Annons:
Etikettallmänt
Läst 2002 ggr
StillaSinnet
2016-01-26 20:08

Vediska filosofin

Vad vet vi om Veda här på forumet? Är det någon som är bättre insatt än andra och som skulle vilja skriva en artikel?

Jag vet mycket lite. Egentligen ingeting fram tills för en vecka sedan.

Jag vet att Veda är en skrift i sanskrit där man samlat den gamla kunskapen om hur människan ska leva och vara för att må bra. Den innefattar egentligen ALLT. Allt från mat, örter, matsmältning (Ayurveda) till kroppen, sinnet, Andning (Yoga) men även jordbruk, tro, astrologi, meditation och ännu mer. Delar av Vedan sägs vara 5000 år gammal. Tex Yoga, som är en av de första lärorna. Hinduismen kom långt senare som ytterligare en lära i Veda.

Varje lära i Vedan har sedan olika långa texter, sk. Sutra

Yogasutran är indelad i 4 kapitel och 195 verser.  

Jag vet att vår medlem Repet är bra insatt i Ayurveda bland annat (slarvigt utryckt läkekonst).

Ni andra som besitter kunskap i Veda, var nu inte blyga! Vi lär av varann, och om vi har missuppfattat lär vi om. Inga viktigpettrar i forumet. Här anas vi ödmjukhet. Alla är nybörjare någon gång i livet ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
retep
2016-02-03 20:45
#1

Något litet om Veda och om yoga, som är av betydelse att veta här på yoga & meditation Yoga är en av de 4 stora delarna av Veda, ett system där meditation ingår som en del. Själva betydelsen och syftet med yoga är att förena. Att uppnå Enhet. En del av yoga är den fysiska med asanas, de olika kroppsställningar vi kan göra och utveckla. Det egentliga syftet med detta är traditionellt att förena kropp och sinne, för att uppnå högre medvetandetillstånd. Meditation är den del av Yogasystemet där vi istället använder sinnet för att uppnå stillhet och transcendens, som öppnar upp vår medvetenhet för högre medvetandetillstånd. Det finns mycket att säga om Veda, om Yoga och Meditation! Kanske finns det frågor att ta upp och fråga kring detta…?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

StillaSinnet
2016-02-06 09:09
#2

#1 Tack! Jag ämnet är liksom outtömligt! Jag har googlat under veckan och lär mig mer hela tiden. Det svåra är att ställa frågor när man inte ens vet vad som finns 😉

Det är först nu jag börjar intressera mig för Ayurveda, för jag tycker ändå det ligger nära yogan. Yoga och meditation går inte att slita från sammanhanget att vi är en kropp med funktioner och organ och inser att varje gren är en kunskapsskatt som tar lång tid att sätta sig in i. Jag förstår att jag är en Kapha till stor del, men jag är otroligt frusen av mig och jag älskar värme och sol, så allt stämmer liksom inte. När jag är en negativ Kapha så är jag lat, långsam, fet men fryser ändå. Just nu fryser jag så kopiöst mitt i vintern (ingen vintermänniska) för nu har jag tappat 23kg på ett år och ligger på 75-78kg till mina 175cm, har en hanterbar kropp och utövar yoga så jag känner att jag får utrymme och plats i min kropp och har skaplig kontroll över den. Det gör också att jag har mer energi och är gladare och spralligare. 

För att motverka min frusenhet blandar jag i cayenn och kanel i varm minimjölk och dricker yogitea och pukka som ska ge värme och energi och snabba på matsmältningen. Ja, jag har trög mage….jättetrög!

Jag undviker kalla drycker och kall mat.

Tänker jag rätt? Vad kan jag göra mer?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fridelfina
2016-02-06 09:42
#3

Oj, 23 kg! Måste få gratta till uppnått mål! 🏆

Måste också fråga vad du gjort som visat sig vara lyckosamt för dig? 

När det gäller frusenhet, gissar förutsättningslöst … (har endast moderata kunskaper om ayurveda och har fått undersökt att jag har överskott av vata trots att jag trodde på kapha som du) …. att du helt enkelt får klä på dig och göra som du gör med varma drycker och mat. Kanske din frusenhet allra mest hör till viktnedgången, eller frös du förut också?

 
 

StillaSinnet
2016-02-06 13:10
#4

#3 Tack! Jag har ett par kilon kvar. Har 75 som mål men vägde 69kg när jag var 22 år. Nu är ja 47 och har fött två barn så vikten har gått upp och ner mellan graviditeter osv.  Jag har alltid, alltid frusit och sover gärna med raggsockor och fibertäcke. Vintern är inte min årstid tyvärr, hur vacker jag än tycker att den är 🥶

Egentligen är inte vikten i sig prio1 längre. Det var den i början eftersom jag har ett dumt höger knä som mådde bra av att bära på färre kilon. Nu är det smidigheten och asanas som är mitt mål. Jag vill bli av med hull i veck och vrår så jag kan utöva rörelserna bättre och känna mig yngre i min kropp så jag orkar vara pigg och leva bar i många år till. Just nu känns det som att stänga en dörr med en handduk i gångjärnsgaveln när jag gör tex framåt fällningar där mage möter lår med för mycket hull, mull, valkar  och hudveck i vägen och det satsar så jag kan inte hålla positionerna så länge som jag önskar. Det blir ansträngande och svårt att andas. Det vill jag ha bort!

Jag är vegetarian sedan 3 år tillbaka men förra året beslutade jag mig för att utesluta kolhydrater ur min kost. Jag följde GI-recept i 6mån för 5-10 år sedan och kanske övergick mer till LCHF innan halvåret var slut. Då tappade jag också mycket vikt men gick upp det igen, så som det är brukligt vid dieter. 

Nu vill jag hålla en kost som fungerar för mig livet ut och jag tycker jag mår så bra! Jag kallar den inget speciellt utan äter det jag vet att min kropp behöver och utesluter det den inte behöver. Alltså har jag lärt min hjärna att tänka på ett nytt sätt och inte gå på vad kroppen lurar mig att säga att den är sugen på eller vill ha. Jämn sockerbalans är en av nycklarna. Det fungerar bra om man tänker att det är någon annan än mig själv jag föder. Tänk om det vore min tävlingshäst? Min hund? Min överviktiga katt? Då skulle det vara enklare. Mina barn….nä, det funkar inte för de tjatar tills de får vad de vill trots att jag vill ge dem det som är bästa för dem. Jag tar hand om det lilla barnet i mig som om det vore något annat än mig själv helt enkelt. Tjat från kroppen går jag inte på längre 😟

Min kropp behöver inte salt, socker, kött, pasta, ris, potatis, mjöl, gryn och absolut inte bröd tex. 

Utöver det jag utesluter så äter jag återhållsamt med söta frukter, kall mat och kall dryck ,  animaliskt fett i tex mjölk, ägg osv och jag vill ha så lite processerat som möjligt. 

Det här har fungerat för mig och nu när jag läser om ayurveda inser jag hur bra det stämmer överens med mitt sätt att tänka. Jag älskar veda-filosofin ❤️

Dessutom är jag nykterist sedan två år tillbaka

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fridelfina
2016-02-06 17:31
#5

Vad äter en vegetarian som inte äter kolhydrater då? Allt ovan jord som LCHF?

 
 

StillaSinnet
2016-02-06 20:09
#6

#5 Ja, jag äter kikärtor, linser, quornprodukter, svamp, nötter, mandlar, frön, skott, avokado, citroner, ägg, zuccini, lök, paprika, cocosgrädde. Jag äter också ost utan löpe, som mozzarella, halloumi, fetaost och flera vanliga ostar och jag äter då och då fisk och skaldjur för att få i mig lite mer protein och omega3. Det blir dock mer och mer sällan som jag tar till fisk.

Jag experimenterar med örter och kryddor. Gärna färska.

Och vanliga grönsaker som gurka, tomater, ruccula, babyspenat osv. men det blir mer på sommaren när det är varmt ute. 

Jag gör hummus, guacamole, tzatziki, jordnötssås, scramble eggs, omeletter, stuvningar, grytor, röror, gratinerar. Och jag äter MYCKET. 

Jag äter aldrig någonsin snabbmat, godis, glass, bakverk, snacks, müsli, cornflakes, färdiga juicer, risifrutti, yoghurt, marinader, såser osv. Det smygs i så mycket skit och min kropp är värd bättre 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
retep
2016-02-06 21:40
#7

Artlink Jo du tänker säkert rätt… Ingefära, färsk strimlad i maten eller som te är bra för ämnesomsättningen och det värmer. Kokt, varmt, till hett vatten i små klunkar värmer och hjälper till att rensa ut. Te på lakrisrotpulver kan funka bra vid trög mage. Även om du är mycket Kapha, så kan du även ha mycket av vata i din konstitution. Det är fortfarande vata årstid och med tanke på att vi kanske lever ett hektiskt liv i ett uppstressad samhälle. Då är också vata mer eller mindre uppskruvad för oss alla. Som du kanske vet så är vata rörelse och kan svänga upp och ner, i och ur balans under en och samma dag. Kapha som är stabil och långsam kan ibland ta dagar och veckor att återställa i balans… I min erfarenhet så kan man även som Kapha typ vara ur balans med sin vata eller pitta samtidigt…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

StillaSinnet
2016-02-07 09:10
#8

Ingefära används flitigt och lakritspulver också. Mot trög mage (som jag har) använder jag även cocosolja och stevia. Jag har haft perioder i mitt liv när jag mått sämre, känt mig stressad, otillräcklig, dåligt med pengar och tappad kontroll. Då blir jag ledsen, introvert och apatisk och kan få panikliknande känslor. 

Det har hänt få gånger under kortare tidsperioder för länge sedan. Jag har förmågan att vända sinnet och ta mig ur det av egen kraft. Jag träffade min man 1991 och vi lever fortfarande ihop och sedan dess har jag levt i harmoni större delen av alla 25 åren ❤️

 Jag lever inte ett stressat liv så som jag gjorde i mina tonår. Livet är inte värt att jäktas igenom och jag vägrar leva där jag inte trivs, om det så är på hemmaplan eller i arbetslivet. Varje människa har makten över sitt eget liv.

Jag försöker njuta av varje stund under dagen och hittar alltid något positivt i tillvaron. På min arbetsplats har jag i dag stor frihet att forma arbetsdagarna utifrån arbetslagets kompetenser och intresseområden och med barnens inflytande skapar vi tillsammans en miljö där var och en gör det den brinner för. Jag är den som har jobbat längst på avdelningen och därför känns det lite som mitt andra hem. I mitt fall är det NA, matte, yoga, mindfulness, konstpedagogik, normer och värden som jag älskar att arbeta med tillsammans med barnen och det fyller mina dagar. 

Även när jag är i flow och mår toppen så är jag trygg, harmonisk, långsam och lugn. Jag är självreflekterande och tillåter mig inte att irriteras av andra människor. Livet är för kort för att spilla negativa känslor på det som inte vill eller kan förändras. Det enda som får mig ännu lite långsammare nu än på sommaren är just kylan. En dröm som hägrar är att flytta till ett land där det aldrig är kallare än 25 grader ☀️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-02-08 12:03
#9

Det som inte stämmer på Kapha är att jag är så torr i huden. Inte fet i håret och har hela mitt liv haft besvär med handeksem, speciellt vid höst/vinter/vår.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: