Annons:
Etikettyoga
Läst 4063 ggr
Blanksteg
2016-06-28 19:26

Yoga före eller efter gympass?

Hej!

Jag tänkte börja med yoga, för att försöka få bukt med mina svårigheter att slappna av och befinna mig i nuet (tänker för mycket). Har sådant problem med det att jag är väldigt tveksam till om yoga verkligen kommer hjälpa, men försöka kan jag åtminstone göra.

Det finns yoga på mitt gym, så tänkte börja där.

Min fråga är: kan man köra ett yogapass precis innan ett vanligt gympass? Eller tvärtom? Och spelar det någon roll om det är kondition eller styrketräning man kör då?

Det är poweryoga som mitt gym kör på.

Annons:
Loris M
2016-06-28 19:39
#1

Jag har aldrig tränat och haft yoga på samma dag. När jag har yoga då vill jag komma in i stämning och hitta lugnet innan själva passet. Efter passet blir man lite slö (fast på ett skön sätt) och avslappnad och jag har svårt att se (när det gäller mig själv i alla fall) att träna efter passet skulle kännas bra. 

Yoga har hjälpt många, inklusive mig, att landa och bli bättre på att vara i nuet, här och nu och släppa allt annat.

Loris M
2016-06-28 20:09
#2

…. Med andra ord, jag skulle rekommendera att inte träna i direkt anslutning till yoga. I alla fall innan du testat yogan och vet hur det påverkar just dig och hur du mår efteråt.

Blanksteg
2016-06-28 20:41
#3

Ok, tack! :) Nej, det låter ju logiskt. Jag får nog köra yoga de dagar jag inte gymmar :)

Neihna
2016-07-04 17:40
#4

Jag tycker tvärtom om att avsluta ett träningspass/gympass med yoga. Jag gillar känslan av att ha kört tungt på gymmet, tömt kroppen på energi. Jag upplever då en fysisk trötthet, men känner samtidigt en sådan lättnad och friskhet i kroppen. Att då gå på ett yogapass gör det så lättare för mig själv att gå in i mig själv och fokusera inåt. Jag får då lättare för att slappna av och finna ro. 

Jag tycker att du ska testa dig fram och se vad som passar dig bäst.

Blanksteg
2016-07-04 22:02
#5

Tack :)

Jag ska testa mig fram.

demmi
2016-07-04 22:28
#6

Jag gillar att göra yoga efter träningspass. Men jag kör 4 övningar hemma efter ca 1 mils promenad. Det hjälper mig att varva ner och stretcha. Sen gör jag yoga övningar när jag får ont. Till hösten ska jag börja på gym igen. Och kommer avsluta med yoga då med.

Annons:
Goagubben94
2016-12-02 22:26
#7

Om jag ska säga mitt, den bästa uppvärmningen för gymmet utan att slita ut musklerna är att köra 20 min sequences Surya Namaskar med kobra a four limbed staff pose Upward facing dog Crescent lunge mountain så får du den ultimata kroppväckningen

[colors_]
2016-12-03 01:05
#8

Enligt den yogalära jag utövar efter ska man lägga ett fysiskt pass efter meditationen i så fall, eftersom meditationen är förberedelse för aktivitet om jag minns rätt… Sedan själva asanas (kroppspositionerna) gör man innan meditationen då dessa är förberedelser för just meditation. Jag utövar meditation med mantra.

[colors_]
2016-12-03 01:12
#9

#0, du skrev: "Jag tänkte börja med yoga, för att försöka få bukt med mina svårigheter att slappna av och befinna mig i nuet (tänker för mycket). "

Då har du hittat rätt. Om du tänkt utöva meditation också ska du veta att meditation är att vara bara i nuet. I riktig meditation trancenderar sinnet och går bortom, hur kan detta vara annat än just nuet?

Men tänk inte för stort (och för mycket). Att vara i nuet är också att inte förvänta sig för mycket, eller skapa föreställningar om saker och ting… lycka till! :)

Goagubben94
2016-12-03 08:17
#10

Yoga är en självklarhet som uppvärmning inför ett gympass,

Upp till toppen
Annons: