Vad har ni för matta?
En bra matta är en yoga utövares bästa redskap, många frågar mig om man verkligen behöver en matta?
Mitt absoluta svar är JA! Strunta i alla flashiga yogakläder, stenar, kuddar allt annat tingeltangel och investera i en bra matta först och främst!
En mattan är A och O, dels för att man inte skall glida och ramla, men också för att kunna slappna av och sakta låta kroppen tänja ut sig. det är mycket svårt att göra det om man dessutom kämpar febrilt med att inte ramla omkull! Man kan också översträcka sig och skada sig. Dessutom kommer du snabbare någonstans med din träning om du tränar hemma mellan lektionerna.
Men vad är en bra matta då? Ja det måste du känna själv, gå inte bara på rekommendation eller vad som är trendigt i just din yogastudio, utan på DIN känsla. Ofta finns det lånemattor, passa på att prova bland dem innan du köper en!
Sedan finns det lite saker man bör tänka på rent praktiskt.
Greppförmåga - tillräcklig friktion så att du inte halkar runt på mattan
Miljövänlighet - olika material bryts ner olika lätt av naturen. Plaster kan ta lång tid, medan organiska material bryts ner lättast
Fukttålighet - om du svettas mycket eller tex utövar Hotyoga eller Bikramyoga, blir din matta blöt. En del mattor som inte designas för fukttålighet ger då betydligt sämre greppförmåga och faller sönder i småbitar.
Vikt - om du alltid tränar på samma ställe spelar det ingen roll vad din matta väger, men om du befinner dig på resande fot kan det vara skönt att ha mindre att släpa runt på.
Slitstyrka - hur länge håller mattan innan du måste köpa en ny.
Dämpning - en yogamatta bör inte vara för tunn, då det kan göra ont i en del asanas, men inte heller för tjock, då balansförmågan försämras eftersom foten inte längre tydligt kan känna golvet
Men om man är i startgropen eller bara vill känna på hur det är att yoga, brukar jag rekommendera en billig matta till att börja med. Mina lånemattor har jag köpt på Rusta för 99 kronor, och de fungerar bra tills man har känt efter om man vill fortsätta eller inte. Lite tunna, men håller sig på plats på golvet, och man får bra stöd av mattan så man inte glider runt, vilket är huvudsaken.
Vad har Du för matta? Var det ett bra eller dåligt köp, och varför?
Har du någon matta som du går och drömmer om, en riktig lyxmatta?
Jag har en matta från Casall som jag är jättenöjd med. Inte så fasligt dyr var den, även om jag inte minns exakt nu.
Trots att den är tunn är den väldigt mjuk, och den är både bekväm till yoga och meditation. Dock brukar jag vika den dubbel när jag sitter på den under meditation.
Det bästa är nog ändå att den känns varm. Det kan vara ganska dragigt längs golvet i mitt hus, speciellt under vintern, men jag har aldrig upplevt att jag blivit kall på denna matta.
Men åh vilket toppen inlägg, tusen tack! 🌺
Jag har en rosa billig matta från Rusta 😃 Den funkar faktiskt väldigt bra för mig, men i framtiden lär jag köpa en liite bättre!
Emellanåt så hittar jag inte min vanliga matta och då använder jag också just "en rosa matta" från Rusta 😉De fungerar ypperligt, inget fel på dem alls!
De gör det de skall, ser till att man inte halkar och slår sig, och att man kan slappna av och låta kroppen gå djupare in i positionerna.
#3 Ja, precis 🙂
Billigt kan vara bra det med, bara det passar en själv!
Absolut Caliclue, Billigt kanfaktiskt också vara bra, bara man trivs med sin matta! Visst det finns mattorsom kostar både skjortan och nästan en hel garderob ;) Men man gör inte bättre yoga för att mattan är dyr.
#5 Kloka ord!