Annons:
Etikettyoga
Läst 1276 ggr
Blanksteg
2016-07-04 22:09

Yoga mot ångest/oro?

Hej!

Jag har länge varit skeptisk till yoga och inte riktigt fattat grejen. Kan inte se hur det skulle kunna få mig att känna mig bättre. Men tänkte åtminstone försöka nu, på gymmet som har yogapass.

Finns det någon/några här som lider av ångest/oro/problem att befinna sig i nuet (då menar jag inte lite vardagsångest som många kan få lite då och då) och som har blivit hjälpta av yoga?

Lider man av svår ångest så att man måste ta medicin o.s.v. så kanske det inte funkar, men tänker om man inte har en så pass svår ångest åtminstone.

Jag har stora problem med att slappna och vara i nuet. Har även prestationsångest. Går på samtalsterapi, men att prata om det verkar inte hjälpa så mycket.

Annons:
Bunn
2016-07-11 21:17
#1

Jag har testat yinyoga och älskar det! I början var det riktigt jävligt (ursäkta uttrycket). Kände mig jätteobekväm de första gångerna, men det var det värt för jag känner mig så mycket lugnare nu. Hoppas kunna fortsätta med yinyoga så småningom. Önskar dig lycka till!

Blanksteg
2016-07-11 22:27
#2

ok, tack! :)

Körde yoga igår. Gick ganska bra, men är så stel så gjorde mest ont av de flesta ställningarna :P Idag har jag värk i ben och axlar.

Ska fortsätta och se vart det leder mig :)

Bunn
2016-07-11 22:35
#3

Vad är det för typ av yoga du gör? Yoga kan, som vilken annan träningsform som helst, ge träningsvärk. Försök ha tålamod :)

Blanksteg
2016-07-12 10:03
#4

Poweryoga

Ah ok :)

Bunn
2016-07-12 11:13
#5

Okej. Har testat poweryoga, men det var inget för mig. Blev bara mer stressad av det och fick mer ångest, men tycker du att det fungerar för dig så är det toppen! :) Annars rekommenderar jag starkt att testa yinyoga

StillaSinnet
2016-07-31 12:53
#6

Yoga ska i första hand handla om att leva i nuet, hitta fokus och stabilitet i harmoni med att känna dig bekväm och avspänd. Det hittar man lättast genom att andas rätt. Som nybörjare kan därför Yogan verka töntig och tråkig, men det är just det som behövs för att slappna av. Ju mer man faktiskt lägger vikten vid sin Andning desto mer kommer man kunna slappna av och lyssna till sin kropp. Blunda när du yogar. Känn kroppen. Låt andetaget vara din takt, så som musikens takt styr tex gruppträningar på gym. Du lever i ditt andetag och i din takt. Försök att länga andetaget någon sekund då och då. Ett andetag består av fyra delar In-paus-Ut-paus. Alla delar kan man länga. En rörelse på in, nästa rörelse på ut. Meningen är att rörelsen ska gå så långsamt som andetaget klarar av. Ansträngande rörelser i krigaren kortar andetaget medan avslappnande rörelser i tex apanasana längre andetaget. Därför är det viktigt hur man bygger upp ett program med mjuk start och skön avslutning som mynnar ut i en meditation. 2/3 in i programmet ligger lektionens mest ansträngande asanas.

Om du hittar dessa grunder i yogan kommer du också märka att du kan ta till andningen som ett redskap vid ångest och oro även utanför mattan. Yoga är en livsstil. inte enbart asanas.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Upp till toppen
Annons: