Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etikettallmänt
Läst 1038 ggr
[Ellenme]
0

Motivation..

Hur finner ni motivation till att ta några minuter åt yoga och/eller meditation?

Livet kom ikapp mig rätt snabbt nämligen.. först fick jag jobb så har tagit tid att finna en balans att ha ork till jobb och sedan fritid. Har även hund sedan 2 år tillbaka så det har gått tid åt henne, sedan behövt vila upp mig då det varit en omställning som det brukar. Sedan startade jag denna sajt som tog tid. Strax därpå kom kärleken in i mitt liv som en bomb, i stort sett. Den bara dök upp så det har gått mycket tid åt honom såklart. Så med handen på hjärtat så har yoga och meditation hamnat på hyllan ett bra tag, vilket jag sörjt lite.

Men nu känns det som att jag har funnit en bra balans mellan jobb, hund, kärleken och mig själv så nu kan jag ge mig an yoga och meditation igen! Men motivationen… den finns inte där riktigt. Viljan finns men att komma till skott är trögt.

Har Ni några tips på hur jag kan finna motivationen? Hur finner Ni motivationen att ta er an yoga och/eller meditation efter ett långt uppehåll? Är det bara en spark i baken och köra igång eller har Ni några värdefulla tips? 🙂

gonzo56
0

Caliclue: det är lite samma för mig, att jag ibland inte riktigt tar mig tiden att meditera och/eller yoga. det som brukar hjälpa mig är att bara börja lite små-smått, kanske med bara en eller ett par yogaställningar istället för att köra en eller ett par timmar i sträck. samma med meddan, att bara sitta en liten stund. eller att jag försöker vara meditativ i vardagsgörat, som tex diskningen. 

Kram/G

ollivoll
0

Vill ju så gärna komma igång med yogan igen efter ett uppehåll. Får jag bara tillbaka motivationen så går det ju……kanske är jag inte är helt tillfreds med mig just nu som gör att jag har svårt att tvinga igång mig.

Tuva-Lena
1

Efter ett längre uppehåll är det nog en "spark" som behövs är jag rädd. Då har man fått distans till den där sköna känslan som infinner sig efter ett yoga-eller meditationspass, så man får nästan intala sig hur fantastiskt bra det är. Har man däremot bara fått till ett enda pass, så är man inne i det igen!Tummen upp

Jag som känner hur bra ryggen mår av yogan behöver aldrig komma ifrån det, för jag känner genast skillnaden om jag låter bli att yoga någon vecka.

Försök att bestäm en tid då du kan yoga kanske..? Låt ingenting annat störa dig just då: rasta hunden innan, stäng av telefoner och se till att du inte får nåt besök just då. Sedan blir det lätt en vana att just den tiden används till "egentid". Då behöver det inte kännas stressigt att få hinna med den här sköna avkopplingen. GladDå kopplar man på "vanans makt" igen och stunden blir en viktig del av din vardag istället! Och tänk så skönt att få göra det man vill göra, för sitt eget välbefinnandes skull!Hjärta

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

ollivoll
0

Tuva-Lena, tack för din pusch:)) jag har nu skrivit ner på en lapp (schema) och satt upp på väggen där yoga står med. Eftersom jag tycker om att utföra yoga hemma så ska inget behöva hindra mig:) Har börjat morgonen att tacka för den underbara yogan jag utfört idag;) så nu är det bara att köra på igen.

[Ellenme]
0

Tack alla för fina råd ❤️

Ska börja snart igen, livet har tagit sig en ny väg just nu så allt är lite kaos.. men är nog snart på banan igen!

szirius
2

# 5 just då man kan ha hjälp av yoga och meditation som mest 😉🤗❤️

Själv är jag nästan lite beroende…eller jag får abstinens om jag inte yogar…känner att nåt fattas och blir rastlös…och kommer på att det är yogan jag glömt den dagen😛..

Yogan är en slags hjälp för så mkt för mig, vad gäller mitt intensiva känsloliv…känner jag mig stressad yogar jag, ledsen yogar jag, arg yogar jag, seg yogar jag, det balanserar helt enkelt upp oavsett var jag är.

Ians
0

Mycket bra inlägg Szirius #6 Oftast är det när man har minst anledning att känna sig harmonisk eller mest anledning att känna sig kaotisk, som yogan behövs mest!

[Ellenme]
0

#6 & #7 Så sant så! 🙂 Skulle behöva ett pass just nu. Har flyttat och stökat runt på senaste. Måste bara hämta yogamattan hos mamma så är jag redo igen!

[Nude]
2

För mig handlar det om att gå till ett yogapass för att komma igång hemma. I kväll börjar jag igen, så onsdagar och söndagar blir mina passdagar och då yogar jag hemma övriga dagar.

Jag behöver en instruktör som påminner mig om var jag ska sträcka och vad jag ska tänka på i positionen.

För att komma igång med meditation igen, köpte jag Deepak Chopras meditation i 21 dagar. Tipset om att det fanns hittade jag här inne. ❤️