Annons:
Etikettmeditation
Läst 3188 ggr
StillaSinnet
2015-09-13 08:36

Hur mediterar du?

Att meditera är skönt och avkopplande. berätta gärna hur just Du utför din meditation när den är som bäst.

  • Ligger du ner? I så fall hur? På yogamatta? I sängen? I soffan? Med filt? Utan filt?

  • Sitter du? I så fall hur? På kudde? Mot en vägg? I lotusställning? skräddarsits? På stol?

  • Mediterar ni många tillsammans eller är du ensam? Vill du ha mörkt eller ett ljus tänt? Har du tyst meditation eller vägledd? I så fall inspelad eller någon i rummet som leder? Enbart musik? Enbart ljud, typ vågor/vind/delfiner/fåglar?

  • Hur länge mediterar du?

  • Hur ofta mediterar du?

  • Varför mediterar du?

Så mycket frågor!!!! Och nu vill jag ha massor med spännande meditationspresentationer 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2015-09-13 08:49
#1

Jag mediterar egentligen regelbundet i grupp. En gång i veckan helst liggande med risk för att somna, sittande på stol i bland. Här får vi viss frihet att välja men är det korta meditationer så sitter vi. Syftet är att komma i sinnesstämning för intuitionsövningar och ibland kontakt med anförvanter. Det här är terminsvis och snart startar gruppen igen för 5:e terminen.

Däremellan mediterar jag hemma, ibland innan och ibland efter yogastunder. Ibland hoppar jag över det men då känns det inte rätt. Då ligger jag på yogamattan.

Varje dag har jag mindfulness med min förskolegrupp, men då kan jag aldrig falla ner helt i meditation eftersom jag också måste se efter så barnen ligger rätt och mår bra.

Förr hade vi en liten kompisgrupp där en av oss ledde meditationen. Det var fantastiskt härligt! Vi valde ofta olika typer av resor i våra meditationer och dessa saknar jag, men jag minns den och försöker ibland att leda mig själv i dessa resor. Det fungerar men blir inte riktigt så bra som när min vän Monica ledde oss.

Jag har också mediterat i sängen och det har jag gjort om det är många i familjen hemma och jag vill vara ifred en speciell tid. På FB finns det gruppmeditationer där alla lägger sig en viss tid och mediterar tillsammans, eller så sände någon gratis distanshealing en viss tid. Efteråt delger vi våra upplevelser. Det är en tyst meditation som jag saknar när den inte blir av. 

Är det kanske något för oss här? Kanske vi kan sätta ett datum och en tid och alla lägger sig 15-30min och mediterar. Vid fullmåne? ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

tlover
2015-09-13 09:12
#2

Jag mediterar sittande i skräddarställning, på golvet i sovrummet (förr på två ihopvikta täcken nu har vi skaffat en meditationskudde) så att jag kan ha lite stöd för ryggen mot sängen om det behövs.

Jag mediterar ensam i ett tänt rum om det är mörkt ute men är det ljust ute så har jag bara naturligt ljus.

Tyst el med naturens ljud (ytterdörr öppen) ibland med ljus ibland med en sten, ibland utan nått.

Jag mediterar 10-20 min, alldeles för kort alltså och var tredje dag kanske? Alldeles för sällan alltså. (min man mediterar 1-2h/dag så det är vad jag vet som "norm"))

Jag mediterar för att minska stress, bli bättre på mindfullness och allmänt bli en bättre människa.

Jag mediterar också före jag tränar karate (vilket också blir alldeles för sällan), stående, tänt, tyst, ensam om jag tränar ensam, i grupp om jag tränar i grupp.

Ibland efter träningen också.

l'm back

StillaSinnet
2015-09-13 09:33
#3

#2 Åh, härligt! Just det, naturen!!! Att meditera utomhus har jag inte ens tagit med bland alla frågor, men med naturens ljud, som du beskrev så fint, det tycker jag också är underbart! På sommaren i hängmattan…under susande grenar och fågelkvitter….men hamnar inte i ett meditativt tillstånd där? Oj, vad jag saknar sommaren redan nu. 😕

Man kan aldrig meditera för mycket tror jag. Det känns alltid som det blir för kort och för sällan.  1-2h/dag skulle vara underbart! ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

tlover
2015-09-13 09:36
#4

#3 Min man har tänkt bygga en myggsäker paviljong för meditation så snart han har tid (om några år alltså) så att man ska kunna meditera ute under alla väder.

l'm back

StillaSinnet
2015-09-13 09:40
#5

#4 fantastiskt! Låter så skönt! 👍

Jag har tur för jag har en sommarstuga vid vännerna och där fläktar det oftast så pass mycket att myggen inte orkar fram. Där är det härligt att meditera utomhus

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-13 12:42
#6

Jag mediterar oftast väldigt korta stunder, 10-15 minuter. Syftet är oftast att minska stress men också att "titta inåt". Då sitter jag bara bekvämt i soffan i lotusställning med en kudde bakom ryggen och med handflator uppåt. Mediterar alltid själv. Ibland kan jag ta bara 5-10 minuter när jag sitter på jobbet och känner att det blir för mycket stress. Då sitter jag i stolen med fötterna stadigt i golvet. Blundar alltid för att det blir lättare att koncentrera sig. 

Ibland kan jag unna mig lite längre meditationer upp till en timme. Då vill jag gärna ha levande ljus och helst ska det vara lite mörkt. Oftast har jag då min ametist i handen. Ibland brukar jag ha vägledda meditationer för att det är lättare att fokusera. Även om jag brukar göra andra saker än det de säger i meditationen. Säger de till ex. att jag ska gå på en stig så kan det hända att jag inte ser någon stig utan något helt annat.  🤪

Jag ligger aldrig ner när jag mediterar därför att jag tycker att det är lättast att fokusera när jag sitter stadigt. Syfte med längre meditationer kan också vara att titta in i sig själv och komma närmare den man är. Att få svar, hitta mening…

Har märkt att när jag känner mig i balans har jag också lättare att ta mig tid för meditation. När jag mår lite dåligt så blir meditationerna inte av.

Annons:
Mimla93
2015-11-29 01:10
#7
  • Hej! När jag mediterar ligger jag oftast i sängen med täcke på, ibland på spikmattan och då med filt över mig. Jag mediterar ensam, helst ska rummet vara helt släckt, ibland en lampa tänd. Jag älskar vägledda meditationer och letar fram någon vägledd meditation på youtube. Om jag inte har vägledd meditation älskar jag ljudet av åska och regn. Jag mediterar runt en halvtimme, ibland fem dagar i veckan ibland bara en gång i veckan. Jag mediterar för att kunna slappna av och somna.
barakallio
2016-09-20 15:08
#8

Hej! 

Jag studerar till lärare i religion och jag söker någon ungdom/ung vuxen som vill svara på några frågor angående meditation och utförandet av det osv för en tenta jag skriver. Deltagaren kommer vara helt anonym och får självklart ett exemplar av min uppsats när den är klar.

/Matilda

Vraska
2016-09-22 22:01
#9

Jag mediterar alltid utomhus. Jag har ett par fina  platser nära huset som jag tyckt om sedan barn.
Jag sitter direkt på marken (om det inte är kallt då har jag ett underlag).

Jag mediterar mycket själv. Jag tar vara på både sol- & stjärnljus & lyssnar på naturen - bäcken, skogen, vinden, fåglarna, hästarna som betar m.m. Så aldrig inspelad musik.

Oftast mellan 10-30 minuter.

Försöker varje dag. Annars några gånger i veckan.

Jag behöver rensa tankar, känna mig avslappnad, njuta av naturen..

Eldlilja
2016-09-23 12:57
#10

Om man tänker "basmeditation" så brukar jag sitta på min sängkant, ljust eller mörkt i rummet spelar ingen roll. Sitter med fötterna i golvet och sitter så långt ut på sängkanten att höften vinklas så det blir lätt att sitta avslappnat med rak rygg. Sitter i tystnad, har väldigt sällan några ledda meditationer då jag uppskattar tyst meditation bättre. Mediterar alltid ensam då jag inte riktigt har en grupp eller annan person att göra det med.

Vissa meditationer fokuserar jag på andningen, andra på tredje ögat. Andningen om det är en väldigt kort meditation eller om jag är uppstressad innan, för att landa mer i nuet och slappna av. Är jag redan hyfsat avslappnad innan meditationen eller om jag planerar en längre meditation blir det tredje ögat för en stabilare och mer "orörlig" punkt av fokus.

Jag brukar meditera på det här viset i ca 10-30 minuter, oftast landar det på 15-20 min. I övrigt kan jag få in minimeditationer, som när jag sitter i bilen och har några minuter extra, eller över huvud taget får en liten stund där jag kan sitta för mig själv några minuter och behöver varva ner. Även i perioder när den sittande meditationen inte riktigt görs brukar jag göra gående meditation några gånger i veckan kanske, när jag ändå är på väg någonstans. Är väl inte riktigt meditation, mer mindfulness, men ändå. Då fokuserar jag på känslan av varje fotsteg.

Innan sommaren lyckades jag meditera nästintill varje dag, men har tillfälligt tappat den vanan så det har senaste tiden blivit max nån gång i veckan. Ska dra igång det igen nu tänkte jag :).

Anledningen till att jag mediterar är att jag vill ha fokus i nuet, släppa oro för då- och framtid, samt må bra i huvudet och kroppen (slappnar av mer i kroppen när jag mediterar och då mår man ju bättre).

