Annons:
Etikettallmänt
Läst 930 ggr
XeZafir
2015-12-20 07:41

Hur börjar jag?!

Hej!

Tänkte att ni säkert kan hjälpa mig med lite frågor.

Jag har under flera år tänkt på att utföra yoga, men aldrig kommit längre än dit. Anledningarna är många och alla tycks peka på att jag faktiskt hade mått bra av yoga och meditation.

Var är en bra start? Ska jag börja med att läsa? Vad är då bästa boken/böckerna? Kan jag utföra yoga själv hemma? Vad finns det då som nybörjare som är lämpligt? Jag har nämligen ett arbete som är rullande så jag kan inte vara någonstans mer än varannan vecka för att utföra något. Antar att det inte är som med allt annat, man bör gå regelbundet varje vecka, kanske mer.

Välden snurrar allt fortare för oss,  jag har kommit till en punkt när jag vill göra en ändring. Kan ni hjälpa en stressad och stel person på rätt väg? Hoppas det, för jag vill hitta mitt lugn och få en avslappning av både kropp och själ.

Tack på förhand!

Annons:
fridelfina
2015-12-20 13:36
#1

Tipsar om yogobe.se (eller kanske com) eller balansonline.se. Det är yoga på nätet för en mycket rimlig penning. Sen finns Youtube att söka på. Läs lite här på sidan för mer specifika tips. Själv gillar jag mediyoga och yinyoga, det är två "enkla" men bra sorter. Vill man ha mer fart och värme finns tex ashtanga, hot yoga mfl. Men som sagt googla runt och leta info. Det finns ju ett par yogatidningar också innan du går loss på böcker, där får du tips om många olika sorters yoga.

 
 

StillaSinnet
2015-12-21 09:48
#2

Hej!

99% av yoga utförs utanför mattan. Asana ( positioner och ställningar) är bara en liiiiten del. Andningen och filosofin är den största delen av Yogan. 

Är det kroppen du vill jobba med så är fridelfinas förslag om tex Yogobe jättebra!

Yogans filosofi är en lära som arbetar på djupet i din själ. Det är inte religiöst betingat men måsta sammanknippar yoga med hinduismen. Även om man gör det så är hinduismen inte en religion utan även det är mer en filosofi. Mycket handlar om självutveckling och karma. Att lära sig fokusera på rätt detaljer, andas rätt, göra gott för sig själv och andra och att förstå hur man hämtar kraften inom sig och förstå balansen mellan allt levande, balansen och kontrollen i kroppen och sinnet. Många som börjar med yoga blir mer medvetna om vad de äter, varför de ska äta, hur kroppen fungerar, matsmältning, syresättning, blodcirkulationen, meridianer, chakran, vad kroppen behöver och varför men de blir också mer medvetna om människans roll på jorden. Hur vi bör leva gentemot jordens natur, klimat, djur, påverkan osv.  

Jag vill påstå att grunden till att kunna må gott i själen är att komma till insikt med sitt egenvärde och börja älska sig själv, ta hand om sig själ och sin kropp så bra man kan. Inte förrän man kan det, kan man börja ge andra ovillkorlig kärlek. Om man ser på sin kropp som om det vore tex ditt barn, din hund, din häst eller någon annan du vill sköta om så bra som möjligt så kommer man vårda sig själv på ett nytt sätt. Jag vårdar barnet inom mig. Därför ser jag till att yogan får ta stor plats i mitt liv. Jag är det viktigaste i mitt liv. Utan mig finns jag inte. Det i förlängningen gör att mitt hjärtchakra växer och jag kan ge mer av tålamod, kärlek, öppenhet, kraft och mod till andra. tex på min arbetsplats eller i min familj. Jag är mer stresstålig och har lärt mig känna mycket små och tidiga signaler från min kropp när jag måste stanna upp och tänka om. Det i sig gör att jag håller mig friskare både i kroppen (förkylningar, spänningshuvudvärk, migrän, ryggproblem) men också mentalt (stress, utbrändhet, irritation, samarbetsproblem osv). Att vara ödmjuk och vän (väään) innebär nämligen inte att man ska tolerera att bli trampad på. Make no harm but take no shit är ett talesätt som ofta upprepas. Om jag blir påhoppad av någon som inte förstår varför ilskan väller upp utan låter det ta över och vräker ut det över mig, så sätter jag demonstrativt upp en hand, som stopptecken/sköld, och säger vänligt men bestämt: -Det här är din egen ångest och den tänker jag inte ta emot. En så enkel gest skyddar mig så jag inte tar åt mig av den obefogade iskan och dessutom markerar jag att -du mår inte bra nu, det ser jag. Ta hand om dig. 

Om du vill läsa om yoga så läs om grunderna i Aschtanga vinyasa yoga och T Krishnamacharya  

Själv ska jag 2016 gå ett år i Yogastudier för att fördjupa mig i yogas filosofi och utövande för att lära mig ännu mer om vilken påverkan yogan har på kroppen och sinnet. Det är också en förberedande utbildning om man vill bli yogalärare. Själva yogalärarutbildninen ligger på 3 år. Yogaskolan Karlstad

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: