Annons:
Etikettallmänt
Läst 1238 ggr
StillaSinnet
2/4/16, 8:08 PM

Yogaförbud i Askersunds kommun

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu stormar det i Askersunds kommun. 

Det är så underligt så jag förstår det inte. Läs gärna och följ debatten och se om ni blir klokare än vad jag är just nu.

Josefin Wikström är danspedagog och yogainstruktör. Askerskunds kommun har tagit ett mycket märkligt beslut (offentligt och därför delar jag dokumentet) där man inte får utöva något som har med yoga eller mindfulness att göra inom skolan.

Får en kommun förbjuda det när skolmyndigheten har godkänt det?

Dessutom var det så att Josefin kände till beslutet och därför utövades inte yoga utan dans. Ändå fick hon avbryta sina lektioner. Det var till råga på allt eleverna själva som önskade detta. Var finns deras inflytande?

LÄNK

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Katniss
2/4/16, 8:47 PM
#1

Länken fungerar ej

R.I.P. Anton 💔

StillaSinnet
2/4/16, 8:54 PM
#2

#1 uppdaterad. Funkar den nu?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Katniss
2/4/16, 10:32 PM
#3

#2 Ja nu fungerar den :)

R.I.P. Anton 💔

NiklasTyreso
2/4/16, 10:54 PM
#4

Religiösa former av yoga blir fel att lära ut i en skola som är icke konfessionell, lika fel som att lära ut olika religioners former av bön i skolan. Medicinsk yoga är fel att lära ut för att skolan ska undervisa, inte ge medicinska behandlingar.

Loris M
2/5/16, 8:30 AM
#5

#4 Fast den yogan som utövas i skolorna har aldrig några religiösa inslag. Och det får den inte ha heller, precis som du skriver skolan ska vara icke-konfessionell. Yogan ses i det här fallet som en hälsofrämjande aktivitet. 

Ett liknande fall har diskuterats då en förälder anmälde skolan till Skolinspektionen. Men de slog fast att yogan som utövades på skolan inte hade någon bekännelsekaraktär.

StillaSinnet
2/6/16, 9:27 AM
#6

Yoga är inte religiöst i sig men däremot finns det otroligt många grenar där lärare och inspiratörer har vävt in sina egna intressen i utövandet, så några har med ritualer som kan kopplas till andlighet. Tex kundalini yoga som handlar om charken och de energisystem som vissa tror finns i kroppen och som kan få blockeringar. 

Det finns även kulturella inslag som hippiekulturens tecken och klädstilar i Yoga.

Yoga i skolan måste vara en ren form utan inslag av detta och det vet lärare om. Yoga i skolan ska också vara anpassad för barn i olika åldrar. När jag utöver Barnyoga med förskolebarn 3-5 år så gör vi det genom sagor som vi sätter i kroppen. Barnen får lära sig rörelserna först så de gör dem rätt och sedan väver vi ihop dem till något som liknar en teater med mig som berättare och där vi gestaltar kor, katter, hundar, grodor, stenar som rullar osv. Vi avslutar med mindfulness för att komma ner i varv igen. När vi "vaknar" sätter v oss upp tysta i blomman tills alla är med och jag tackar alla för at de ville komma. Yoga baseras alltid på frivillighet. Yoga ska komma inifrån varje individ. Just detta gör att alla vill vara med. Jag har just nu fått dela på min grupp i två mindre så vi får plats. Av 18 barn är 12 med. Övriga 6 är bara 1-2 år ännu

Jag jämför gärna med dans. Dans är en rörelseform som kan vara hednisk, religiös, andlig, klassisk, traditionell, modern och kulturell. Dans ingår som obligatorisk i skolan och i vår skollag nämns faktiskt  yoga och pilates som metoder lärare kan använda för avspänning, stretch osv inom dans. På högstadiet är dans en av examinationsformerna och deltar du inte så kan du få underkänt i idrott.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
fridelfina
2/6/16, 10:03 AM
#7

Meh, vad töntigt beslut…

Det var heller inte ens yoga hon undervisade med utan dans och avslappning. Sen känner jag att många av rörelserna i yoga finns hos sjukgymnasten så då borde de förbjuda även sjukgymnaster att göra rörelser som är bra för kroppen, då en del är gemensamma (ex katt o ko, sidostretch mfl)…. 

Hade kanske haft nån förståelse för beslutet om hon haft med tingeltangel, rökelser, chanting, avancerade kostråd och annat som en del yogiska inriktningar. Men hon verkade ju ha koll på att inte "vara flummig" för att inte stöta sig med skolledningen.

Nästa steg är väl att förbjuda de stunder som jag läst om en del skolor har infört med massage där barnen sitter i ring och masserar axlarna på den som sitter framför, vilket visat sig medföra att barnen blivit mindre benägna att mobbas och att det blivit bättre studiero i klassrummen. Eller varför inte förbjuda skolgympan helt?

 
 

StillaSinnet
2/6/16, 12:47 PM
#8

#7 Jag tänkte likadant! Dessutom finns det säkert tusentals lärare som under sina 30-40 år i tjänsten har sagt eller gjort något de ångrar och som inte är vetenskapligt förankrat i läroplanen. För säkerhets skull kanske vi ska stänga skolorna och sätta alla barn i varsin vadderad cell? Tänk, de kan ju bli påverkade av något eller någon, hemska tanke!!!! 😮

Ja, jag blir irriterad och jag drog det till sin spets. Och lite längre än så, men jösses…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: