De falska yogi-lärarna
En gång kallade Victoria Larsson sig för yogalärare.
Nu skäms hon för det.
- Victoria Larsson kritiserar den moderna yogaindustrin för att vara mer inriktad på skönhet och kapitalism än andlighet och lärande.
- Hon upplever att yoga har blivit en service snarare än en skola, där fokus flyttats från andlig frihet till konsumtion och ytliga ideal.
- Hon menar att dagens yogalärare har otillräcklig utbildning, och föreslår att titeln bör skyddas och att det ställs högre krav för att upprätthålla yogans ursprungliga betydelse.
Läs mer här:
– Industrin handlar bara om pengar och fokus ligger på en snygg Instagramkropp.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/93Q5KW/victoria-53-har-trottnat-pa-falska-yogis-ackligt
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag förstår henne fullt ut även om jag inte utövar just yoga men så här ser det ut i dom här andliga kretsarna på så många håll och ja man tröttnar man äcklas det är kapitalism som styr det är mode studios mm ytligt som inte hör hemma alls i det andliga och det blir fullständigt urvattnat.
Andligheten den står mig varm om hjärtat men jag har dragit mig tillbaka med det mesta just för jag bevittnat just det som skrivs i artikeln på dom allra flesta håll men andligheten den lämnar mig aldrig däremot behöver jag inte andra eller deras studios och materiella ting min ande är levande den mår bra och det är just det som allt går ut på inte pengar mode smycken och ytligheter.
Jag hör att det är många som känner så här fler och fler upptäcker att det är en kommersiell grej där man helt glömmer djupet och balansen som det ska ge och ersätter det med materialistiskt jättetrist men sant och man hoppas det här får en vändning så det får handla om vad det verkligen ska gå ut på.
Starkt av Victoria att gå ut och säga sin mening himla bra gjort av henne för det här det behöver föras fram i ljuset 😎
Jag har bara erfarenhet av medicinsk yoga - efter att ha varit mycket sjuk blev jag erbjuden att prova i sjukhusets regi och fortsatte sedan utanför med några kurser ledda av sjukgymnaster.
Då fanns det ytterst få kopplingar till andlighet. Det var mer mjuka fysiska övningar och andningsteknik som tränades.
Det funkade även bra om man hade funktionshinder och satt på stol.
För mig var det inte andligheten isig som var viktig utan snarare att jag fick redskap för återhämtning.
Jag tror att det skulle gynna yogan i stort med skyddade titlar men yoga är ju ett mycket vitt begrepp och dessutom lastgammalt och var och en har sin uppfattning så certifiering kommer nog mer bli en organisatorisk konstruktion än en skyddad titel.
Det är intressant att även den konventionella sjukvården föreslår yogautövande för att må bra - kanske är det den vägen som ska förstärkas genom de traditionella utbildningarna som finns för t ex sjukgymnast osv. fast jag tror att det kommer att bli så komplicerat att det inte funkar.
Själv tror jag att ansvaret måste ligga på individen men å andra sidan är det svårt att som lekman klura ut vad det är för kurser man får tillgång till om man tidigare saknar erfarenhet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Yoga är andliga traditioner som skiljer sig väldigt mycket åt. Göra snygga poser i en dyr studio, varför ska det kallas yoga?
Det finns hur mycket som helst att läsa om Yoga på Wikipedia och då är ändå inte alla yoga-former med!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yoga?searchToken=bxkkbt5sxyxht2id75fuzarun
Den form av yoga jag är mest familjär med är bhakti yoga som inte alls handlar om gymnastik, nej, nej.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bhakti_yoga