Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etikettyoga
Läst 664 ggr
Ians
1

konditionsträning

Yoga ger ju inte så värst mycket konditionsträning. Så jag som vägrar gym, dels för det tar för mycket av min tid och för att jag inte gillar kroppsfixeringen där….man skall ju vara supertränad för att överhuvudtaget visa sig på ett gym 😃

Nu har jag hittat en bra träningsform som passar mig ypperligt, Stavgång eller Nordic walking om man vill ha ett utrikiskt flashigt ord på det!

Men det görs på samma sätt, man tar två stavar i händerna och sätter den ene foten framför den andra i önskad takt!

Har blivit helt såld på detta, så jag skall skaffa mig ett par bungypump, det är stavar som har en fjädring vilket gör att det inte blir så stumt, kan göra ont i axlar etc efter ett tag med vanliga stumma stavar, och så har de vikter. Vikterna finns där för att öka träningen av överkroppen genom att det ger lite mer motstånd när man går. BungyPump no 1 har en vikt på 4 kg/ stav och är bra för dem som vill vardags motionera med sina stavar, för dem som är lite mer avancerade i sin träning så finns det stavar med 6kg och 10kgs vikter för riktiga atleter.

Power Walking med stavar passar mig utmärkt , jag kan göra det när jag har tid, behöver inte passa tider eller ha annan utrustning än mina stavar, bra skor att gå i och kläder efter väder. Jag får en massa friskluft på kuppen också och kommer ut i naturen. dessutom kan jag ta med vovven, vilket jag inte kan på ett gym.

Tillsammans med yogan blir detta en perfekt tränings rutin för mig, yogan för smidighet och muskelstyrka, Walking för bättre kondition och ännu mer ork på yogamattan!

Vad gör ni för att träna upp flåset?

[Ellenme]
1

Vilket bra tips 😃

Jag arbetar som lokalvårdare så får mycket kondition där, upp för trappor och gå hela dagarna och dammsuga osv osv. Men försöker även komma ut på dagliga promenader, men just nu är kroppen rätt död efter en dags arbete så finner ingen jämn balans just nu 😕 Jag bara tar det lugnt när jag kommer hem.. måste peppa mig själv och finna balansen då jag har en hund som också måste röra på sig. Men ja, basen brukar vara dagliga långa promenader helt enkelt.

På tal om det blir det ut på jogging med hund och bror nu, haha!

MallaT
1

Håller helt med! Stavgång är det bästa!
Annars är det trädgårdsarbete som håller mig i trim, i alla fall den här tiden på året. Både i min egen trädgård, och kunders, då jag delvis jobbar med trädgårdsskötsel.