Annons:
Etikettmeditation
Läst 884 ggr
StillaSinnet
12/29/16, 11:56 AM

I mörkret behöver vi ljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under mellandagarna har jag varit på ljusmeditation vid två tillfällen och rekommenderar det till alla som känner sig uttröttade, slitna och energitömda. Även om man inte går därifrån sprittade pigg direkt utan snarare skönt avslappnad så har det en energiåtergivande effekt, i alla fall på mig!

De tillfällen jag har varit på har arrangerats av min yogalärare och därför har dessa meditationstillfällen även haft inslag av mjuk yoga vilket var mycket skönt enligt min upplevelse. 

Vi startade med att öppna upp bröstet och lite höftvridningar.

Vi fick dels sitta ( i skräddare, lotus eller på stol) och fokusera blundande på ett inre ljus eller välja att fokusera på ett av ljusen på golvet ( se bilden). Vår lärare ledde meditationen så att man upplevde hur ljuset spred sig i kroppen och vi fick lägga händerna över e t chakra i taget. Eftersom vi satt en längre stund fick vi sedan sträcka på oss med framåtfällningar och lite katt-böjningar med ryggen innan vi sedan avslutade liggande och då chantade läraren (sutror som sjungs på sanskrit) chakra för chakra. 

Underbart!

Har någon mer varit på något liknande?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[colors_]
12/30/16, 6:24 PM
#1

Det låter härligt!

Jag har varit på djup gruppmeditation i kyrkan några gånger. Men det var ett tag sedan nu. Kyrkan var om jag minns rätt upplyst av ljus… 🙂 Det ger en viss stämning.

StillaSinnet
1/2/17, 10:08 AM
#2

#1 Härligt! Vad jag vet så anordnar inte kyrkorna på orten sådant…men iof så kanske de är i mer slutna sällskap. Jag vet att min yogalärare berättade om tanken om ljusmeditation i sina klasser och vips så var alla platser fyllda så hon annonserade ju inte heller. Kan ju vara liknande inom kyrkans aktiviteter och då kommer det ju inte ut till allmänheten tänkte jag.

Hur som helst, jag tycker också att mörka rum som bara fylls av stearinljusens varma lågor ger en skön och avslappnad stämning ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[colors_]
1/4/17, 9:04 PM
#3

Jag tror jag fick höra det som tips då jag besökte kyrkan, men det var så länge sedan nu, typ fem-sex år sedan, så jag minns inte riktigt. Så det kan stämma att det är mer slutet inom kyrkan som du skriver, men tycker det var ett bra initiativ av dom i alla fall :) Jag är inte aktiv i kyrkan annars, så det var väl en annorlunda grej för mig att göra, men brukar meditera annars som sagt. :D

Upp till toppen
Annons: