Annons:
Etikettyoga
Läst 1859 ggr
Tuva-Lena
2014-09-27 13:09

Kundalini yoga/ 5 olika avdelningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inom kundaliniyogan så delar man in passen i fem olika "avdelningar":

Intoning

Uppvärmning

Kryia

Meditation/avslappning

Uttoning

Vid intoningen så sitter man i meditationsställning, lägger händerna mot varandra med tummarna mot hjärtat/bröstbenet och sjunger mantrat Ong Namo Guru Dev Namo, tre ggr med en djup inandning mellan varje gång. Man andas in, man andas ut. Man andas in, man andas ut och den tredje gången man andas in så börjar man sedan att sjunga mantrat Ong Namo Guru Dev Namo. Det upprepar man sedan tre ggr.

Uppvärmningen pågår ca 20 min till en halvtimme då man utför rörelser för att "komma igång" och väcka kropp och sinne. Ofta 5-6 olika rörelser.

Kryian, som innehåller speciella rörelser inriktade på ett bestämt system i kroppen, det kan vara immunförsvar, cirkulation, psyke eller inre organ t ex.. pågår ungefär lika lång tid. Omfattar 4-5 olika rörelser, ofta statisk belastning när man fokuserar på  olika chakran, eller muskler som är kopplade till chakrat.

Sedan kommer den efterlängtade avslappningen!  Då ligger man ner, ofta med en filt över sig och något stöd i nacken och bara kopplar av! Skön musik hörs i bakrunden och man bara "är". Ibland kör min yogalärare en kort "Gong" under tiden. Då slår hon med olika intensitet på en jättestor gong gong, som man säger skall harmoniera med kroppens egna frekvensvågor. Jättehöga ljud kombineras med försiktiga nästan ej hörbara toner.. Det får kroppen att slappna av ändå mer. 

Efter den avslappningen kommer meditationen, sedan vi har väckt kroppen genom at röra på fingrar och tår, och sträckt den i olika ställningar.

Meditationen pågår ofta i 25 min till en halvtimme och det är otroligt så snabbt tiden går! Vi sjunger eller talar mantrat högt tillsammans.

Efter det så har det blivit dags för "uttoningen".

Då sitter man åter i meditationsställning med händerna mot varandra och tummarna placerade mot bröstbenet/hjärtat:

Samma sak här, man andas in tre ggr innan man börjar "sjunga" mantrat Sat Nam, och upprepar det tre ggr, precis som när man tonar in i början av passet.

Sedan tackar man "sin mästare" genom att hålla ihop händerna precis som vid uttoningen, och buga sig mot henne/honom. Därefter lägger man händerna mot golvet och böjer sig ner för att "avsluta" passet. (Man för över den energi man inte själv behöver till moder jord,  som jag uppfattar det. Men det skiljer naturligtvis beroende på vilken filosofi man har..)

Sammanlagt tar passet 1 1/2 timme eller något mer.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Loris M
2016-02-03 16:42
#1

Har letat efter kurser i yoga (har ingen aning än vad som passar mig) och hittade en tolv veckors kurs i kundaliniyoga som börjar nästa vecka. Har tänkt ringa och höra efter om det finns platser kvar, men ville höra först med er om någon här testat kundaliniyogan och vad i tyckte om det.

fridelfina
2016-02-04 18:43
#2

Jag har sysslat med mediyoga som baseras på kundalini. Gillar det!

 
 

StillaSinnet
2016-02-06 09:34
#3

Jag har aldrig testat kundaliniyoga men jag är väl insatt i chakrasystemet. 

Jag personligen älskar tystnad och störs av ljud. Jag har svårt att slappna av även när mina lärare i T.Krishnamacharaya Yoga läser sutror under avslappningen (inte som mantra och inte religiöst). Eftersom sanskrit är ett textspråk likt latin inom medicin så pratas det inte, men de korta verserna i Yogasutra sjungs.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-03-19 19:55
#4

Min kurs har börjat och jag gillar det verkligen. Imorgon ska jag dit för tredje gången. För nybörjare som jag är, passar kundaliniyoga alldeles utmärkt. Inga svåra ställningar (heter det asana?) och vi tog små pauser mellan dem, men även en längre paus när vi kommit halvvägs. Så det är en hel del mindfulness i det också. Hela passet tar 1,5 timmar. 

Det var väldigt lugnt, avslappnat och instruktören skapade en underbar stämning. Allt var vitt, både gardiner och våra mattor och det var små värmeljus placerade på golvet lite överallt. 😍

Gillade också att det var lätt på något sätt och utan krav på prestation. Något som är otroligt viktigt för mig som annars är både en "duktig flicka" som vill göra rätt men också tävlingsinriktad. Nu kunde jag verkligen slappna av och njuta av lugnet och närvaron i mig själv. Tittade inte ens på vilka som var runt mig. Det var först när passet var slut som jag öppnade ögon ordentligt och tittade på vilka som satt bredvid mig. Jätteskönt att slippa prestationsångest. Jag trodde att jag skulle störa mig på mantran som vi skulle uttala ibland, högt och tillsammans. Men det gjorde jag inte. Man dras med på något sätt och bara är, och plötsligt hör man även sin egen röst. Efteråt kände jag mig så otroligt lugn och balanserad. Underbart!

StillaSinnet
2016-03-19 21:19
#5

Vad härligt att du har hamnat rätt! 🤗

Jag tror många yogainriktningar börjar så där lugnt och försiktigt. Det gör den jag går också. Och efter ett år så börjar vi alltid lika försiktigt men pauser där vi hittar tillbaka till stirah och sukha (stadigt och bekvämt) mellan de olika ställningarna (asanas, precis) och fokuserar på att länga andetaget. iaktta det, räkna om det är kortare efter ansträngningen och om det blir lite längre under vilan. Ujjayi andningen länger andetaget. ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-03-20 08:31
#6

Ja, det var härligt! Och andningen var jätteviktig. Är det så i alla andra former av yoga? Medveten Andning precis hela tiden, där vi värvar mellan vanlig lugn Andning,  eldandning och långa andetag där man får hålla andan en stund.

Annons:
fridelfina
2016-03-20 11:29
#7

Jo, andningen är central, gissar i alla yoga former! Men i en del mer central än i andra. Sen har man nog ibland lite olika andningstekniker, kanske beroende på om det är en flödande yoga (byta ställningar efter varandra) eller mer stillsam (håller ställning längre).

 
 

StillaSinnet
2016-03-20 18:49
#8

#6 Ja, precis. Andningen är det som sköter rytmen i yoga till skillnad mot rörelser som görs homogent i grupp till musik där musiken sköter rytmen, tex aerobic. Eftersom alla har sin längd på andetaget gäller det att enbart fokusera inåt på sitt eget andetag och inte följa någon annans längd på andetag. Om man klarar det så kommer det gör att alla kommer hamna i sina egen rytm och ligga olika långt i "rundor" innan man är klar. Så ska det vara. När man är klar går man ihop, hittar jämvikten i samasthiti (bergspositionen, utgångsläget) medan man väntar in övriga. 

De långa andetagen ska ha en paus mellan in- och utandning. Inte så lång och inte ansträngande. Det är kanske pausen du tänker på med "hålla andan"?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-03-21 20:19
#9

#8 Ja, det är det jag menar med "hålla andan". 🙂

Läste nu #0 igen och ser att det är så här mitt pass går till. En väldigt bra beskrivning.

Upp till toppen
Annons: