Annons:
Etikettyoga
Läst 1218 ggr
loiiizz
9/8/16, 11:20 AM

Överrörlighet

Var till min sjukgymnast under min graviditet och fick då förklarat för mig att jag var oerhört överrörlig och fick absolut inte yoga mer. Jag tänkte inte allt för mycket på det just då när jag var gravid och knappt kunde röra på mig😃 
Men nu när bebis har kommit vill jag börja med yoga igen, jag saknar det verkligen! Men hur funkar det med överrörligheten? Sjukgymnasten gav mig inget riktigt svar på det..

Annons:
immobilized
9/8/16, 11:22 AM
#1

Jag är också överrörlig men just med yoga vet jag dock inte då jag inte seriöst testat på detta. Men en yogalärare borde väl veta annars? 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Inkanyezi
9/8/16, 11:33 AM
#2

Överrörlighet under graviditeten är inte ovanligt, eftersom hormonerna spökar och gör att framför allt bäckenet blir mer flexibelt. Om det är lämpligt eller olämpligt med yoga beror kanske på hur man definierar det, men när man inte längre är gravid, och när man genom amning har fått förändringarna i kroppen att gå tillbaka, brukar också överrörligheten återgå till normal rörlighet.

immobilized
9/8/16, 11:36 AM
#3

Intressant #2 ! Hur är det med oss som är överrörliga sedan innan? Ej haft eller har barn.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

loiiizz
9/8/16, 11:46 AM
#4

Var också överrörlig innan, har alltid vart brutalt överrörlig och haft problem med det. Det blev dock Värre under graviditeten med foglossning osv.. Sjukgymnasten avrådde yoga men Gud va jag saknar det 😞

immobilized
9/8/16, 11:54 AM
#5

Blev det ''värre'' under graviditeten alltså? #4
Inget jag tänkt på själv. Jag är i grunden dansare och då märkte jag av det. Inte nu med draghundsporten.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Lia
9/8/16, 12:04 PM
#6

Jag har HMS och ska undvika yoga. Men det beror kanske också lite på graden av överrörlighet. Uppfyller man inte kraven för HMS bör det inte vara någon fara.

Annons:
loiiizz
9/8/16, 12:44 PM
#7

#5 ja, jag antar att fogarna blev mer rörliga osv, trappor och så var ett rent helsike. Var tydligen en 7a på en 9 skala enligt testet jag fick göra🤔

StillaSinnet
10/8/16, 12:41 PM
#8

Yoga är så mycket! Jag blir lite ledsen när många tar för givet att yoga fungerar som elitgymnastik där man ska tänja till bristningsgränsen och slå knyt på sig själv så leder hoppar ur läge och ligament brister. Det är INTE yoga.

Jag tror sjukgymnasten menade att du inte ska utföra rörelser där din överrörlighet utmanas. 

Om du fokuserar yogan på andra övningar är det ingen fara. tex balans, fokusering, Andning, styrka osv.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Goagubben94
12/3/16, 8:23 AM
#9

Kör övningar som stärker mera än ger rörlighet, som handstående, planka, underarmsplanka, armbågsstående, kråkan, sidokråkan, påfågeln, kobran på fingrarna, huvudstående, Tuppen, skadade påfågeln, underarmsstående

Denna kommentar har tagits bort.
skogsbergs-anna
1/30/17, 8:02 PM
#11

Jag har Eds o är överrörlig men tycker att yoga funkar bättre än den sjukgymnastik jag ska göra. Bara man aktar sig för ytterlägen och skyndar långsamt.

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: