Annons:
Etikettmeditation
Läst 2224 ggr
[Torpedtass]
2014-12-11 20:36

Transcendental Meditation

Hoppas detta är rätt forum att fråga.
Skall på föreläsning om Transcendental Meditation i Januari. Varit riktigt sugen på att fördjupa mig ytterligare i detta så undrar nu om ni har några tips på böcker kring denna metod värda att läsa?

Annons:
retep
2014-12-13 14:57
#1

Hej! Har mediterat TM i många år och tänker att du kan läsa och få veta mycket om TM här http://transcendental-meditation.se Tycker att du kan vänta med att köpa och läsa böcker tills du lärt dig meditera.Det är först då du förstår och vet vad meditation är och ger.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

ajax_en
2016-01-15 13:02
#2

Lärde mig TM 1978. Har hållit på sedan dess. Det finns mycket skräp och strunt skrivet om TM, men boken "Transcendens" av Norman E. Rosenthal är intressant, sansad och lärorik. Förlaget heter Karavan. ISBN:978-91-87239-01-4

Lycka till

retep
2016-01-15 19:45
#3

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2016-01-22 19:45
#4

Dessa sidor kan vara intressanta om man funderar på TM meditation: http://minet.org/checktoc.html Mantrameditation är ett kraftfullt verktyg att stilla sitt sinne.

retep
2016-01-22 23:06
#5

#4 Nej, dessa sidor är inte relevanta för den som vill lära sig TM De är ämnade för TM läraren!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2016-06-18 22:21
#6

Jag läste TM-manualen i länken ovan och har prövat TM en tid och är faktiskt imponerad av hur väl metoden fungerar.

Tidigare har jag prövat olika meditationsformer som fokuserade på mantran, avspänning, mindfullness, fokus på en plats en kroppen/chakra, gående meditation, sittande zen mm, så jag är inte helt oerfaren.

Jag tror inte på TM-rörelsens påståenden om maharishi-effekter, tror inte att man måste använda ett "hemligt" personligt utvalt mantra och jag tror inte man måste ha genomgått TM-kursens hinduistiska gudstjänst / Puja för att få TM-meditation att fungera. Jag är inte lojal med TM-organisationen.

Meeen, TM-metoden är enkel och fungerar riktigt bra! 🙂

Annons:
retep
2016-06-19 10:23
#7

Niklas! Jag kan inte annat än att kommentera det du skriver. Att du på egen hand lärt dig TM tekniken får ses som glädjande och ovanligt. Det är inget jag rekommenderar andra att försöka, inte om man verkligen är seriös med att lära tekniken rätt och få den väl så viktiga förståelsen av tekniken och kunskapen bakom. Maharishieffekten är påvisad i många vetenskapliga undersökningar och experiment. TM mantran är hemliga enbart av den anledning att de skall kunna behålla sin outtalade förfinade ljudvibration. Det är också anledningen till att de ges personligen vid initieringen Det är inte frågan om någon hinduistisk gudstjänst ! TM har sina rötter i Yoga och Vedisk tradition! TM tekniken kommer från Indien och har förts fram och spridit sig via den kulturen. Hade TM varit västerländsk så kunde den mycket väl varit en teknik som lärdes ut inom kyrkan genom en kristen cermoni. Men du Niklas, får så klart fortsatt tro som du vill…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2016-06-19 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

TM rörelsen är en seriös världsomspännande rörelse som förmedlar TM tekniken till många människor på Jorden. Det är inte menat som en meditationsmetod som man skall testa och prova på, eller som så mycket annat man kan prova och testa…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[colors_]
2016-11-29 01:06
#9

…ja, kanske är priset tänkt bland annat som en tröskel för att man inte ska ta det för lättvindigt…men det är ju alltid roligt att prova på tills man hittar rätt 🙂

Upp till toppen
Annons: