Annons:
Etikettyoga
Läst 952 ggr
StillaSinnet
2015-09-03 20:02

Barnyogadagen 2015 den 4 september

I morgon, fredag 4 september är det Barnyogadagen i hela Sverige.

Jag har börjat med Barnyoga i vår förskolegrupp och vi kommer köra lite extra för att uppmärksamma Barnyogadagen i morgon även om vi inte är registrerade som en plats dit folk kan komma och delta gratis, så som det anordnas ute i landet. Jag är ännu ingen barnyogainstruktör utan självlärd förskollärare.

Hur många ska delta?

Läs mer

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2015-09-03 20:03
#1

(Jag saknar en rubrik i forumet. Event vore bra att ha med)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-04 20:53
#2

Det här hade jag ingen aning om. Annars hade jag uppmärksammat det på min sajt. Synd! 😕

StillaSinnet
2015-09-06 16:12
#3

#2 jag är också förskolelärare och jag har kört mindfulness i min barngrupp sedan årsskiftet. På skivan finns ju "rörelseavslappning" och det testade vi då och då under våren. Sedan jag själv började med yoga har barnen inspirerats och under sommaren har vi tränat att stå på huvud och händer på gräsmattan på gården. Barnyogadagen kom som en kick-off för att föra in yogan i barngruppen. Jag bjöd in grannavdelningen för att få ihop ett gäng. Eftersom det var just en fredag så hade vi så få barn på plats. Vi blev 10 barn i åldrarna 2,5-5år som gjorde yogasagan om humlan Silke. Det tog 5-10min och sedan körde vi kroppskänning, spår 3, på mindfulnessskivan som 5min avslappning efteråt. De var hur duktiga som helst! Allt bygger på frivillighet för yoga kan inte tvingas på. Yoga ska komma inifrån för ens egen skull. Frivilligheten ökar motivationen att vilja vara med. Det är i alla fall en känsla jag får i min barngrupp 🙂

Just nu försöker jag få ledningsgruppen att tycka att det vore bra med några barnyogainstruktörer på orten och kanske i grannkommunerna så vi ska kunna få till en utbildning i form av fortbildning för de pedagoger som brinner för detta. Jag tror verkligen på mindfulness och yoga för barn och ungdomar. De lever ett så trasiga liv i många familjer. Rörigt, flera familjer, nyanlända med trauman i ryggsäcken, stress, krav och ökat skälvskadebeteende i tonåren. Ett verktyg för att hitta ett andningshål och en stund att fördjupa sig i sig själv är en fantastisk tillgång.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-06 17:37
#4

#3 Roligt att du också är förskollärare. 🙂Nu finns det en sajt - Förskolan, för alla oss som jobbar i förskolan och du är hjärtligt välkommen att kika in! 

Vi har också en tråd om yogan (vågar inte länka, vet inte om det är okej) och där jag berättar hur jag jobbat med yogan i förskolan. Jag utgick ifrån Ylva Ellnebys bok "Må bra i förskolan" men tyvärr var det bara jag som var intresserad av mina kollegor och vi kom aldrig vidare. Men jag upplevde att barnen tyckte om det och vi fick en otroligt fin och lugn stund tillsammans. 

Hoppas att du har fler kollegor som brinner för yoga lika mycket som du verkar göra. Det blir lättare att kämpa för det när ni tar upp det med ledningen. Jag är också  övertygad att yoga kan vara ett bra verktyg för barn som inte mår bra. jag blev så glad när jag såg  att i Storbritannien ska de satsa på ett stort forskningsprojekt: 

"Tonåringar i Storbritannien ska ha skollektioner i mindfulness som en del av ett experiment för att avgöra om en sådan träning kan skydda mot psykiska sjukdomar. Runt 6000 11-14-åringar från 76 skolor kommer att delta i försöket, där lärarna ska leda olika övningar för att stärka uppmärksamheten." Källa 

Man vet redan att mindfulness är bra för att förebygga och lindra stress och psykisk ohälsa hos vuxna. Men nu ska man se om det fungerar lika bra för barn. Roligt! Det här kan du kanske nämna för ledningsgruppen när du ska argumentera för fortbildning av pedagoger. 😉

StillaSinnet
2015-09-06 18:38
#5

Jag kikar in i förskoleforumet!

Ja, jag tror att har man med sig djupandningstekniken från barnsben så tar man till den i kassakön, bilkön, vid kontoret, på mötet, ja överallt när stressen kommer över en. man lär sig känna ingen känslorna på lugn och harmonisk kontra stressad och irriterad. 

Vi jobbar med EQ-dockorna och svåraste dockan att förklara är dockan lugn. Med mindfulnessen har vi satt känslan! Nu kan vi diskutera den 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-06 18:40
#6

#5 Vi jobbar med EQ-dockorna och svåraste dockan att förklara är dockan lugn. Med mindfulnessen har vi satt känslan!

Åh vad smart… och klockrent! 🙂

Annons:
StillaSinnet
2015-09-07 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi beställde 12-pack mattor och ögonkuddar förra veckan men hann inte få det till fredagen. Paketet kom idag och vi är helt lyriska! barnen hade omröstning om färgvalet och lila vann på både mattor och ögonkuddar

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: