Annons:
Etikettyoga
Läst 1499 ggr
StillaSinnet
2/20/16, 8:59 AM

Privatlektioner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste prisa privatlektioner lite här.

I Klass går ju läraren runt och lägger en hand, rättar till, viskar lite påminnande om något sa streckas eller böjas. Man får personlig utveckling även där. Ju färre i klassen desto mer hjälp förstås. 

Jag har nu gått på privatlektioner hos två olika lärare inom samma skola. De säger ungefär samma saker eftersom de utgår får mig, mina förutsättningar, min tid och mina mål och min kropp. Däremot kan de se lite olika på hur just jag ska utföra rörelserna så de blir bäst. Tex hur mycket jag ska böja benet för att magen ska lägga sig tätt intill låret. Hur jag ska vinkla handen i vridningarna på krigaren för att det ska ta mer i ryggen. De skräddarsyr programmet precis efter det jag ska ha och har så många goda råd att ge.

Jag måste få hylla mina duktiga lärare och de där små, små fina korrigeringarna ger så otroligt mycket mer.

Om du kan och har råd så är det värt att besöka en duktig lärare för privatlektioner.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2/20/16, 9:02 AM
#1

Och eftersom bilden med streckgubbarna är skräddarsydd för min kropp med mina styrkor och svagheter ska ni inte kasta er över det och ta det som ett gott exempel på hemmaövningar. Ni har er kropp och era förutsättningar. Dessa scheman kan inte plankas.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fridelfina
2/28/16, 7:51 PM
#2

Lyxigt med privatlektioner! Hur går det med din utbildning?

Själv har jag nån sträckning i ryggen som gör mig smått orörlig och stel. Försöker slappna av men nu blir det tabletter. Dock inte ett uns av förändring trots, naproxen och alvedon 1300 mg…. skulle behöva en riktigt bra naprapat/kiropraktor!

 
 

fridelfina
2/29/16, 10:50 PM
#3

Ingen bättring idag heller…

 
 

StillaSinnet
3/1/16, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#2 #3 Usch, vad illa! Jag var själv stel och knepig på högersidan i söndags men yogade så gott jag kunde hemma och sedan i klass på måndag kväll så i dag är det ok igen. 

Vi ska träffas i om några veckor igen. utbildningen är ju helgkurser på plats ungefär varannan månad och lite egenstudier i den takt man vill plus hemutövande av de instruktioner vi fått på privatlektionerna som ingår. Jag har läst mer sutror och satt mig in lite mer i hur man väver ihop rörelser som arbetar med motsatta muskelgrupper. Tex om man jobbar med framåtfällningar för att sträcka rygg och baksida lår, så bör man även jobba med halvbrygga för att dra ut framsidan av höfterna och låren, så man kompenserar upp båda sidor under samma pass. Nedåtgående hunden kompenseras av uppåtgående hunden. katten och kon kompenserar varann osv. Man ska därför inte bara göra den ena rörelsen och hoppa över den andra, tex i brist av tid.  

Eftersom skolan är enligt Sir T.Krishnamacharayas lära så jag har jag också på eget bevåg börjat läsa in mig på boken The Heart of Yoga som lärarna rekommenderade som fördjupning och de SLOKA som han skrev som en urvaskning av sitt sätt att se på yogan. Många kloka ord som citeras här och där.

Ex:

´SLOKA 19

"You may follow karma, jnana or bhakti,

but if yoga is not followed

these paths will lead you nowhere.

This is is the wonder of yoga" 

Lägger in en bild på SLOKA 27 som också är väl värd att tänka på.

Lite ordförståelse till bilden:

Asana - positioner

Pranayama - medveten andning

Prana - själen/anden/livsenergin

Dharana - fokusering/koncentration

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fridelfina
3/2/16, 10:36 PM
#5

I dag är jag mycket bättre. Har igår morse medvetet sovit i typ barnet (snigel?) på jättestor riskudde och det gjorde visst susen! Hade också varmvattenflaska på kvällen och en stund av natten, vilket antagligen också hjälpte till :-) Kul att följa med lite i din utbildning / utveckling! Tack!

 
 

Upp till toppen
Annons: