#12

👍 BRA Shigne!!!!!

Tuva-Lena
2014-08-24 17:45
#13

Ett längre pass i torsdags faktiskt, sen bara solhälsningar för hela slanten efter det. Hoppas på morgondagen när det har lugnat ner sig en aning för visst mår man braaa!😛 Ska leta på youtube jag också så jag får lite variation på det hela, annars har jag ett pass som jag gör utan o innan, efter åratal av memorerande. Men kul med nåt nytt!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ians
2014-08-25 11:05
#14

25e idag, och jag har hållit igång 5 dagar i rad! 

Kliandet i muskler och under huden börjar ge sig, jag börjar vänja mig vid att cirkulationen är bättre med andra ord!

Så kör jag på även denna dagen då!

Hur går det för er?

shigne
2014-08-26 07:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Gomorron!

Har inte gjort mitt för dagen. Har lite funderingar;

Idag är jag så otroligt stel i precis hela kroppen, det känns som om jag är vattenfylld. T.om lederna i fingrarna gör ont.  Så gott som hela gårdagen var jag i svampskogen, kröp och snirklade. Idag känns det som en tillbakagång i lederna x10 ung.

Kanske jag behöver ett rejält pass för hela kroppen? Eller kanske jag gör rörelserna fel på nått vis? Det känns inte kul det här…

Ska äta frukost och vänta ett stund, sen ska jag göra ett pass och se om det känns bättre… Kan under tiden ladda min dvd-skiva och försöka köra igenom hela passet. 

Dvd heter Inch Loss.

Ians
2014-08-26 20:23
#16

Lite tidsnöd idag, men fick till ett kortare yogapass ändå! Börjar bli en vana och nödvändigt för välmåendet detta! : D

Tuva-Lena
2014-08-27 09:52
#17

Jag hänger med, jag hänger med -av någon anledning så gör jag faktiskt det!😃

Långt pass igår och ryggen har redan börjat rätat till sig! Toppen så hinner jag idag blir det en stund då också..🙂

Shigne, skulle kunna tänka mig att du behöver en dags vila mellan passen. Är man ovan vid rörelserna så kan kroppen reagera på det. Yoga går ju ut på att sträcka ut musklerna och har dom då varit spända under en lång tid och du börjar tänja på dom, så kan det blir en sån reaktion, att du få lite värk i dom..

Är en muskel riktigt spänd och du stretchar den maximalt, så kan det uppstå små små skador i muskelfibrerna, samma som uppkommer vid träningsvärk, och då är det bra att vila bort den där "värken". De  små skadorna läker på ett par dagar så det är inget farligt, men musklen blir samtidigt sämre på att arbeta. Att träna bort träningsvärk är det sämsta alternativet man kan välja. 

Ta det lugnt och hoppa en dag eller två till att börja med, annars kan du lätt ge opp när du får de här reaktionerna.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-08-28 08:44
#18

Tack tjejer!

Jag behöver ju inte "vara duktig", det är väl det felet jag gör…. Måste lära mig att lyssna på kroppen mer. Jag kör på ändå, utan vila, men idag lyssnade jag på min kropp. Inga dvd, ingen som pratade och berättade hur jag skulle göra - utan bara jag och Sara Brightman på cd!

Jag gjorde de rörelser jag kände för och de jag kommer ihåg, tänkte jättemycket på andningen och lät just andningen vara i centrum. Efter det en skön kudde och filt på yogamattan + en stilla meditation! Gú så skönt! 

Nu ska jag ta emot dagen med öppna armar och lyssna på mig själv!

❤️

Tuva-Lena
2014-08-28 09:48
#19

Gulle dej shigne, så ska ma alltid göra! Eter varje kundalinipass, när jag går kurs, så har vi en "lång-lång-vila" som vår lärare kallar det. Bästa stunden på hela tiden! Skön musik i bakgrunden, så där lagom hög ljudvolym och man ligger bara där och FINNS! Underbart!

Igår gjorde jag ett kundalinipass, som omväxling, tog ca 30 min men det väljer man själv, ofta ingår 5-6 rörelser i ett pass och vila, meditation med det då. Jag gjord endast rörelserna för hundarna  ville ut. Gick en sväng i skogen och fyllde på med ändå mer energi.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-08-28 16:26
#20

Bäst är om man har två eller tre små pass som man varierar, så man tränar olika delar av kroppen. Och så gör man passen i sin egen takt,det är det som är fördelen med att göra "hemma yoga" att man inte behöver rätta sig efter någon annans takt! Man kan "bara vara" i varje rörelse och Andning!

Gött Shigne! Hoppas att din dag blev bra också!

Tuvan iblan blir det så att man får korta ner, men bättre något än ingenting alls!

Själv fick jag göra en väldigt rumphugget pass även igår, men det blev av iaf

Annons:
Tuva-Lena
2014-08-30 09:59
#21

Mmm lika skönt ändå för det känns "rätt" i kroppen efteråt oavsett hur länge man håller på.

Vill man träna stussen lite extra, så kan man göra det när man gör solhälsningen då man står i "hundställningen", d v s du står med raka ben och armar, med händerna i golvet och fötterna 60/70 cm-1 m från händerna, rakt bakåt, så kan man passa på att lyfta upp resp ben rakt ut och bakåt några sekunder. Andas in när du sträcker/lyfter på benet, andas ut när du tar ner det. Lyft bara benet tills det ligger i jämnhöjd med baket, int längre upp. Spänn de nedre magmusklerna så att inte ryggen belastas.

Snygg stuss får du i alla fall.😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-08-30 14:22
#22

Nu har det ju gått 10 dagar, men jag tycker vi kan rulla på längre! 

Detta var ju riktigt kul, och man får lite tips här och där! Bra inlägg om stussen Tuvan 😉

Nu ska jag yoga lite bara för det! Solhälsning here I come…..

shigne
2014-08-31 16:23
#23

Jag känner att jag vill inte sluta med den här tråden - jag behöver den! Så jag fortsätter hänga med.

Vaknade jättetidigt imorse och hade otroligt ont i kroppen, alla lederna var svullna och gjorde ont. Så jag steg upp, la fram yogamattan och satte på musik. Sen gjorde jag ett pass med allehanda yogaövningar - det onda släppte lite och jag kunde gå lägga mig och fortsätta sova.

Jag vet att yoga hjälper mig och min kropp. Det har varit väldigt trögt att komma igång, kanske därför att det känns fånigt, man får inte alltid var ifred etc. etc.

Men nu i morse blev det så påtagligt att jag riktigt längtade att få ge mig själv ett pass… Tids nog kanske jag kan köra ett ordentligt pass, men för tillfället så nöjer jag mej med små pass i lugn takt och där jag lägger fokus på hur det känns, vad som händer och framför allt min Andning!

🌺

Tuva-Lena
2014-09-01 10:34
#24

Mycket bra shigne, du börjar känna vad din kropp behöver och då kan man fokusera på det! Då har du kommit en bra bit på väg ändå!🌺

I lördags tog jag ett längre pass då jag var "all by my self"! Tog ca 40 minuter men då tog jag det lugnt och avslutade med en 5-minuters eldandning. Herre jösses va jag mådde gott efteråt!

En sak har jag förstått, min rygg behöver den här yogan. Hoppar jag för många dagar så kommer ryggontet som ett brev på posten, men då räcker det med ett enda pass så har den rätat till sig, någorlunda. Tar jag ett pass extra nästa dag  så är den helt okay sedan! Och det behövs inget långt pass den andra dagen..

Klart vi fortsätter Ians, det här var toppen, för nu får man redovisa vad man gör och får bättre översikt liksom, för egen del också!🙂👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-09-02 12:39
#25

Har ont i ryggen! Inte av yogan, utan av stilla sittande!

Så idag får det bli medvetet töjande av ryggen! Jag har ju en snedbelastning pga mitt skadade knä, som gör dig påmint när jag slarvar med att töja ut ryggen ordentligt och balansera mina båda kroppshalvor. En överbelastning av vänster sida ger problem i hela kroppen!

I natt har jag knappt sovit alls, vaknat av och till pga smärta tom i liggande läge. tillslut fick jag ta en värktablett för att sova! 

Men nu skall här yogas!

shigne
2014-09-03 06:33
#26

Jag fortsätter mina korta pass ett tag till - dels för att det känns så, men också för att om jag stressar fram något så blir det oftast pannkaka av allting.

Men…..jag får heller inte vara för slapp och rädd.  Med slapp menar jag att jag inte lägger ner min själ och mitt hjärta i detta. Med rädd menar jag att jag inte "vågar" lita på att just jag KAN!

Jag fortsätter som vanligt + att jag ska nog köpa en till yoga-dvd, så kan jag lättare variera efter tycke och smak.

Ians
2014-09-03 08:07
#27

Bra Shigne!

Ja man skall göra så mycket att man kommer lite utanför sin "comfortzon" men inte mer än att man mår bra av det!

Själv fick jag till ett ryggpass igår och sefter det fick jag riktigt mycket gjort! En ordentlig promenix med vovven, röjning av kök…jag orkade stå upp en längre stund, faktiskt!….. dammsugning och golvtorkning. Och trots att jag gjort alla de sakerna så kändes ryggen bättre än innan yogan!

Så det är bara att köra ett pass till idag! Bara 5 övningar som gör susen mao!

Annons:
Tuva-Lena
2014-09-05 09:27
#28

Va duktiga ni är!🙂

Igår blev det inget för mig då jag åkte in till stan, men idag är jag ensam i kåken, får lugn o ro och då passar det utmärkt med ett pass! På yogasidan (FB) så har min lärare lagt in ett pass som jag tänkte jag kunde testa, tar en halvtimme så det är precis lämpligt! (Passar det för nybörjare så kan jag dela med mig av den..)😉

Vi syns o hörs efteråt!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-09-09 16:06
#29

Dagens pass: Promenad 6 km och yoga på det (nästan hela programmet!!!)

När hände detta sist???? 😮

Ians
2014-09-10 14:57
#30

Bra shigne!!!! Hoppas du inte är allt för gisten idag 😉 pga detta! Utan att det känns gott i kroppen!

Själv gör jag ofta sådär, tar i så det knakar o känner mig riktigt duktig! Och det känns såååå gott när jag gör det….Varje gång! Men sedan ligger jag som en stackare dagen efter med en farlig träningsvärk i hela kroppen 😉och det känns inte alls lika bra längre!

Har inte mått så bra, det sista. De började med att de där hemma fick en rejäl bonnförkylning, och jag fick en sådan där känsla av att allt inte är som det skall i kroppen, det bryter inte ut som på de övriga, men det går ju inte över heller. Så jag tar det väldigt försiktigt sedan i lördags, det får bli små korta pass, i all enkelhet bara!

Men det gör säkert nytta de också i längden!

Tuva-Lena
2014-09-11 10:23
#31

Å hoppas du återhämtar dig snart Ians!❤️ Så där kände jag i vintras också efter att sambon varit förkyld. Jag blir aldrig förkyld riktigt men kan bli halvdan i kroppen och knoppen, som kan sitta i länge. Inte roligt alls för man känner att man inte är riktigt hundra.. det var förresten efter det som jag fick tinnitusen.😕

Ta det lite lugnt som sagt.. ska se om jag hittar något som förbättrar immunförsvaret! Det finns såna övningar också. 🙂

Jag kör på som vanligt jag också, gjorde ju kursyoga på måndag så då gjorde jag inget hemma, en riktig genomkörare som satte sig både här o där, mest i nacken oturligt nog, men göra eldandning när man ligger på golvet med benen uppe en bit i luften tar både på mage och nacke. Ändå vilade jag nacken emellanåt när jag kände att det inte går längre.. ja ja, bara att konstatera att man har en skitnacke!😃 Då gjorde jag det här programmet jag la in för rygg o nacke och faktiskt så lättade det i nacken lite!

Shigne! Tycker du är jätteduktig som inte ger dig!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2014-09-15 13:01
#32

Tror knappt det ärt sant! Har inte haft tinnitus på 4-5 dagar nu! Har gjort rygg/nackyogan varje dag, sedan gjorde jag ett litet uppehåll på två dagar och under den tiden så släppte tinnitusen!! Nu piper det lite men det gör mindre för det "vänjer" man sig snabbt vid. Otroligt skönt att slippa detta oljud!

Ikväll yoga via kurs så jag hoppar yoga hemma idag. Hur går det för er..?🌺

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-09-15 22:30
#33

Härligt att läsa Tuva-Lena!

Jag har haft några "down" dagar och inte gjort så mycket. Under tiden så har  jag fått hem en ny dvd "Yoga för nybörjare".

Hade tänkt kika igenom den imorgon, samt ta mig i kragen och göra ett ordentlig pass. För jag känner hur fort det går tillbaka, de små framstegen som jag faktiskt gjort!

Så nu tänker jag köra på och vara duktig!!

Ians
2014-09-16 13:20
#34

Jag tog med mig yoga mattan till landet….men har varit så trött så jag knappt orkar mer än gå ut med hundarna…. Jag behövde väll vila ordentligt tänker jag! Men idag börjar det lossna, så det får bli en stund på mattan ikväll!

Annons:
shigne
2014-09-18 06:31
#35

Hur kan det komma sig att när man behöver det som bäst - det är då man (jag) slarvar med det mest???

Tuva-Lena
2014-09-18 10:00
#36

Jaa säg det shigne..? Man måste få vara avslagen ibland kanske? ❤️

I ditt fall Ians, så förstår jag att du "hoppar" de här dagarna; ny miljö och massor av saker att smälta när du äntligen får lite tid för dig själv. I den här miljön så känner kroppen och  sinnet att här passar det bättre att smälta saker, att fundera och bara vara. Yogan finns alltid där och den kan du göra var som helst, men lugnet som du upplever här är endast för en kort stund. Så jag tycker du gör rätt i att ägna dig åt det "viktiga" de här dagarna.❤️

Jag fick en ny genomkörare i måndags, fyyyy fasen! Mag- och benövningar som påminner mer om work out än yoga. Gillar det INTE! Jag går på yoga för att hitta lugnet, inte för att köra styrketräning! Har haft träningsvärk nu sen dess och det känns ju bara som man har ansträngt kroppen till bristningsgränsen.

Men idag ska jag köra min rygg-nackyoga igen, för säkerhets skull så att tinnitusen stannar där den är och inte besöker mig på nytt.🙂

Ha en fin dag!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-09-19 11:34
#37

Sänkte ribban i morse och gjorde ett yoga pass för nybörjare - DET känndes mycket mer okej! Nu kanske jag kan komma igång på riktigt!

Beacuse I need it!

Tuva-Lena
2014-09-22 09:51
#38

Yes, because we need it shigne! 🙂

Körde ett pass igår och ikväll är det ju dags för kursyoga då… får se vad hon hittar på idag. Blir det styrketräning igen så kommer jag att överväga fortsatt medverkan i alla fall. Njuter mer av yogan jag gör hemma i lugn och ro, den kan också vara lite ansträngande men den varierar mer och man får stunder av vila emellanåt.

Hoppas det går bra för er andra? Skriv gärna och berätta!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-09-22 16:24
#39

Jag hittade inte min nya yoga-dvd förrän nu. Jag hade tänkt köra ett pass innan jobbdagen idag. Men jag gjorde då iallafall lite, några andningsövningar och några för ryggen och baksida…

Ska lägga mig en stund och om jag inte somnar till, så ska jag köra en stund till innan middags-time. 

Jag behöver verkligen det här! Jag behöver Er som peppar och skriver…  Känner ingen press utifrån, bara så härlig att läsa era inlägg och så reflekterar jag över min egen vardag etc. etc.

Kraaaaammmm

Ians
2014-09-24 23:32
#40

Tror att man inte skall förvänta sig samma kraft energi och vighet varje dag! Ibland är det ok att göra lite stela töj, man måste vara snäll mot kroppen, den kan också vara grinig o ovillig ibland, och det måste vara ok!

Tillåter man sig att ta ett steg  tillbaka ibland så kommer man oftast fortare framåt. Låter ju lite mot sägande men så är det! Att förvänta sig en rak linje av framgångar, gör att man tröttnar eller kör sig i botten!

Vägen till framgång är krokig ibland! Låt den vara det och försök att uppskatta vägen till framgång istället för att stirra er blinda på målet! Då får man som sagt snabbare ett resultat, man slappnar av och njuter av varje stund istället för att missnöjt längta efter det där perfekta böjet, eller sträcket.

Livet är dagarna som sakta tassar förbi, inte de stora omvälvande målen! 

Samma med yogan, medan man stelt sträcker sig en dålig dag har man tagit ett jätte kliv mot harmonin, och med den kommer de stora framgångarna. För yoga är just harmoni i rörelse! En sorts meditation i rörelse!

Glöm inte det 😍

Tuva-Lena
2014-09-27 12:37
#41

Å så bra du uttrycker dig Ians!🙂

Nu när uppkplingen är på tvären så kör jag med min hatha-yoga istället, som finn i huvet. Igår blev det alltså hatha och idag testar jag kundalini - men man vet aldrig, det kanske inte funkar.. gör ju den frn ett klipp på youtube..

Nu var det ett tag sn jag gjorde hatha-yoga och det är märkligt, trots at jag yogat mest varje dag den sista månaden, fast kundalini då, så fick jag tränngsvärk!😃Där ser man, båda varinterna är nog att föredra, och jag ar också märkt, att vissa rörelser inom hathayogan förekommer även inom kundalainiyogan.

Dä' bar' å' kör'!Skrattar

Ha en fin dag!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
shigne
2014-10-01 06:37
#42

Ibland undrar jag VARFÖR ska det vara så jädrans svårt att få rutin på detta????

Flera, flera gånger har jag både tänkt och sagt att jag ska göra ett pass - men så blir det nått och jag liksom bara lägger ner det hela! Å det fast jag är fullt medveten om att jag mår bra efteråt!! Varför ska det vara så svårt att göra nått för sin egen del, men så fort det skriks på hjälp från nått annat håll - jag då är jag där och ställer upp!!

Nu steg jag upp tidigt, bara för att jag verkligen ska hinna med ett pass innan jag åker till jobbet…

Det känns som om att jag ännu inte tagit mig över den där tröskeln, eller vad man säger!

Nä, nu är det slutskrivet här! NU blir det ett yogapass!

Tuva-Lena
2014-10-02 09:25
#43

Heja på shigne!

 Till slut så har du klockan i kroppen utan att du tänker på det! (Går bätre att skriva här än på AB! 🤔)

Igår gjorde jag ett kombinerat hatha-och kundalinipass: Började med hatha som uppvärmning då, sen en "kryia", en serie rörelser avsedda för ett speciellt system i kroppen, kan vara cikulation-nerv-immunförvar o s v.. jag gjorde en kryia för rygg och nacke. Tog ca 35 min och det känns alltid bra inacken efteråt, m så sätter jag mig id datorn på kvällen - och då är nacken väck igen oc tinnitusen omer om ett bev på poste! (Skyll mig själv!😃)

Heja å shigne, du är ändå jätteduktig!🌺

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-10-13 08:13
#44

Har slarvat det sista….så nu är det diciplin som behövs för att komma igång igen! kram på er tjejer!

Tuva-Lena
2014-10-22 09:58
#45

Har slarvat jag också, fast det blev två ggr förra veckan.. den här veckan tar jag nya tag, sedan blev det lite göra utöver det vanliga när hunden gick bort för oss förstås.. blev lite deppig också, över livet och tillvaron som aldrig är beständig. Alltid är det nånting som ändrar den invanda tryggheten..😕 och man tappar fotfästet för ett tag.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-10-24 06:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här är en till som "slarvat"!

Varför ha dåligt samvete över det egentligen? Jag vet vad som jag mår bra utav och jag vet också att minsta lilla träning är en bra träning… Så om jag gör en eller två yoga-övningar i sängen innan jag stiger upp, tja då har jag iallafall gjort nånting!!

För min del så känns det som om jag måste verkligen träna in att ta mig tid för yoga, jag måste försök pussla in det i min vardag. Nån gång, nån dag kommer jag att hitta tiden för yogan så att det kommer att finnas där i resten av mitt liv. Det är mitt mål, det ska finnas både plats och tid - det är väl då yogan gör sitt allra bästa med mig?!

Det är så enkelt att ramla tillbaka i "gamla hjulspår", att prioritera alla andra runt omkring och glömma sig själv! Men den viktigaste personen i mitt liv är ju jag själv! Jag är den som jag ska leva med resten av mitt liv oavsett vad som händer!

Jag tänker också på att det blir som ringar på vattnet, mår jag bra kommer mina nära och kära att bli smittade av mitt "må-bra" på nått vis. Det är väl min sporre för att nå mina mål. Sen är man "bara" människa och de gör ju också fel ibland och går lite kringel-krokar innan man hamnar på rätt väg! 

Så om jag inte hinner det jag tänkt idag, om jag inte kommer ihåg, orkar inte, blir störd på nått vis….tänk vilken tur vi har, för det kommer alltid en morgondag med nya möjligheter!!

Go for it! Vi kommer att klara av det här!

 Kramar i massor till Er! ❤️

Tuva-Lena
2014-10-30 17:31
#47

Kram till di shine!🤪ag försökte i alla fall.. 😂

Jag yogar på jag, ibland flera daar i rad, ibland kn det gå några dagar melan - herre guuud va jag blir tött på textn!😂Haha.. 😃

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-10-31 07:13
#48

Gör inget Tuva, att texten din blir tokig - så himla kul att försöka lista ut vad det är du skriver 😃

Vi håller på att flytta ut kontoret från sovrummet och i och med det kommer jag att ordna ett eget yogaställe med både musik och tv med dvd - så jag ska banne mig ta mig ett ordentligt tag i nacken. För vet ni, jag kan vakna av att jag längtar efter att få sträcka ut på kroppen, att få yoga!! Vid dessa tillfällen så känns det som om jag, iallafall lite, kommit igång!

Så även det minsta lilla yogapasset gör sitt till och är inte att förakta! Så om du som läser det här och inte vågar hänga med oss…..strunta i vad de andra kan, hur duktiga de är etc. etc. Alla kan hänga med utifrån sin egen kapacitet - se bara på mig; otymplig som en valross, men jag kämpar på och försöker så gott jag kan. Dessutom är jag inte någon med världens bästa självdiciplin förtillfället. 

Men det jag gör, det gör jag jädrans så bra 😂!

Det ska vara kul, det ska vara skönt….jag gör det för min egen skull och på mina egna villkor! 

Det som är så härligt positivt, det är att oavsett hur det går med träningen, så finns det alltid nån här inne som kan ge råd, stöttningar och peppningar…

Puss och Kram på Er! Ni är GULD värda! 🌺

Annons:
Tuva-Lena
2014-11-03 12:53
#49

Gulle på dej shigne!

Just nu "lyssnar" jag på ett yogapass! 😂Tänkte att det kunde inspirera mig att forsätta fysiskt sedan.. och det gör det faktiskt. Den här yogafilmen har så härlig musik till också. Det är den jag tipsar om i fridelinas tråd.😉

Yogade igår och i lördags och känner "suuuget" även idag, så det blir nog en liten yogastund idag också.

Kram på er och lycka till! Ta fasta på shignes text ovanför, utgå ifrån din egen kapacitet och beröm dig själv för att du valde att göra passet!❤️

Sat Nam!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2014-11-07 07:10
#50

Kikade på din länk Tuva, men jag hör för dåligt för att hänga med…. Det är inte alltid så himla lätt att "bara" titta" på bilderna/filmen.

NU har jag kommit på mig själv varför det blir si och så med yogan (sent ska syndaren vakna, eller iallafall komma till insikt) - jag är helt enkelt för lat, för bekväm etc.

Istället för att bara göra det, för jag vet att jag mår bättre, så poppar det ut en massa knasiga bortförklaringar ur mun på mig!!! 🤐

Så från och med idag ska jag köra 3 pass i veckan på bestämda dagar och dessa ska köras oavsett hur jag trilskas och hittar på!! Japp, så får det bli! Här ska inte slingras längre! Så ska jag köra i 5 veckor, göra en utvärdering/summering - inte för krånglig för då blir det inte av. 

Nu har jag iordningställt en egen vrå där jag oavsett vad som är runt omkring mig, får vara för mig själv! Bara stänga dörren och köra på….

Kanske var det dags för mig att ta det här steget, att göra mer, att sätta lite mer disciplin på passen?

Tuva-Lena
2014-11-18 13:20
#51

Hur gick det shigne? Låter som en bra föresats i alla fall.🙂

Jag yogar 4 ggr i veckan nu, kan inte vara utan det för då börjar tinnitusen som kommer från onda nacken tillbaka. Varierar mellan de båda länkarna vi la in, en för rygg, nacke och den andra för välmåendet. Det ingår ju flera rörelser i den andra också som jag känner igen från den första.

Hittade en annan länk på youtube som skall vara bra att göra för att kunna acceptera den man är. I en meditation säger man: I am who I am, I am who I am… o s v, samtidigt som man ler och "känner sig tillfreds". Vore kanske nåt att prova? 😉

Lycka till shigne! 🌺

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

StillaSinnet
2015-09-19 09:25
#52

Vilken härlig och lång tråd! Synd att den är så gammal… men idén är utmärkt! 

Visst är det på tiden att vi startar upp en ny tråd med utmaningar? Eller bilder på vissa positioner?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: