Yoga - allmänt

Hur länge ska man yoga?

2016-01-23 11:06 #0 av: [Synnerlig]

Är helt ny i det här med yoga och gravid i andra trimestern. Jag ville försöka hitta lite bra yogavideos för gravida på Youtube men känner mig nu osäker på hur lång en yogasession "ska" vara.

Jag hittar videos som är 10 minuter långa (känns bra för mig som är nybörjare Lipar) men samtidigt de som är över 30 minuter långa vilket känns lite avskräckande speciellt med tanke på att jag inte är särskilt stark i kroppen än.

Är det viktigt att en yogasession är lång oavsett om man är gravid eller ej?

Anmäl
2016-01-23 11:09 #1 av: Farwuq

Inte den blekaste aning: men jag går på senioryoga och vi håller på i ca 70 minuter.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2016-01-23 11:21 #2 av: Kerstinfalk

Jag har gått på många olika pass. Allt från 30 minuter till 90 minuter. Skillnaden är intensiteten. De korta passen är mer intensiva medans de långa kan innehålla mera avslappning och avspänningsövningar. Jag upplevde yoga 70 minuter som ett enklare pass än yoga 55 minuter. Det var kanske mest för att man under yoga 70 först hade kanske 10 minuter att stressa ner och hinna landa i nuet innan man satte igång med mer krävande positioner. Sedan finns det också mer tid till avslappning i slutet av passet när man kör ett längre pass.

Jag skulle prova lite olika pass om jag var dig. Du kan ju faktiskt alltid vila i fall det blir tungt och bara strunta i det som känns obekvämt. Yoga är till för dig och det ska vara trevligt.

Anmäl
2016-01-23 11:27 #3 av: [Synnerlig]

Tack för svar Glad

Anmäl
2016-01-23 14:29 #4 av: fridelfina

Kolla på yogobe.se de har en sektion för gravida!

   
Anmäl
2016-01-23 15:52 #5 av: [Synnerlig]

#4 Det verkar som att det kostar pengar vilket jag inte har Ledsen

Anmäl
2016-01-23 17:20 #6 av: Farwuq

Jag gratis är det inte.
Skämtar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2016-01-23 17:58 #7 av: fridelfina

Nej, det är månadsabbonemang. Men i första inlägget står inte specifikt gratis. Jag tänkte att det iallafall är mycket bättre än gratis, där man inte alltid vet om det är bra yoga.

   
Anmäl
2016-01-23 21:13 #8 av: [Synnerlig]

#7 Så man kan aldrig lita på någon som kör yoga på Youtube för att det inte kostar pengar? Någon här kanske har koll på det? Glad

Anmäl
2016-01-24 07:02 #9 av: Artlink

Gå alltid efter vad din kropp säger. Känn efter själv och lyssna lyhört på kroppen. 

Om du mår bra av tio minuter så tycker jag du ska börja så. När man får skräddarsydda scheman av lärare för att använda hemma så utgår läraren dels efter din kropp, dels efter ditt mål men också efter hur ditt liv ser ut.  När i veckan passar det dig bäst? Hur lång tid kan du avsätta och det blir gjort?

Även om man VILL yoga i flera timmar så är det helt omöjligt i mitt liv med heltidsarbete, familj hemmasysslor osv.  Mina hemmapass ligger på 15min. dessa kan jag dryga ut med extraövningar, tex på helgen, när jag har bättre om tid. 

Det viktigaste är att man kommer igång, får en rutin och känner att kroppen svarar positivt.

Hjärta

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-01-24 08:39 #10 av: [Synnerlig]

#9 Tack! Glad Ja, det känns inte så möjligt för mig att börja med 1 timmes-pass just nu. Jag har yogat en del för väldigt många år sedan hemma och det blev roligt och avkopplande när man kommit in i det, men i början är det mest tungt, jobbigt och inte alls särskilt rogivande. Så att bara få chansen att komma in i det med kortare pass i början tror jag är bättre för mig i alla fall Glad

Anmäl
2016-01-24 13:05 #11 av: fridelfina

#8) Åh, det var inte så jag menade, att youtube videos eller gratis inte var var bra alls. Galen

 Bara att det inte är lätt att vet VAD som är bra och inte.... Och så kom jag med ett tips som jag tänkte var ok eftersom de har massa info och även videos just för gravida Tummen upp

Här har du tex info som man kan läsa massor av råd till gravida och nyblivna mammor men inte behöver vara betalande medlem: https://yogobe.com/se/yogamom365

   
Anmäl
2016-01-24 14:38 #12 av: [niklaeri02]

#0 Jag tror det är bra att börja lite försiktigt som nybörjare, och kanske öka på eftersom. Men då du är gravid så vet jag inte hur det fungerar med diverse kroppsställningar osv? Det finns ju iofs yoga där man inte utövar så knepiga positioner, men mitt råd är att ta det försiktigt, då du är gravid, men det gör du nog ändå... :)

Anmäl
2016-01-24 17:27 #13 av: Artlink

#10 Det finns en hel del yoga som man gör från stol. Det är inte för att det är anpassat för rullstolsbundna eller äldre utan det kan även användas för att tex fixera höfterna mot ett fast underlag med hjälp av rumpan mot sitsen medan man arbetar mer med axlar och vridningar i ryggen för då hålls höften stilla och kan ge en bättre effekt av utövandet. Efter sådana vridningar kan man bygga på med framställningar, fortfarande sittande på stol, bredda fötterna, svep upp armarna (andas in) fäll från höften, fäll ut armarna (andas ut), låt magen gå emellan benen, följ med händerna ner längst benen ned till golvet (fortfarande udden samma utandning) och låt axlar och nacke slappna av. Räta upp nacken i linje med ryggen och gå upp med armarna utsträckta åt sidorna så du lyfter med partiet mellan skuldrorna när du reser upp överkroppen (andas in). Akta din rygg! Tänk: "Fäll in vingarna" så du kommer åt skuldrorna  innan du går upp till helt sittande. Låt armarna gå upp över huvudet under samma inandning. Låt armarna gå ner på sidorna (andas ut). Denna framåtfällning blir inte lika ansträngande och trång om man har en liten krabat som tar plats för lungor och andning där inne.  Jag kan också tänka mig att mot slutet är det även skönt för benen att få lite avlastningHjärta

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-01-24 17:39 #14 av: [niklaeri02]

#13...det var något sånt jag tänkte på i mitt inlägg. Du verkar kunnig :)

Anmäl
2016-01-24 18:03 #15 av: Artlink

#14 tack! Däremot vet jag inte om jag kan hålla med dig. Ju mer jag lär mig desto mer förstår jag hur lite jag vet, Just nu är jag inne i en utvecklande fas och famlar lite Förlägen

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-01-24 18:36 #16 av: [niklaeri02]

Ja det är väl så det ska vara :)

Anmäl
2016-01-24 18:57 #17 av: Artlink

#16 ja, man ska vara ödmjuk inför kunskap och läror. Den som tror sig vara fullärd är den som har mest att lära, typ Hjärta

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-01-24 19:10 #18 av: Artlink

#10 lägg fokus på andning. du kommer ha stor nytta av det profylaktiskt vid förlossningen. Även avslappningsövningar är bra att ha så du kan vila mellan krystvärkarna. Det är i princip omöjligt att ligga någon längre stund på rygg eftersom fostret tynger ner mot aortan så prova att ligga i barnets position. Använd kuddar, filtar och bolster och "bädda" med för att avlasta. En rullad filt under smalbenen när man ligger i barnets position kan underlätta för fötterna bla

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-01-24 19:29 #19 av: Artlink

#11 jättebra länk Tummen upp

#5 om du vill testa så har jag möjlighet att värva medlemar som får prova på gratis 14 dagar. 

koden för alla er som vill testa: https://yogobe.com/se/recommend/3r9eu2da5

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.