Psykisk/Fysisk hälsa

Yoga när man är "utbränd"

2015-06-06 20:00 #0 av: Skogshumblan

Hej.
Jag har nyss blivit diagnosticerad för utmattningssymptom, utbrändhet i folkmun, på grund av stress.
Jag har aldrig gjort yoga men vill röra på mig. Gå iich springa som jag tidigare gjort massor orkar jag inte alltid.
Kan yoga vara något för mig, finns det isåfall någon bra Youtube video?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-06-06 20:14 #1 av: VildaVittra

Absolut skulle yoga kunna fungera. Har själv samma diagnos och kan även tipsa om paddling, för blir man trött slutar man bara att paddla eller paddlar lugnt. Naturen är ju så ofantligt rofull, och man får se massor av djur när man glider fram tyst i kanoten. 
Trädgårdsarbete och också en bra motionsform som läker själen. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-06-06 20:24 #2 av: Skogshumblan

Tack för dina tips.
Har du någon Yoga du känner funkade bra för di g när du var sådär helt slut av små sysslor?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-06-06 20:33 #3 av: VildaVittra

#2 Jag skulle ta en övning per dag i början om jag var du och inte köra ett helt program. Nu vet jag ju inte vilka förutsättningar du har rent fysiskt, men börja med någon enkel som inte kräver så mycket.  Det gäller att skynda långsamt för att inte krascha igen, det är ju en övning i sig att klara att hålla oss från att göra för mycket för oss som annars gasat järnet tills vi kraschade rakt in i bergväggen. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-06-06 20:34 #4 av: Skogshumblan

Ja precis.
Får helt enkelt googla på avslappnande yogaövningar och köra ett par i taget och se.

Tack för dina svar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-06-10 23:19 #5 av: fridelfina

Men Skogshumblan, då är yoga jättebra sätt att ta hand om sig själv!

Här har du en länk för att göra hemma.

http://jivana.se/about/yinyoga-hemma/

   
Anmäl
2015-06-11 09:26 #6 av: Skogshumblan

Tack Fridelfina!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-06-17 17:23 #7 av: Perdhra

TS, yoga är utmärkt när man har utmattningssymdrom likaså qigong och andra avspänningsmetoder. På youtube finns massor av videos du kan ta del av.  Appar kan också vara bra inspiration, daily yoga är en av dom.

Anmäl
2015-06-23 15:42 #8 av: Toltaren

Yoga har hjälpt mig jättemycket! Fick också uttmattningssyndrom i vintras och har sen dess gått på yoga-pass. Perfekt för min stressade själ som säger att jag måste träna (älskar att träna, fast när kroppen inte orkar är det ju svårt).

Jag känner mig väldigt tillfreds och "duktig" efter ett bra yogapass + det är snällt mot kroppen.

Anmäl
2015-06-24 07:13 #9 av: Skogshumblan

Tack för era tips.

Ska kolla och prova.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-06-24 11:25 #10 av: [Sabina]

#9 Ja, prova gärna. Glad
Jag har haft svår utmattningsdepression i tre år, borde gå på sjukgymnastik men klarar knappt inte ens av det.
Däremot känns det väldigt bra med lätt yoga och tai chi. Så det rekommenderar jag varmt Glad

Anmäl
2015-06-29 21:29 #11 av: [Petitua]

Här är en länk till ett kortare pass med yoga vid stress, oro och depression.

https://www.youtube.com/watch?v=8nq_SkQHmvA

Anmäl
2015-08-03 18:51 #12 av: fridelfina

Den var bra och enkel!!

   
Anmäl
2015-09-11 09:32 #13 av: Torahzen

Hur mår du nu Skogis? Jag har helt nyligen återupptagit min yogaträning och kör nu ett pass varje dag med lugn yoga, jätteskönt!

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2015-09-11 18:38 #14 av: Loris M

Annars är ju mindfulness också väldigt bra vid utmattningssyndrom. Jag har själv blivit diagnosticerad med det och när jag vägrade ta några mediciner (de ville ge mig både lugnande och mot sömnsvårigheter) och frågade om andra alternativ, blev jag erbjuden mindfulness. Det finns även en hel del forskning om att mindfulness både hjälper vid stress och utmattning men även förebygger psykisk ohälsa.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-09-11 19:21 #15 av: Artlink

Både mindfulness och yoga bygger på andningstekniker. Jag har en dotter som för några år sedan led av ångestattacker. Henne kunde jag via telefonen vägleda andningsrytmen så att ångesten släppte. Att djupandas på rätt sätt är frigörande och hjälper i de flesta stressituationer. Jag tar till det i matkön när jag känner frustrationen komma krypande. 

En kollega till mig som använder mindfulness tillsammans med två pojkar i förskoleåldern som båda är utåtagerande och normbrytande. Hon tränar dem mest i andningsankaret och försöker få dem att använda det i vardagssituationer. Jag har testat på en flicka hos mig. När det fungerar räcker det att man höjer handen vid tex matsituationer där de är klara snabbt och ska klara att sitta och vänta på sina kamrater utan att störa dem i maten. När vi ger tecknet kommer de på att de har ett verktyg, så tar de några djupa andetag och landar.

Min kollega berättade om en händelse nyligen där en av pojkarna såg ytterligare en kamrat som var arg och ledsen. -Man ska andas, säger Lotta! berättade han för sin vän Hjärta 

Det är då man förstår hur stort det är att ge dessa barn rätt verktyg i livet Kramas

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2015-09-11 20:03 #16 av: Loris M

#15 Så fint! Hjärta

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-09-14 18:02 #17 av: Skogshumblan

Tack alla för era tips och omtanke. Yoga var inget för mig. Jag blev mer stressad av en känsla att prestera. Min egen enbart men ändå.

Men meditation, mindfullness och andas funkar bra.
Jag mår ok igen. Känner att jag är nästan som förr, fast vet när jag ska stanna nu hoppas jag.

Hoppas tråden kunnat hjälpa andra också.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-09-14 18:42 #18 av: Artlink

#17 Skönt att du mår bra igen, det är liksom huvudsaken Kramas

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2015-09-15 20:51 #19 av: Skogshumblan

Tack artlink. Ja. Så enkelt är det.
Tönkte prova yoga lä ngre fram när jag mår bättre och se om det kan vara en bra träning. Är verkligen sugen att prova!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-09-15 22:19 #20 av: Torahzen

Jag mår mycket bra av min yoga och du kan träna hur lätt eller hårt du vill.

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2015-09-16 07:41 #21 av: Artlink

#20 ja, det var jag förundrad över när Rachel Braten höll sin klass på 900 personer där det var allt från barn till gamla, nybörjare till lärare. Alla jobbade på sin nivå utifrån sina förutsättningar och sin kropp! Det är så fint, ingen tävling. Bara blunda och känn hur kroppen jobbar och svarar Hjärta

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2015-09-16 14:29 #22 av: Torahzen

Precis, du kan inte jämföra dig med andra, bara dig själv. Och du tränar efter dina egna förutsättningar som varierar från dag till dag. Skrattar

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2015-09-23 21:58 #23 av: fridelfina

Mediyoga eller Yinyoga, har du testat nån av dem? De är helt prestationslösa och ffa yinyogan är så långsam och avslappnande att det inte är helt ovanligt att man somnar, eller iallafall jag gör det ofta. Har hört att även andra har börjat snarka lite på passet! De är mindfullness och meditation i ett och samma, med ett uns av rörelser. Mediyogan har repetitiva och kontrollerade rörelser och fokuserar hela tiden på andningen tillsammans med rörelserna som är mycket enkla att göra. Man sitter på golvet eller på stol om man har svårt med hållningen på golvet. Och yinyogan utförs i totalt avslappnade positioner som hålls i 3-5 minuter där andningen hjälper till att slappna av lite mer för var andetag och man har props, kuddar, filtar mm för att göra allt så bekvämt som möjligt. Sen finns det ju restorative yoga, som ska vara ännu mer avslappnande och typ "nära sömnkvalité". Min yinyiogalärare har kört det några ggr och då är det helt ok att somna pga total avslappning i bästa viloläge! 

Har du provat i grupp eller gjort hemma? Kanske lättare att släppa på prestationen om man är i grupp med ledare?

   
Anmäl
2015-09-25 18:50 #24 av: Skogshumblan

Haha långsamma avslappnande är så långt ifrån vad jag tror jag pallar. Jag ska dock kolla på nätet och se. Kan ju ha fel så tack för tipset.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-09-25 20:52 #25 av: Torahzen

Det är jätteskönt med stretchande övningar! Prova!

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2015-09-26 08:32 #26 av: fridelfina

Ja, det förstås Skogshumblan, men utbränd mår nog många ggr bra av det lugna. Som motsats till det som bränner ut. Man behöver ju kanske bara börja med 5-10-15 minuter så att kroppen får vänja sig med stillhet. Och som Torahzen skriver, stretch (som i yin) är härligt! <3

   
Anmäl
2015-09-26 14:33 #27 av: Skogshumblan

*håller för öronen och gör oljud* :-P

Skämt å sido. Strech behövs alltid i min löparkropp.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.