Erus
2016-09-23 19:40
#11

Det är olika för mig när jag mediterar. Ibland gör jag det varje dag, sen kan det gå dagar, ibland någon vecka, då jag inge mediterar alls. Allt hänger på hur jag känner för det. De dagar jag inte mediterar är p.g.a att jag helt enkelt inte har koncentrationen för det, och då känns det inte som om det är någon meninb för det. Men när jag väl mediterar så brukar jag starta med att sätta på https://www.youtube.com/watch?v=PaU0aIyWPlE (fast ibland har jag bara naturljud eller liknande) och ha ganska lågt i bakgrunden. Sittandes på min meditationsmatta på golvet med en kudde under rumpan i halv lotus. Utan kudden så blir jag inte tillräckligt rak i ryggen och jag får ont i benen. Jag har en hörna i vardagsrummet där jag alltid sitter, och den hörnan är endast avsedd för meditation och spirituellt utövande ting. Ibland tänddr jag några ljus, om ddt t.ex. är mörkt, ibland någon rökelse om jag har, alltid samma rökelse dock. I vilket fall som helst så lyssnar jag på den guidade meditationen, och ibland (oftast) så brukar jag fortsätta meditera även efter då den är slut. Vid det laget så brukar energin i mina lägre chakran ha öppnats så pass väl att jag försöker föra upp energin genom ryggraden, allt för att få en full kundalini upplevelse. Dock inte lyckats, ännu… Har dock haft andra upplevelser, öppnat hjärtchakrat och upplevt absolut kärlek, kommit in i djup medvetenhet om mig själv. Det var dock för längesedan. Men det är olika för varje tillfälle, som Eldlilja sa, för hur meditationen ser ut. Ibland fokuseras pannchakrat, andra gånger försöker jag föra upp Prana från jorden genom rotchakrat upp till hjärt chakrat på ett andetag, för att på nästa föra Prana ner från himlen genom kronchakrat till hjärtat och ut i kroppen. Fast det som man måste lyckas med för att få en lyckad meditation, det är tystnad. Iakttagelse på en själv, inte med tankar, utan med närvaron, medvetenheten. Iaktta din Andning, på så sätt blir du lättare kvitt dina tankar och koncentrerar dig mer på nuet. Sen varför jag mediterar är p.g.a upplevelserna jag haft när jag var yngre. Tack vare de upplevelserna har jag fått insikt i att det finns något djupare och mer verkligt, något mer genuint, än det vi upplever i den vanliga vardagen.

StillaSinnet
2016-10-07 08:05
#12

Jättekul att läsa om allas erfarenhet och rutiner nr det gäller meditation. Jag tror det är viktigt att man hittar sin egen väg. 

När jag gick sista helgen på studieåret i yogafilosofi fick vi jobba en del med mantarai bilder och ljud. Det var ganska nytt för mig men riktigt intressant och hjälper verkligen till för att fokusera och stänga ute störande tankar eller brus från omvärlden.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-10-08 12:37
#13

#6 visst är det en märklig paradox det där med att man mår bra av meditationer (och yoga) och utför det mer regelbundet när man mår bra, men det blir inte av när man mår sämre och är stressad fast man behöver det som bäst då. 

Eller kan det vara så att när man får tidsbrist prioriterar man fel, utesluter meditationer och yoga och att man DÅ börjar må sämre?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
NiklasTyreso
2016-10-10 08:12
#14

Jag använder den metod som används i Acem och TM meditation. Enkel och effektiv.

Goagubben94
2016-12-02 22:23
#15

Ligger du ner? Ja och Nej I så fall hur? I Savasana På yogamatta? Ja och Nej I sängen? Ja och Nej I soffan? Ibland Med filt? Ja Utan filt? Ja Sitter du? Ja I så fall hur? Padmasana På kudde? Nej Mot en vägg? Nej I lotusställning? Ja Padmasana skräddarsits? I Sukhasana när man är morgonstel På stol? Nej Mediterar ni många tillsammans eller är du ensam? Både och Vill du ha mörkt eller ett ljus tänt? Spelar ingen roll Har du tyst meditation eller vägledd? Både och I så fall inspelad eller någon i rummet som leder? Någon i rummet som leder etc Instruktören Enbart musik? Ja Enbart ljud, ja typ vågor/vind/delfiner/fåglar? Ja Hur länge mediterar du? Beror exakt på Hur ofta mediterar du? Ofta Varför mediterar du? För att lugna ticsen, stretcha ut mina höfter i Padmasana och sedan stärka sinnet plus öka koncentrationen

Denna kommentar har tagits bort.
Goagubben94
2016-12-02 22:34
#17

Plus Gupta Padmasana - Hidden Lotus Pose

[colors_]
2017-01-05 21:33
#18

Jag brukar meditera med mantra oftast. Ibland gör jag asanas och andningsövning innan, ibland bara meditation. Har även testat samyama någon enstaka gång.

Men det är egentligen tänkt enligt instruktioner att man börjar med meditation, och sedan går man vidare med de andra övningarna efter som. Men jag "fuskar" lite här, gör det dock så kort tid och så sällan så jag tror det inte är någon fara för min del att det blir för mycket. Men det måste man ju kunna känna efter själv…

Det optimala vore väl om jag mediterade regelbundet runt 20 min två gånger per dag, men har svårt för det för tillfället.

Brukar oftast sitta vanligt på sängkanten, eller sitta med benen i kors i soffan, lite som det passar för stunden. Men jag borde egentligen bli mer regelbunden här också med hur jag gör och sitter osv.

Skogsvittra
2017-01-09 20:16
#19

Jag sitter upp när jag mediterar, annars är jag rädd för att somna hahaha. På stol, eller på yogamattan i lotusställning om jag mediterar efter att jag utövat yoga. Fast har kommit fram till att jag måste luta mig mot något, så stol är nog det optimala. Mediterar alltid ensam, känns konstigt med andra. Vill helst ha mörkt med något tänt ljus. Om jag har guidad eller inte varierar, gillar guidade dock. Musik tycker jag också om. Tystnad är svårt!! 

Tyvärr mediterar jag aaaalldeles för sällan! Men innan jag tog paus från yogan gjorde jag det nästan varje gång efter att jag hade yogat. Ska ta upp det igen nu, så det blir väl 3-5 dagar i veckan. Skulle vilja göra det varje dag i sisådär 20 minuter. Vill komma upp i en timme. En yogi tycker jag ska göra massa ommmmmm så jag får väl göra det. 

Varför jag mediterar är en fantastiskt bra fråga. Till viss del för min egen hälsa, till viss del av religiösa och spirituella anledningar.


StillaSinnet
2017-01-15 18:33
#20

#18 jag använder också oftast andningsövningar sittande.

#19 om du somnar har du släppt fokus. För att meditera krävs att man håller fokus utan att hjärnan börjar tänka på alldagliga ting. Då är just andningstekniker eller att räkna andetagets längd ett sätt att hålla fokus. Börjar du tänka på annat tappar du räkningen och du kommer inte somna 👍.

Bahavana (visualisering), tex att för sitt inre se en växande sol och ökar med inandning kräver också fokus. Eller en måne, Eller en strand med vågor som kommer och går med andetagen.

Att dagdrömma, vila, drömma sig bort eller bara slappna av är inte meditation i yogans mening. I yoga krävs koncentration och fokus.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
tlover
2017-01-15 18:39
#21

#20 Fast enligt Ajahn Brahm så är det inte negativt att somna då man försöker meditera. Somnar man så är det för att kroppen behöver sova, när man sen har sovit kan man testa att meditera igen

l'm back

LaPrincipessa
2017-01-27 14:42
#22
  • Jag ligger inte ner.

  • Jag sitter på en meditationskudde (yogamatta under för att det ska vara bekvämare för benen) i skräddarsits.

  • Jag brukar meditera tillsammans med någon. Jag har rätt nedsläckt ljus. Tar på yoga/meditationsmusik på Spotify. Ibland sitter jag  (eller vi) bara tysta men ibland kör jag med vägledd mindfulness/meditation.

  • Jag har precis börjat så jag kör bara ca 10min.

  • Ett par/tre gånger i veckan men vill utöka det.

  • Jag gör det för att släppa på spänningar och minska min ångest.

NiklasTyreso
2017-01-30 20:42
#23

#20 Lyssnade på ett föredrag om meditation av psykiatern Nilssone, häromdagen. Det finns olika sorters meditation. Vissa menar att det viktiga är att hålla fokus på något, som du skriver, fokus på mantra, fokus på Andning, fokus på en plats i kroppen, fokus på något utanför kroppen ex ett ljus eller en blomma. Sen finns det mantrameditation (ex acem) som menar att det viktiga är att man upprätthåller ett naturigt flöde med mantrat men utan ansträngande fokus. Kommer man då att tänka tankar, känner och upplever är det ok, men man återvänder till att hålla ett naturligt flöde av mantrat. Sen finns det faktiskt meditationsformer där man ännu mer fritt låter tankarna vandra och bara registrerar vad som sker, men det har jag inte testat. Så de som mediterar utan att fokusera så värst mycket kan faktiskt också meditera. Tydligen aktiveras olika delar av hjärnan vid olika former av meditation. Jag tror det är viktigt att tillåta att när vi talar om meditation eller yoga finns det tusentals metoder som kan ha stora skilnader, men ändå är de riktig meditation eller yoga.

Upp till toppen
Annons: