Annons:
Etikettyoga
Läst 2165 ggr
StillaSinnet
12/21/15, 9:59 AM

Ett år av yogastudier

Min yogalärare önskar att jag ska fortsätta utbilda mig inom yogan och hon rekommenderade att ta ett studieår. 

För mig lät det först lite dyrt, svårt och skrämmande. Men tanken var planterad och efter bollande med familjen bestämdes det att jag skulle skicka iväg en intresseanmälan. 

Det fanns få platser kvar så jag fick ganska omgående ett mejl som uppmanade mig att skicka in en riktig ansökan om jag ville vara säker på att få en plats. Sagt och gjort. 

Det tog en vecka och sedan kom en bekräftelse på att jag är antagen, fått min plats och påbörjar yogastudier i januari 2016! Det pirrar i hela kroppen av förväntningar, utmaningar och en enorm lycka!!! ❤️

Finns det någon mer här inne som ska gå utbildningen, eller som har gått den? Den körs paralleller i Östersund, Stockholm, Karlstad och Malmö.

Ett år av yogastudier

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
12/21/15, 1:15 PM
#1

Spännande! Hoppas att du uppdaterar här och  berättar om dina upplevelser. 🙂

StillaSinnet
12/21/15, 2:20 PM
#2

#1 Ja, det kommer jag säkert att göra när tiden finns 🙂

Jag tog privatlektion när klasslektionerna avslutades för säsongen och det var då min lärare förstod att hos mig har arbetet med sinnet och andningen legat före kroppen i yogan. Det är bara det att jag inte har förstått det. Jag trodde som de flesta att yoga ärnågot för den som är liten, mager, mjuk i kroppen och kan slå knut på sig själv och sitta så i timmar. Pga min fenomenala feltolkning av yogans innebörd har jag hållit mig borta från den tills nu, och inser att det är yoga jag har sysslat med i stort sett hela mitt liv, men aldrig hittat kroppen i min personliga utveckling. 

Det ska bli så spännande!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ians
1/9/16, 10:25 AM
#3

Låter spännande, med denna utbildning. All lycka på vägen och vi vill höra hur det går för dig!

fridelfina
1/9/16, 5:26 PM
#4

Ja, spännande! Då får gärna berätta om det! 

Å hej igen Ians, länge sedan jag såg dig! Men är förstås inte så ofta på alt.beh o spiritualism, så det är väl därför 😎

 
 

[niklaeri02]
1/17/16, 3:24 PM
#5

Kul!! Nästan så att man blir lite avis hehe;-) Lycka till

StillaSinnet
1/17/16, 3:36 PM
#6

#5 bara ett par veckor kvar nu -Wiiiieee!!! 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
fridelfina
1/17/16, 5:54 PM
#7

När börjar det?

 
 

StillaSinnet
1/17/16, 6:17 PM
#8

#7 Första träffen är 23-24 januari 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
1/17/16, 6:18 PM
#9

😮 men hjälp! Det är ju redan NÄSTA HELG! Jag har tappat bort en helg i januari känns det som 😐

Nåja, desto bättre. Då behöver jag inte vänta lika länge 😃

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fridelfina
1/17/16, 6:21 PM
#10

Ja, jag fick inte ihop det riktigt när du skrev… :-)

 
 

StillaSinnet
1/24/16, 7:07 AM
#11

I går var jag på första heldagen i yogastudier. Massor med intryck, underbara människor och härlig miljö. Vi är fullproppade med sanskrit, grundinformation och vi har utövat…ja, jag tror det var 3 eller 4 pass under dagen.

Just nu sitter jag och laddar för dag nr 2 och jag har redan insett att yoga är så stort så det är ogreppbart! Jag förstår verkligen att det måste ta minst 3 år för att läsa till yogalärare och redan nu är jag skeptisk till de som gått snabbkurs på en månad och kallar sig yogalärare. Återkommer om varför.

Hej på er och ha en bra dag 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fridelfina
1/24/16, 1:11 PM
#12

Kul att få följa dig på yogalärarresan! Önskar dig en härlig söndag!

 
 

StillaSinnet
1/24/16, 5:09 PM
#13

#12 Yoga är ett outtömligt område. Så mycket större än jag någonsin förstått. Yogalärare blir jag förmodligen inte, men man ska aldrig säga aldrig.  Detta är ett studieår, förberedande för de som sedan vill börja läsa till lärare, men det är ytterligare tre år och 100 000.- till, så just nu stoppar jag efter mitt studieår. 

De som blir yogalärare på en månad börjar jag tvivla på redan nu…

Vi har varit inne och nosat på Veda och Yoga Sutra. Därför måste vi också få en inblick i sanskrit för att förstå innebörden av sutrorna. Detta har väckt stor nyfikenhet hos mig så nu har jag köpt boken Heart Of Yoga, Desikachar, T. K. V.,  där alla sutror fins nedskrivna. På engelska dock, men det får jag ta.

Desikachar T.K.V är son till T.Krishnamacharaya, om det säger något? Jag gör en presentation av honom u en annan tråd en annan gång 🙂

Vi arbetar oss igenom sutrorna, inte varenda en för de är uppdelade i fyra kapitel och innehåller 195 verser,  och vi har asanas mellan dem för att förstå innebörden av den sanskrit vi läser. Vi sätter kunskapen direkt i kroppen så att sutrans budskap blir en känsla med en djupare förståelse eftersom all sanskrit inte kan förklaras med västerländska ord. Det är svårt att rakt översätta dem.

Nu ska jag få en privatlektion i februari och i mars är sedan nästa helgträff

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[niklaeri02]
1/24/16, 5:42 PM
#14

Så det är mest helger, och enstaka tillfällen? Går du kursen medan du jobbar eller något?:)

fridelfina
1/24/16, 5:47 PM
#15

#14 Kolla i inlägg 0 så finns länk till utbildningen

 
 

StillaSinnet
1/24/16, 6:07 PM
#16

#14 Ja, jag jobbar heltid och har familj med en tonårsdotter och en vuxen son och man. Plus lite djur. Fullfart! Enbart helgutbildningar passar mig och jag har tur för Yogaskolan finns bara i Malmö, Stockholm, Örnsköldsvik och  till min lycka i Karlstad. Till Karlstad har jag bara 7 mil!!! 🙂

Yoga SKA ta tid! Man måste hinna smälta, reflektera, utöva, läsa mer och reflektera igen innan nästa lärtillfälle. 

T.Krishnamacharaya gick 8 år i sin yoga skola innan han fick börja lära ut. Yoga ska man inte stressa och tvinga fram. Det är inget snabbfix och korta intensivkurser innefattar ingen progression.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[niklaeri02]
1/24/16, 6:36 PM
#17

#14 ok #15 det är klart det tar tid, har inte menat ngt annat ;)

[niklaeri02]
1/24/16, 6:38 PM
#18

Oj missade halva ditt inlägg… återkommer.

[niklaeri02]
1/24/16, 6:39 PM
#19

#16 Tack för svar. Blir lite sugen själv… Men har även funderat på TM. :)

StillaSinnet
3/20/16, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Så var det dags för andra studiehelgen. 

Vi har jobbar hårt både lördag och söndag med massor av sanskrit, sutror men också yogateori/lektionsplanering. För att förstå vikten av hur man bygger upp dels en asana genom små, små steg fram till färdig position, men också en vinyasa som består av flera asanas och en hel lektion för att inte tala om en grupps eller individs framåtskridande under tid fick vi själva känna på en sådan lektion där målet var att vi skulle klara Dhanurasana (pilbågen). Eftersom det är en krävande position för bakåtböjning av ryggen måste kroppen förberedas sakta genom många olika typer av bakåtböjningar som samtidigt ska balanseras av framåtböjningar. Är de tex asymmetriska som i krigaren ska de balanseras symmetriskt som i stående framåtfällning. Men Pilbågen är även krävande för axlarna så den delen måste också förberedas lika metodiskt, och även höftböjaren ansträngs så den ska också förberedas. Det gör att 2/3 av lektionen är förberedande innan målpositionen kommer och den sista tredjedelen är sedan motvikt till målpositionen och fokus på avspänning inför savasana (död mans ställning).

Det krävs otroligt stor skicklighet, kunskap, erfarenhet och tid för att en yogalektion ska bli bra. Varje asanas måste dessutom kunna ha varianter för att man ska kunna tillgodose varje utövares dagliga form. Likaså målpositionen.

Efter den här helgen ökar min respekt för kunniga yogalärare än mer och i samma takt ökar min misstänksamhet och misstro mot snabbutbildade hitta-på-lärare. 

Det vi har fått lära oss på två dagar är endast en droppe i havet

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Upp till toppen
Annons: