Annons:
Etikettallmänt
Läst 1147 ggr
Loris M
2015-09-30 20:58

Mindfulness

I veckan var jag på mindfulness och jag blir alltid så uppfylld med lugn och harmoni efteråt och det känns bara så otroligt skönt och tomt i skallen. 😃 Vi träffas varje vecka och träffen börjar alltid med att vi får en kudde och en mjuk filt så vi får lägga oss på madrassen. 

Jag har en mindfulnessinstruktör med jätte behaglig och lugn röst så man nästan hamnar i en koma liknande tillstånd. 🤪Mindfulness handlar ju om att vara närvarande här och nu, rikta fokus och "rensa" i huvudet. Något som jag i väldigt många år varit dålig på. Jag har ofta flera bollar i luften, tankarna på annat håll och gärna i framtiden, det jag ska göra, det jag "måste" göra, det jag borde göra…. Så för min del är det jätte nyttigt att bara kunna slappna av utan några krav på prestation och bara bli medveten om min egen kropp, hur det känns mot underlaget, känna och lyssna hur jag andas, hur hjärtat slår, lyssna på tystnaden… 

Vi börjar alltid med att rikta fokus mot höger fot, tårna, ovansidan och undersidan, huden, muskler… tills vi  gått igenom och blivit medvetna om alla kroppsdelar. Hur gör ni och vad tycker ni om mindfulness?

Annons:
StillaSinnet
2015-10-03 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åh, vad härligt du beskriver din upplevelse! jag håller med om att rösten på den som leder avslappningen är viktig. Dialekter, röstläge osv kan upplevas störande, i alla fall till att börja med men man kan också vänja sig med tiden. 

Jag använder mig av tyst mindfulness när jag mindfulnessar via appen på mobilen för egen räkning. Jag är erfaren när det gäller meditation och kommer snabbt till ro men behöver klockorna som leder mig tillbaka 🙂

När jag använder mindfulness i barngrupp utgår jag från mindfulnesscenters skiva för barn 4-7 år men hos mig är barnen 2,5-6 år. Där finns 10 spår som skiljer sig lite åt. Kroppskänning är den som liknar det du beskriver bäst. Man går igenom kroppsdel för kroppsdel och låter sig bli medveten hur det känns just där just nu. Känns foten avslappnad eller spänd? Sticker det i foten, har du ont? Känns det skönt, varmt, kallt? eller känns det ingenting? osv. Man låter sig sedan bli medveten om vilka ljud sm hörs. Någon som rör sig? trafik från gatan? ventilationens susande ljud eller vad det kan vara. Bara låt tanken ta in at det finns och släpp det. Det är ok att det finns där. Man blir också medveten om sin Andning (så klart) och om det kommer upp tankar så lindar man in tanken i ett moln och släpper i väg det eller tänker bara tänk-tänk- och låt det vara. Att tänka -Jag får inte tänka på något- gör ju att det låser sig och då är det svårare att släppa. 

Det finns också spår som fokuserar på kärlek till dig själv där man får skicka snälla tankar till si själv och ett spår som fokuserar på kärlek till någon annan. Barnen vill gärna berätta efteråt vem de tänkte på och vilka tankar de skickade. Det kan vara allt från någon i familjen/släkten, en kamrat eller ett husdjur.  I dessa meditationer får barnen visualisera en härlig plats i solen där de trivs bra. Tex en strand, en glänta i skogen, lekparken, sin egen gård, hos mormor i torpet eller var det kan vara, och när de är där kommer ett djur fram. Ett råddjur säger hon som läser att det är, men ett barn i min grupp var så förvånad efteråt.

- Lotta, det kom ingen inget råddjur till mig. Det kom en räv! Hon tittade på mig med blicken "blev det fel då". Och fel kan det ju så klart aldrig bli. Jag log och sa att då är räven ditt djur. Hon blev jätteglad och har ofta pratat om sin räv efter det.

Det finns även spår som enbart fokuserar på andningsteknik. "Fem fingrar" är ett sådant spår. Man tar ett grepp om tummen och andas långsamt in- ännu långsammare ut (utandningen är lugnande) alltid genom näsan. I andningsuppehållet byter man finger. Kramar pekfingret, andas in- andas ut. Håller en sekund medan man byter finger, kramar långfingret osv. Det här är en smart strategi att lära barn som lätt hamnar i affekt eller som tappar koncentrationsförmågan eller har svårt att vänta tills andra är klara. tex vid matsituationer, i hallen vid påklädning, vid samlingen tills alla är där osv. 

-Nu tar vi fem fingrar! Så andas vi och landar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-10-10 18:40
#2

#1 Så underbart det låter! Barnen är minst lika stressade som vi och att lära sig att slappna av är jätte bra och viktigt. Smart det här med Andning som strategi för att hantera lite jobbiga situationer.

StillaSinnet
2015-10-10 19:03
#3

#2 jag lade precis upp ett inlägg just om andningen 😉 Det kan låta simpelt och uttjatat men det är så enkelt och så effektivt!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-10-10 19:08
#4

#3 Så bra! 👍Då må låta simpelt men jag tycker inte att det är så simpelt. Just Andning har jag själv haft svårt för när jag mediterar. Ibland har andningen och att tänka på att andas och att andas rätt, tagit så kraft så jag gav upp meditationen innan jag ens börjat. Kan tänka mig att det har att göra med att jag även i övrigt har svårt att slappna av.

Skorpion76
2015-10-11 09:48
#5

Nu är det säkert någon som tycker att jag är ute och cyklar, mn vad innebär det rent konkret?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

StillaSinnet
2015-10-11 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 frågan är så öppen så jag vet egentligen inte vad du undrar över. Vad mindfulness är? 

Mindful betyder rakt översatt från engelskan Uppmärksam. I Mindfulness betyder det att vara här och nu i sinnet. bara registrera utan att tolka eller tänka. Rikta koncentrationen inåt på din Andning, på din kropp, hur den känns. Vilka ljud hör du? Men låt det bara registreras, inte tolkas.

Mind full betyder i stället att man har sinnet fullt, raka motsatsen mot mindful när sinnet ska tömmas och bara vara uppmärksam på det som sker.

Bra bild:

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
XeZafir
2015-12-20 07:47
#7

Om jag vill börja, kan jag göra det hemma? Var hittar jag information om hur jag ska göra?

Jag vill ha tankar som hunden på bilden!

StillaSinnet
2015-12-21 09:04
#8

#7 Ja, du kan absolut börja på egen hand! Det finns appar att ladda hem. De förljde min tonårsdotter när hon hade svårt att somna under en period när hon mådde psykiskt dåligt. Det finns också material att köpa från Minfulnesscenter. Där kan man beställa CD-skivor eller ladda hem filerna, men även filerna kostar. 

Jag har inte själv testar youtube men avslappnande musik och meditation finns det massor av.

Skillnaden på minfulness och meditation skulle jag vilja definiera så här:

*Mindfulness är att rikta uppmärksamheten på det som händer runt dig och vad som händer i dig. Du lär dig upptäcka din kropp, hur andningen känns, hörs och arbetar. Var du spänner dig och hur du slappnar av, även i de minsta musklerna tex runt ögon, i hårbotten, fötter, käkmuskler osv. Du lär dig höra ljus du annars inte lägger märke till, som ventilationsbruset, trafiken på gatan, rör som låter, fåglar, vinden osv. Detta är för att man ska lära sig att uppmärksamma det lilla i vardagen, acceptera att det finns, släppa det och fokusera på nästa.

*Meditation är total avslappning genom fokusering på sådant som inte engagerar tanken men ändå hjärnan . Tex kan meditationen fokuseras på mantran och/eller andetag som gör att man inte kan tänka på något annat för då tappar man bort sig. Så fungerar tex Yogasömn. Meditation kan också vara "resor" och är oftast ledda av en berättarröst där man följer med och visualiserar det man hör. Då och då lämnas man i tystnad för att göra egna utforskningar i denna halvdrömmande värld och sedan leds man tillbaka igen. När man blir van kan man meditera och resa på egen hand med hjälp av lugnande musik, naturljud som vågor eller vindar eller bara ligga i tystnad. Risken är stor att man somnar och därför väljer en del att sitta upp. 

Mindfulness är bra att börja med och därifrån gå över till meditation

Lycka till!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: