Annons:
Etikettyoga
Läst 840 ggr
[colors_]
1/13/17, 6:07 PM

Patañjalis definition av yoga

Enligt Wikipedia:

"Yoga är upphörandet av sinnets växlingar."

Det tycker jag var enkelt och kärnfullt 🙂

Annons:
greenseng
1/13/17, 7:27 PM
#1

  Lite hårklyveri kanske men…

Orginal: YOGAS´ CITTAVRTTINIRODHAH.

Engelsk översättning: Yoga is the restraint of the processes of the mind.

Eventuell svensk översättning: Yoga är tillbakahållandet av sinnets processer.

Refererar alltså till en aktiv process som utförs av utövaren. Det Wikipedia talar om är väl egentligen slutresultatet av den processen.

Jag har ett bättre verk om Patanjali men hittar det inte nu pga en städning av min märkliga bokhylla som aldrig verkar bli klar. 😃 Dock tror jag knappt att det blir någon skillnad här.

Översättningen är klart svår eftersom "tillbakahållande" eller "undertryckande" normalt uppfattas som väldigt forcerande processer. Medans jag inbillar mig att det egentligen handlar om mer naturliga och mjuka processer här. Sysslar man med yoga så bör man nog inte vara på något sätt spänd.

Men detta är Patanjali. Har för mig att yoga egentligen innebär att man gör något tillsammans med "Det Högsta". Ungefär som när två oxar är ihopkopplade med ett ok för att dra en vagn. Det refererar alltså till en ytterst hög process.

Fast jag är egentligen en total nybörjare här. Som vanligt. 🥵

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[colors_]
1/13/17, 7:57 PM
#2

Hej greenseng!

Jag tänkte också på det, att det låter lite spänt, även mitt citat. Men jag tror det menas att det sker väldigt naturligt precis som du skriver! 

🙂

(hoppas du får ordning på bokhyllan) 😃😉

greenseng
1/13/17, 8:12 PM
#3

  Det blir nog bra med det. Kan få ett städryck någon gång emellanåt. Och då får man ju passa på. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[colors_]
1/14/17, 6:55 PM
#4

Ja precis. Du verkar ha en del bra litteratur i den, andlig sådan. Jag har en "elektronisk bokhylla", med flera böcker om yoga (e-böcker på surfplatta/mobil) även om jag har några fysiska böcker också så klart.

greenseng
1/14/17, 7:10 PM
#5

  Jag får nog testa det där med e-böcker någon gång. Som man håller sig någorlunda ajour med sin tid. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[colors_]
1/14/17, 8:42 PM
#6

Gör det 👍 jag började med e-böcker då det var billigare och mycket smidigare än att beställa amerikanska böcker från Amerika. Det är faktiskt rätt smidigt då man alltid har mobilen med sig, i alla fall jag, och jag har lätt kunnat ta fram boken på ett café eller en restaurang efter att jag ätit,  utan att dra massa blickar till mig, hehe. Det ser ju mer normalt ut nu för tiden att sitta med mobilen än med en bok på sådana ställen, hehe, och en riktig bok hade jag ju inte haft med mig bara så där i fickan, osv.

Men sedan är det ju en annan känsla på riktiga böcker, en riktig bokhylla, gå till biblioteket och kolla genom riktiga böcker för att sedan låna… men det finns ju för och nackdelar med allt 😉

Annons:
greenseng
1/14/17, 9:09 PM
#7

  Det där med tillgängligheten är faktiskt en tanke. Man kan ju ha en massa böcker med sig vart man än är. Helt enkelt superbt! 🙂

Men visst… en riktig bok har ju nästan en magisk känsla. Eller faktiskt… skippa ordet nästan. 😃

Böcker är faktiskt magiska. Antagligen på mer än ett sätt.
I forna tider ansågs faktiskt orden ha en magisk kraft. Åtminstone ibland. Man hade alltså en otrolig respekt både för det skrivna som för det talade ordet.

I Kina hade man alltså speciella ugnar just för att bränna skrifter. De kunde minsann inte bara slängas eller brännas hur som helst. Då var man illa ute. Det krävdes specialugnar och särskilda ritualer för detta ändamål. Det var inget att leka med direkt.

Man tänker sällan på att när man skriver någonting så forcerar man faktiskt läsaren att tänka på ett speciellt sätt. Och ibland inte bara tänka. Utan också känna. Man skapar alltså en upplevelse som har en speciell resonans i läsaren beroende på vad läsaren har för inställning till det den läser.

Tänk dig en riktigt saftig citron. Precis blivit mogen. Och att du sätter tänderna i den och bara låter saften strömma in i dig. mmmm…..

Nå… Vad upplever du? 😃 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[colors_]
1/15/17, 5:15 PM
#8

Ja det är intressant detta 🙂 själv läser jag ofta för avslappningens skull, man har något att fokusera på. Men även  för kunskapen man får av att läsa intressanta böcker.

StillaSinnet
1/15/17, 6:26 PM
#9

När jag  är på mina yogalektioner inleder vi alltid med några kloka ord av sanskrit ur Yoga Sutra. Bland annat har vi tagit upp ordet svadhyaya- självreflektion och Svadhyaya adhi ayuham - I självreflektion rör jag mig inåt. På den lektionen försökte vi på ett enkelt sätt tratta ner yogans kärna till några få ord som blev

Yoga= kropp+andning+sinne som förenas i en position.

Sutra 1.2 Yogah citta vrtti nirodhah behandlar just fokus, koncentration och närvaro.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

greenseng
1/15/17, 7:05 PM
#10

#8#9

Jo. Att läsa är minst sagt avslappnande. Och visst… man lär sig mycket också.

  ………………..

Intressant faktiskt. Sanskrit är, precis som latin, ett språk som ibland kan bjuda på överraskningar.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: