Annons:
Etikettyoga
Läst 888 ggr
Loris M
2016-05-14 12:05

Yoga och meditation som en universalmetod

(Skrev samma inlägg på Lika villkor, men tycker att det skulle vara intressant att höra vad ni som utövar yoga tycker om det här)

"Godis för kropp och själ" är titeln på en helt ny avhandling från Uppsala universitet där forskaren Anneli Winell gjort en innehållsanalys av fyra årgångar av Amelia Adamos tidningar Amelia, Tara och M-magasin. 

"- Stress verkar vara det största hotet mot kvinnors välbefinnande i dag. Det finns många sätt att komma tillrätta med det, men det som dominerar i tidningarna är yoga och meditation. Det blir en universalmetod. Ibland får yoga och meditation även andliga dimensioner, men inte alltid, säger Anneli Winell, teologie doktor i religionssociologi./…/ Både i tidningarna och hos kvinnorna i studien finns en föreställning om att kvinnor generellt sett är andligt intresserade. /…/  

Det är viktigt att notera tidningarnas feminisering av välbefinnande: kvinnor förväntas vara både andliga och medvetna om sin hälsa. Det är en kombination som tillhör en så kallad ”glossy-feminism” för kvinnlig frigörelse och ökad jämställdhet. Vad innebär det då att vardagsandlighet och välbefinnande beskrivs som kvinnliga behov eller egenskaper?

- Tidningarna utgår från en bild där kvinnor har huvudansvaret för hem, barn och familj. En traditionellt vårdande kvinnoroll används för att befria kvinnorna från densamma. Det gör det legitimt att ta hand om sig själv, att till exempel utöva yoga och gå på spa. För om kvinnan mår bra då orkar hon också ta itu med bristande jämställdhet."

Källa 

Det här är jätteintressant tycker jag. Speciellt det här med att tidningar feminiserar kvinnors välbefinnande till att handla om andlighet och att vara medveten om sin hälsa. Känner ni igen det här? Tycker ni tidningar presenterar yoga och meditation som stresshantering för kvinnor?

Annons:
StillaSinnet
2016-05-28 09:28
#1

Jätteintressant analys.

I Indien är yoga fortfarande vanligast bland män. Förr var det nämligen enbart män som utövade yoga. Rika män dessutom så det ansågs vara lyx att kunna ägna sig åt yoga. Då var det verkligen en livsstil och de arbetade inte alls vid sidan av sitt yogautövande. 

När T. Krishnamachayra gick i skola för de sista riktiga yogisarna (som höll på att dö ut i slutet av 1800) så var utbildningen minst 7 år och hans lärare gav honom uppdraget att skaffa sig jobb och familj och att sprida yogans filosofi och kunskap bland vanliga människor. Han lämnade Tibet 1928.

Klippt från Yogaskolans Karlstad: Han startade en tyst revolution som återvitaliserade yoga för den moderna tiden och var lärare till några av de mest inflytelserika yogamästarna i vår tid: Indra Devi, TKV Desikachar, BKS Iyengar, and Pattabhi Jois.

Med detta i bagaget kan jag förstå att yoga och meditation ses som ett privilegium för de som verkligen tar sig råd och tid. Ändå är det så idag att yoga är till för alla, och då menar jag ALLA. Kvinnor, män, barn, vuxna, seniorer, handikappade, gymnaster, dansar, kontorister you name it! Och ett yogaprogram ska skräddarsys för var och ens behov. Kan du bara undvara 15 min i veckan så är det bättre än inget. 

För att förstå yogans väg genom människan så brukar man använda en modell:

 I unga år har man en stark kropp och den tiden är bäst ämnad för studier och asanas. 

I mitten av livet har vi oftast familj, jobb och sämre med tid. Den tiden tillägnas andningsutövanden för att de mer energi, verka lugnande och balansera flödet i kroppen.

I slutet av livet ligger fokus på meditation och ro.

Nu är det så att man ska naturligtvis utöva alla tre delarna av yoga genom hela livet men fokuset kan ligga lite olika.

Amelia är enigt dem själva en tidning mest för kvinnor i åldern 25-40, alltså mitt i livet. jag tycker inte det är alls tokigt att försöka få in mer yoga och meditation mitt i livet, men jag menar också att det borde inte röra mest kvinnor. Detta ska röra även män i samma ålder, mitt i livet, i vardagsstress, arbete bredvid barn och hushållssysslor. Bäst blir det antagligen om man i förhållandet delar intresset för yoga och kan utöva eller meditera tillsammans då och då, medan man också ger varann den dyrbara egentiden för att kunna gå på provatlektioner eller utöva i klass någon gång i veckan.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: