Annons:
Etikettallmänt
Läst 700 ggr
StillaSinnet
9/26/15, 8:23 AM

Härlig lördag!!!!

Solen skiner! Det är krispig luft och jag är LEDIG!!! 

- Ja, ledig, från mitt arbete men har häcken full i privatlivet 🤪

När man är stressad är yogan desto viktigare. Det är då vi drar ihop kärlen, andas kortare, drar upp axlarna, biter ihop käkarna och glömmer bort att slappna av, glömmer bort djupandningen. 

Det tar en tid att få in reflexen att dra djupa andetag så fort man känner stressen komma på men det börjar komma hos mig nu. Det tar 10min att dricka en kopp kaffe och mer tid behövs inte för att göra en solhälsning. Att skylla på att det inte finns tid för yoga i stressen är fel. Då har man prioriterat fel helt enkelt. 

Håller ni med?

Jag gick upp 5:30 idag för att skjutsa min vuxne son till jobbet eftersom bussarna härifrån inte börjat gå ännu och han har inget körkort. Därefter tog jag reda på disken, satte på kaffe, började sortera räkningarna, hängde en maskin tvätt som kördes under natten och satsar på att allt är klart 8:00 när Ica öppnar för då måste jag handla för helgen, köpa med sköljmedel, hem igen och köra fler maskiner med tvätt, packa väskor, ge mina djur mat för att 10:00 komma iväg till sommarstugan där vi äntligen kan passa på att måla det sista vita runt glasverandans fönster nu när det har slutat regna. Känner ni igen er? Dessutom förbereder jag så morgondagen ska vara fri för då ska jag och dottern vältra oss i svampskogen är det tänkt. Men jag var noga med att trycka in morgonens yogapass; solhälsningen. Kort idag, men det får inte utebli! 

Idag har jag hemsk mensvärk och fick lov att pausa igen för att yoga bort värken. Det tar inte heller många minuter och hjälper snabbare än värktabletter 👍

Ha en härlig helg alla fina, och glöm inte att andas 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
9/26/15, 11:00 AM
#1

Häller med helt och hållet! Att vi inte har tid för en liten yoga övning är bara en bekväm men dålig ursäkt. Precis som du skriver, det tar inte längre tid än att dricka en kopp kaffe. Eller skriva ett par inlägg på iFokus. 😃Jag känner igen mig i de stressiga dagarna när man är ledig men ska ändå hinna med så mycket hemma. Tidigare använde jag det som en ursäkt (det gör jag fortfarande ibland) för att inte hinna med mig själv, men det handlar om fel prioriteringar. Har blivit duktigare på det, men det kom mest som en påtvingad insikt efter en utmattningssyndrom. Det var ungefär det som krävdes för att jag ska fatta att jag kan inte stressa genom livet och prioritera allt och alla förutom mig själv. 

Som igår exempelvis hade jag ett tretimmars seminarium och var helt slut. Sen skulle jag ha lunch och efter det skulle jag sitta på jobbet och rätta uppsatser. Så jag gick och åt lunch men valde att ta med kaffet in på mitt rum. Stängde in mig på rummet,  lyfte upp benen på fönsterbrädan och tittade bara genom fönstret och i tysthet medan jag drack upp min kaffe. Efteråt satte jag mig bekvämt i stolen och lyssnade på en ljudfil som är bara 6 min. lång och som jag fått av min mindfulnessinstruktör. Skönt! Och inte speciellt tidskrävande, men det hjälpte mig att påbörja nästa arbetsuppgift med rätt fokus och utan stress.

Upp till toppen
Annons: