Yoga - allmänt

Höstens yogaklasser startar upp

2015-09-19 09:34 #0 av: Artlink

Nu är det dags för höstens alla yogakalsser att starta upp igen efter sommaruppehåll.

jag provade två tillfällen av gratis utomhusyoga för Annika Broström Yoga Karlskoga i somras och fick sedan höra att vi skulle få yoga till min lilla kommun som ligger granne med Karlskoga. Dessutom var det Annika som skulle hålla klasserna och eftersom jag hade hunnit träffa henne kändes det tryggt och inspirerande, så jag var snabb med att anmäla mig och kom med!

Första gången av åtta tillfällen var i torsdags. Gruppen bestod mest av medelålders kvinnor (som mig själv) och två män i samma ålder. Alla så gott som nybörjare.

Ska Du gå på yoga i höst? 

Berätta gärna vad ni gör och hur det känns här i tråden Glad

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2015-09-19 09:50 #1 av: Artlink

Första dagen gick vi igenom de grundläggande rörelserna mycket noga. 

Jag måste erkänna att när jag började med yoga så härmade jag positioner och hade ingen aning om de olika låsen som ska spännas i vissa rörelse och släppas i andra. Jag förstod inte att det var bättre att böja på knäna i hunden så att ryggen blev rak från korset till huvudet, än att stretcha ut ben och vader till bristningsgränsen och få en bågformig rygg på köpet.  Det har jag lärt mig under sommaren på i de klasser jag har deltagit men inget är onödigt att repeteras. Gör man solhälsningen korrekt 5-10ggr så kan det var nog så utvecklande för kroppen. 

Annika använder gärna hjälpmedel i sina klasser. En filt här eller där för att underlätta och minska risken för smärta, kramp osv. Mjukt och snällt ska det vara. Det känns jättebra! 

Vi värmde upp med hjärtöppnare och andningsteknik för at få igång syret i kroppen. Någon fick huvudvärk och det är tydligen vanligt när man börjar andas rätt. Det försvinner när man blir van.

Första dagen låg fokus på framåtfällning från höften med rak rygg. Knepet är att fälla ut armarna och få ihop skulderbladen så att ryggen hålls rak av egenkraft. risken är annars att man försöker lyfta up den med nacken vilket är helt fel och kan skapa smärta. Därefter släpps överkroppen ner som en trasdocka och för att överkroppen ska landa mot låren bör man till en början böja på knäna så att axlar och nacke slappnar av helt. 

Detta är början till solhälsningen, det vet de som har gjort det, men att nöta in just dessa övningar så de sitter korrekt är mycket bra.

Därefter gjorde vi en paus i stående viloposition för att sedan gå ner på knä och därefter barnets position för att komma upp i hunden och få till den raka ryggen genom att böja på knäna. många repetitioner, andas rätt, böja rätt, få in en skön rytm. Ytterligare en av solhälsningens delar som slipades en stund.

Vi avslutade med hjärtöppnare, andning och sedan avslappning. Mer hann vi inte på en hel timme. Tänk att nöta solhälsningen bit för bit i en timme! Så otroligt nyttigt. Ändå har vi inte kommit till kobran och inte satt ihop bilarna till en serie heller. 

Skynda långsamt! Tålamod, ödmjukhet och -andas in-vila-andas ut-vila-upprepa.

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.