Meditation - allmänt

Meditera på något & meditera bort ångest?

2015-08-31 11:27 #0 av: [Synnerlig]

När man ska meditera på någonting specifikt, hur gör man då? Jag känner att jag har lärt mig att meditera för att rensa tankarna, men hur gör man om man vill meditera på någonting? T.ex. hur man blir bättre på något etc.

Jag skulle också vilja veta om man kan meditera bort ångest, stress och panikattacker? Jag går till vårdcentralen redan, men jag vill kunna göra någonting effektivt hemmaGlad

Anmäl
2015-08-31 11:36 #1 av: tlover

Det senare (meditera bort ångest) brukar jag göra, om inte "vanlig" meditation funkar brukar jag skicka kärlek till där ångesten känns fysiskt.

Min man har mediterat mot stress i snart ett år, han mediterar 1-2 h 1-3 gånger/dag och han har gått från att ha hjärtproblem av stress (hjärtat saktade ner så han hamnade på akuten några gånger) till att fungera normalt ((trots väldigt stressig omgivning).

Panikattacker har jag inte själv testat men Ajahn Brahm har pratat om det då hanhjälpte en tjej med panikattacker, han rekommenderade henne att först identifiera exakt var i kroppen det känns fysiskt (på centimetern inte bara "i magen") och sen massera det området med kärlek (eller i detta fallet så gjorde hennes pojkvän det).

Anmäl
2015-08-31 11:39 #2 av: [Synnerlig]

#1 Tack så hemskt mycket för dina råd. Dessa ska jag ta till mig Glad

Anmäl
2015-08-31 11:55 #3 av: Loris M

Håller med #1. Jag brukar själv meditera när jag känner att det blir för stressigt och när tankar börjar kännas för många och röriga. För min del brukar det räcka med en kort stund (5-10 min.) Att bara sluta ögonen, andas lugnt och rensar bort alla tankar. Det kan jag göra på jobbet också när jag känner att stressen smyger sig fram. Det brukar hjälpa mig att tänka och prioritera rätt sen.

När det gäller din första fråga, så tänker jag att det kan vara bra med affirmationer i samband med meditation. Du tänker dig helt enkelt in i den situation, känsla som du vill ha och försöker att leva in dig i  hur det känns. Om vi säger att du vill bli bättre på att samtala och umgås med människor helt avslappnat och utan nervositet. Då föreställer du dig att du har sådana samtal och känner efter hur det känns. Viktigt att vara positiv. Du kan också använda dig av mantran (även om det känns lite knasigt) och upprepa vissa meningar tyst eller högt för dig själv. Som t.ex. "Jag är väldigt bra på att umgås med andra" eller "Jag har jätte bra självförtroende", "Jag är lycklig" eller vad det nu kan vara. På det här sättet kan man nästa lura hjärnan och få den att tänka rätt. Sen måste man ju förstås göra aktiva val i verkligheten också för att kunna bli bättre på någon. Att enbart sitta och visualisera kommer man inte långt med. Men det är ett bra första steg. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-31 12:43 #4 av: [Synnerlig]

#3 Aha, är det det som är att meditera på någonting? Har aldrig riktigt förstått vad som menades innan, men då vet jag nu Skrattar Tack för hjälpen!

Anmäl
2015-08-31 12:44 #5 av: Loris M

#4 Jag är inte säker på att det är det som menas, men så brukar jag göra. Skrattar 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-31 13:11 #6 av: [Synnerlig]

#5 Haha, det lät bra i alla fall SkrattarBlomma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.