Annons:
Etikettyoga
Läst 1126 ggr
fridelfina
2016-01-29 17:18

Hitta din yogaform på tidningen Yoga för dig

Annons:
Loris M
2016-01-29 18:13
#1

Vilken bra och informativ sida. 👍Tack! 

Har tänkt börja med yoga "på riktigt" och har bestämt att jag ska börja nästa vecka i grupp. Hittills har jag mest pysslat med det själv genom olika videon.

fridelfina
2016-01-29 18:35
#2

Skoj, vad blir det för sorts yoga?

 
 

Loris M
2016-01-29 18:42
#3

Ingen aning! 😃Det finns så många olika former och jag har jättesvårt att orientera mig. Det är därför som jag tyckte att det var jättebra med din länk. Då får jag läsa på innan jag bestämmer mig. Vi har ett träningscenter i närheten och de har dropp in med zumba, yoga m.m. Det står bara yoga och inte något mera specifikt. Jag får helt enkelt gå dit och fråga.

Vad skulle du rekommendera en nybörjare?

fridelfina
2016-01-29 19:38
#4

Att inte jämföra dig med någon annan i rummet. Att fokusera på andningen. Att njuta och bara vara där! 👍

Jag placerar mig gärna nära ledaren för att höra och se bäst och så ser läraren om de behöver korrigera om jag gör nåt fel 😎 De andra som är vana kan ta de andra platserna 😉

Det blir nog toppen vad den än har för sorts Yoga. Själv är jag inte så förtjust i poweryoga för att det känns som att det är mer prestation inblandat. Men jag tänker också att det många gånger kanske inte är yogaformen utan instruktören/läraren som är den viktiga. Det är rösten, hur de instruerar som betyder mest egentligen. De som har poweryoga brukar nog ofta vara mer sportiga av sig så det är väl kanske det som följer med. Jag älskar de mer meditativa och lugna formerna där man håller en position. Men så är jag varken smidig eller sportig av mig, så det är kanske inte så konstigt.

 
 

Loris M
2016-01-29 19:46
#5

Tack för bra tips! 

Jag är också mer intresserad av de lugnare och meditativa former så jag hoppas att det inte är poweryoga. Har sett sådana videon och det är inget som tilltalar mig. Det ska bli spännande i alla fall att börja. Har tänkt så länge att jag ska och borde ta tag i det. Men nu så! 🙂

StillaSinnet
2016-01-30 09:05
#6

#0 Tack för en oerhört informationsrik länk! jag har inte läst allt, haha! men jag klickade in mig på Vinyasa eftersom jag älskar flowet när man väver ihop asanas och andas rätt. det blir som en meditativ slowmotiondans. Jag tyckte om att den intervjuade protesterade lite mot att dela in yoga i olika former. Allt är YOGA och ingen kan lägga beslag på en viss form av utövande som sin. Däremot kan utövare känna att ett visst tempo eller en viss lärare känns mer rätt än andra. 

#1 Jättekul! Berätta gärna hur det går och hur det känns 👍. Det är också bra att kolla upp hur lång utbildning din lärare har. Jag har hört flera mardrömsberättelser om snabbutbildade sk yogalärare som har instruerat fel. Värsta var när en elev med knäskada (fotbollsskada) kom och fick helt andra instruktioner än vad sjukgymnasten gav, förljde dessa och pajade knät helt. Den läraren hade inte gått någon längre utbildning och borde ha blivit varnad. För mig är de bästa lärarna de som väver in teori baserat på surtrorna så det finns referenser till det de gör.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
2016-02-15 08:48
#7

Nu är det bokat och klart! 🙂Det blev kundaliniyoga i sju veckor som startar om två veckor. Det är på söndagar vilket jag tycker är jätteskönt. Tycker inte om att stressa iväg på olika aktiviteter mitt i veckan. 

Det står att min yogalärare är internationellt diplomerad enligt Yogi Bhajan, utbildad vid Kundaliniyoga institutet i Stockholm, har en basmedicinsk utbildning och är instruktör i medicinsk yoga. 

Det ska blir så spännande att komma igång!

fridelfina
2016-02-15 22:31
#8

DET gissar jag blir toppentoppen!

 
 

Upp till toppen
Annons: