Annons:
Etikettyoga
Läst 1071 ggr
StillaSinnet
10/10/15, 7:01 PM

Andning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som nybörjare i yoga  kan det kännas som en djungel av ord, positioner, andningsteknik, mantra och inriktningar. För att inte tala om kläder, mattor, tillbehör, smycken, symboler och allt annat runt omkring yogan.

Var börjar man?

Mitt svar är en motfråga: Vad är just ditt syfte med yogan?

När du har svaret så leta det som passar ditt mål. 

Både i meditation och i yogans alla former lägger man stor vikt vid att andas rätt så jag börjar där. 

Bukandas alltid! Se till att magen blåser upp som en ballong och pyser ut sakta. Man pratar om att andas med naveln. Extra viktigt vid yogapassen, men använd det även i vardagen. särskilt kvinnor som vill hålla in magen för att se smala och snygga ut (vilket felaktigt används som synonymer) har ofta svårare med att bukandas.

Som nybörjare kan det kännas tjatigt och tråkigt med denna andning och svårt att koncentrera sig på det mitt upp i mediala resor eller positioner i yogan.

Tänk vågor som rullar in -och rullar ut, titta din rytm

I yogan återkommer många ord på Sanskrit (Indoariskt språk) och så även vid andningen.

Pranayama: medveten andning. Andas alltid in genom näsan. Utandningen kan göras genom munnen. jag andas både in och ut genom näsan.

Prana: Livskraft/energi

Andas in (mantrat SAT): Piggar upp, ökar blodcirkulationen, värmer kroppen.

Andas ut (mantrat NAM): Lugnar, svalkar, släpper spänningar

Alltså, ska du vakna efter avslappning så tar man långa inandningar medan man skräcken ut kroppen.

Vill du däremot slappna av så kan man förlänga utandningen lite väsande genom att pressa ut luften medan halsen och tungan håller emot något. Jag använder den tekniken när jag ska somna också, jättebra!

Regeln är att andas in när man öppnar upp bröstkorgen eftersom man då får in mest luft i lungorna. Tex så andas man in när man sträcker på sig, vrider på sig. Ex på positioner där man andas in: 

-Bakåtböjning/ryggflex

-Bordet

-Kobran

-kon

Andas ut när du trycker ihop bröstkorgen tex vid framåtfällningar, hopkurade positioner. Ex på positioner när man andas ut:

-Trasdockan (framåtfällning)

-stående hund

-katten

-barnets position

Men sedan kan man också stanna i positioner i flera andetag, tex 3 eller 5 andetag, och då gäller det att man kommer rätt när man ska lämna positionen. Står man i kobran och ska in i hunden så går man ur kobran på sista inandningen, andas ut i hunden. Solhälsningen är bra att träna andingesrytmen på eftersom övningarna är ganska enkla att komma ihåg och kroppen kommer snabbt och naturligt in i hur och när man ska andas.

Växelvis andning, Nadi Shodhana eller Auioma viloma : I den kundalinska läran använder man sig också av växelvis andning genom höger och vänster näsborre. Det görs genom att man täpper till höger näsborre med tummen och tar ett långsamt andetag genom den öppna vänstra näsborren. Ett andetag är en inandning+en utandning. Sedan växlar man så höger näsborre blir fri, täpper till vänder med lillfingret eller rinfingret och utför en inandning lika lugnt och sakta. Så andas man växelvis 3-11 minuter. 

Denna form av andning gör att båda lungorna arbetar lika mycket, syrsätts lika mycket och det hjälper till att öppna upp syretillförseln till pannloben. Vid stress arbetar kroppen tvärsom. Den börjar ytandas, pannloben får syrebrist, vi tappar minnet och glömmer bort, rör till det och snart vet vi inte ens vad vi heter.

Tips!

10 min på toaletten stressiga dagar på jobbet, andas växelvis i höger och vänster näsborre. Blunda med fokus på tredje ögat. Det kommer hjälpa 👍

Eldandning värmer upp och ger energi tex inför ett pass. Det är korta andetag med buken 2-3sek per andetag och kräver en del tålamod för att lära sig att andas rätt så det inte blir hyperventilering. Googla youtubeklipp

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Upp till toppen
Annons: