Annons:
Etikettyoga
Läst 2041 ggr
nypisnina
4/20/17, 2:22 PM

Yoga, hur ofta?

Ny här på yoga och har yogat från och till i sex år men har aldrig blivit så inbiten som jag är nu. Det är den bästa träningsformen jag någonsin har känt på och jag mår kanon av den, det hjälper mig på alla sätt. Men hur ofta kan jag träna yoga? Hur ofta tränar ni? Jag har ju hört att man lätt kan göra lite yoga varje dag och så länge det känns bra så är det bara att köra, men kan det inte bli för mycket som med annan träning liksom? Jag är inne på att köra solhälsningar varje dag t.ex.

Annons:
Annielle
4/20/17, 2:32 PM
#1

Jag brukar inte hänga här ofta, men har tränat yoga från och till under åren.

Jag skulle vilja säga att all träning kan bli för mycket om man känner sig tvungen att utföra den för att inte må dåligt och använder det som ett undvikandebetee´nde /tvång och mår jättedåligt av att inte göra det i någon ynka dag/dagar.

Men mår man bra av det bara och känner att det inte går överstyr ser jag definitivt inget fel med att Yoga varje dag. Vissa gör det ju t.e.x både morgon och kväll.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[colors_]
4/21/17, 8:24 PM
#2

#0

Nu vet jag inte vilken slags yoga du utövar, men som jag har lärt mig kan avancerad yoga bli för mycket om man inte tränar balanserat. Men om man bara gör några kroppspositioner (asanas) varje dag tror jag inte det är någon fara. Man får lyssna till sig själv, och vara uppmärksam på hur det känns, och hur vardagen i övrigt mår av yogan. Det är ju därför man tränar yoga egentligen, för att ens övriga liv och vardag ska bli till det bättre av träningen… :)

nypisnina
4/22/17, 5:56 PM
#3

Tack för era svar! Då fortsätter jag som jag gör så länge det känns bra psykiskt och fysiskt och att det känns som att det ger mig något. Fattar inte att jag blivit så inbiten först nu, det här en fantastiskt ju! Mina kroniska sjukdomar och problem har blivit bättre, sömnen är bättre, jag är gladare och har blivit starkare. Det är så roligt att märka att man utvecklas överallt tack vare yogan.

Annielle
4/22/17, 8:31 PM
#4

Vad härligt att det hjälper dig så mycket! 🙂 Hoppas att jag själv hittar in i det på samma sätt som du, skulle verkligen behöva hitta något som hjälper så för min fysiska och psykiska ohälsa, har bara så svårt att få till det hemma där man är omgiven av en massa saker som stressar en hela tiden, bor dessutom litet….men men, får försöka jobba hårt på att inte distraheras av det runt omkring mig….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

nypisnina
4/23/17, 2:47 PM
#5

#4 Ja, det är helt fantastiskt. Det har t.o.m. börjar läka min inflammation i mitt knä, på bara några veckor så kan nu sträcka ut det helt, något jag inte har kunnat göra på över 2,5 år. 

Det kanske hjälper om du mediterar lite innan? Eller kör lite mindfulnessövningar eller något? Jag har gått in i väggen 2 ggr och vet verkligen hur svårt det är att koppla bort det som är runt omkring, men det som är så härligt med yoga är ju att man måste hålla koncentrationen för att kunna utföra alla övningar. Ibland när det är riktigt mycket i huvudet så går jag in för att bara göra några enkla övningar. Det kan vara att göra nån solhälsning, nån enkel balansövning eller att bara andas i lotusställning eller skräddare (beroende på vad mina ben säger för dagen) och det kan räcka för att få ner stress och värk i kroppen. Ibland så kommer koncentrationen bara jag börjar och då blir passet hur bra som helst och kroppen svarar. Det är rena rama medicinen för mig. Hoppas med att du skulle få samma hjälp, önskar det här för alla - med risk att låta som en hippie eller något haha! Men det är verkligen fantastiskt. 🙂

NiklasTyreso
4/28/17, 7:19 PM
#6

Jag mediterar och vet att de flesta olika meditationsformer fungerar bäst om man övar dem dagligen. Det borde vara lika med Yoga.

Annons:
nypisnina
5/2/17, 12:24 AM
#7

#6 Nja, har märkt att kroppen blir lite för trött, musklerna känns mycket o.s.v. när jag har kört. Det märks tydligt på andningen när det blir för mycket så än så länge så kör jag ungefär 3 gånger i veckan. Kör en ganska tuff form så får mycket träningsvärk och så. Men det är skönt. Kroppen talar om när det blir för mycket om man bara lyssnar på den.

Upp till toppen
Annons: