Meditera med ADD
Jag har försökt meditera i över 10 år och aldrig lyckats. Jag är en person med en ängels tålamod, men min ADD gör det totalt fullständigt omöjligt att fullt slappna av i tystnad eller till musik. Och guidade gör mig bara irriterad eller stressad. För de som inte vet så är livet med ADD ungefär som en kammare med 100 studsande bollar åt alla håll och varje boll är en tanke. Att följa en tanke är enormt svårt med så mycket distrahering. Lugn musik, rökelse och ljus har gjort bäst resultat men det har bara nått "lugn" och inte riktig meditering. Tankarna är fortfarande starka och även om kroppen kopplar av så gör inte hjärnan det riktigt.
Jag har länge velat bli "master of my thoughts" och få en paus från detta kaos men hur jag än gör så gör jag inte ens lite framsteg.
Nån som har råd åt mig?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tror att du behöver börja i en annan ände. Du känner säkert redan till att essentiella fettsyror anses ha en lugnande verkan på ADD. En del hävdar också, utan någon vetenskapligt underlag, att kosten inverkar. Jag behöver ingen vetenskap för att tro på detta.
Fiskolja och en kost med så lågt GI som möjligt kan vara en bra början. Att hela undvika godissocker tror jag på. Det gäller ju så många andra tillstånd också. För mycket snabba kolhydrater och rent socker försämrar människors mående.
Kanske det är så att du behöver börja med kroppen innan du kan lugna sinnet via meditation och då är yoga det ultimata. Håller du en position (asanas) i tre minuter, så bearbetas din kropp på djupet. Positionen går ända in i ligamenten. Du blir mjuk och avslappnad och skulle på sikt säkert .
Lycka till.
Tror exakt det samma som föregående talare! Att börja med att se till att kroppen får de redskap den behöver. Det är ju ex därför man gör yoga Innan man ger sig på meditationsbiten. för att kroppen genom att tröttas ut skall göra det möjligt för sinnet att koppla av. Nu är det ju inte så att jag tror att du är motoriskt orolig ;) Men om man börjar med kosten för att komma åt problemet på ett annat plan, så tror jag att man vinner mycket. Man har i studier sett att barn med ADHD fått lättare att koncentrera sig med ett intag av fiskolja, mindre socker och kolhydrater. Du har ju inte det problemet med hyperaktivitet, men samma problem med koncentrationen som ADHD varianten, och det handlar ju om att stilla hjärnan och ge den möjlighet att kunna koncentrera sig, där skall man inte underskatta kostens betydelse för den processen. Så tycker du ska pröva det, det kan göra stor skillnad inte bara för meditationen utan för vardagen i stort.
Tack för tips! Jag har provat börja yoga men jag får myror i kroppen, det känns absolut inte som något för mig. Jag brukar dock ta och stretcha en stund så gott som varje kväll för att släppa muskelspänningar och försöka bli vigare och få mindre ont i min kropp och det har gett mig bättre ro än mina försök till yoga som bara av någon anledning gör mig galen.
Jag tål inte gluten så jag äter redan inget bröd och ingen pasta. Min diet är mest kött, fisk, ris, potatis och grönsaker. Äter knappt frukt längre. Jag äter nästan aldrig godis och jag äter aldrig glass längre. Jag unnar mig en söt dryck nån gång om dagen men verkligen inte så illa som då jag var sockerberoende. Sockret blir mer då jag har mina bipolära dippar och jag blir deprimerad men det är inte dom stunderna som tankarna behöver lugnas så att säga.
Jag måste ta sömntabletter för att kunna sova för min hjärna håller aldrig snattran. :/ Jag har försökt sen jag var kanske 10 att fokusera på Andning och utesluta mina tankar för att kunna somna och det funkade bra då jag var mindre men funkar inte alls numer när jag är äldre. Jag får bara ångest av att inte kunna somna. Hade varit skönt att slippa peppra mig med konstgjorda preparat för att kunna göra nåt så naturligt som att sova. Och jag har nästan aldrig varit utvilad i mitt liv. Det är endast ett fåtal stunder och dom är ytterst sällsynta. Redan som sjuåring kunde jag inte somna förrän kanske 3 på natten trots att jag drogs upp kl 6.
Det låter inte lätt, Cahira! Det är mycket du ska ta dig igenom innan det funkar. Jag vet inte hur gammal du är, men ADD har en tendens att stilla sig med åren.
Yoga är någonting man får vänja sig vid att tycka om. När jag började så tyckte jag det var pest, men insåg att det måste ju finnas någonting i det eftersom så många blev frälsta. För mig tog det sex ggr innan det började klicka. För dig kanske det tar 26 ggr. Jag fick kämpa mig dit ett bra tag efter det, men ju bättre jag förstod positionerna, ju mer fick jag ut och ju bättre kändes det att träna yoga. Att jag inte gör det för tillfället har sina egna orsaker.
Frågan du får ställa dig är "vad vill jag". Vill du utöva yoga och vill du meditera för att hitta ditt eget lugn, så tar du dig igenom de "26 gångerna". Känner du att det blir dig övermäktigt, så är förmodligen det här inte din väg. Inte ännu i alla fall. Varför inte göra ett försök lite då och då! 🌈
Mycket bra tankar Assume .
#4 Tack för tips 🌺 Jag är 27 och jag levde med depression sen jag var tolv fram till typ ett halvår sedan och efter det har min ADD betett sig mer som ADHD. Nu när jag kan göra saker är det ännu svårare att sitta still. Jag kan inte ens vila en hel dag när jag är sjuk för att det är ju fint väder eller jag måste ju gå och krama åsnan eller nåt sånt. (bor på gård så är massa kalvar, kattungar och annat spännande som lockar mer än att sitta still)
Jag försöker lära mig rida och hoppas att det ska ge mig meditativ känsla att sitta på hästryggen. Men innan jag kommer dit måste jag övervinna min höjdskräck. Är liksom hur jag än vänder mig så är det massa hinder att ta sig över.
Jag kom på häromdan att enda gången jag verkligen kan lugna mina tankar är då jag sitter på en brygga vid vattnet och vinden blåser lite lätt i ansiktet. Då lugnar sig tankarna och jag kan få en paus. Men jag har tyvärr inte tillgång till en brygga just nu..
Jag lyssnar mycket på spirituell musik, indiansk, ibland reiki osv och det är rätt så lugnande men samma där så är det mer kroppslig avslappning än mental. Det är nåt som känns som att jag verkligen behöver men vet inte hur jag ska uppnå.
Jag läste någonstans att tålamod är vägen till sinnesro vid ADD eller ADHD. Med tanke på att du redan har en ängels tålamod #0, så lär det betyda att du en vacker dag kommer uppnå det du önskar.
Fokusera på dina mål och du kommer att hitta den väg dit som är din. Min väninna som har Asperger/ADHD är för mig ett levande bevis på att det går att finna sinnesro även om man har en diagnos.
Viktigt är att du inte slår på dig själv när du försöker och det inte går. Släpp taget om det då, bry dig inte och vänta så länge som du behöver (dagar, veckor, månader, år?) och försök sen igen.
#7 Tack 🌺
Kolla in den här tråden Meditation med Deepak Chopra. Kanske den kan ge dig någonting. 21 korta meditationer och det började idag! Länken till dessa meditationer hittar du i #2.
Jag kollade upp "sleep adhd music" och hittade en bra sak på youtube som jag ska testa på mina barn. Något för dig vid sänggåendet? Titta på Indigo Dreams: Kids Relaxation Music, Bedtime Mus… på YouTube Indigo Dreams: Kids Relaxation Music, Bedtime Mus…: http://youtu.be/Y0im2Y-zk3c
Tack för tipsen! 🤗
Cahira, det kan vara nog så svårt att koncentrera sig utan ADD, så ha tålamod!
Själv kämpar jag med det utan diagnos 🤪men bara man övar tillräckligt ofta så är det som någon sa i en annan tråd att det "lyfter" tillslut om man bara är ihärdig.
Man behöver bara meditera någon minut per gång till en början. :)
Ja problemet är nog att man vill gå "all in" redan från början och då möter man rejält motstånd om man har ett sinne som går på Highspeed! 😃 Lite i taget och stort tålamod med sig själv, så går det bättre, även för oss som har ett normalt "highspeed" läge.
Jag hade min första lyckade meditation igårkväll! Hittade ett ljud på youtube som fungerade för mig och det var en riktigt härlig upplevelse. :)
Fick dessutom bonussvar på några saker jag inte ens visste jag undrade så det var härligt. :)
Cahira Inget är omöjligt om man är envis! Bra jobbat!
Ett Jätte Grattis ❤️ Trägen vinner #15
Tack! ❤️
Jag är som en ny människa nu efteråt. En riktig omstart av hjärnan. :)
❤️
#15 Lite sent med mitt grattis men GRATTIS! 🤗 Hoppas det fortsätter så för dig!
#20 Tack! Jag har inte försökt sen dess så hjärnan är mosig igen, men jag känner helt klart ett bättre mående fortfarande. :)
#21 Vad underbart att höra! 🙂 Du får ta det i din takt helt enkelt.
oj vilka bra svar du redan har fått här i tråden.
jag har själv adhd & aspergers och har blivit mycket hjälpt av meditation och yoga. Linfröolja äter jag en matsked då och då, den innehåller bra fettsyror för hjärnan och om man vill använda det så ska man köpa kallpressad olja.
socker är skit för oss med add eller adhd, så om du kan skippa allt sånt processat socker så är det jättebra, men frukt däremot är jättebra att äta! så jag rekommenderar att äta så mycket frukt som möjligt - gärna minst 6-7 frukter om dagen. Kött är inte bra att äta heller. det är giftigt för kroppen och det säger ju lite sig självt att man inte blir så levande av att äta likbitar. Raw food - alltså så mycket som möjligt färska (råa) grönsaker och frukt bör man försöka få i sig om man vill må bra psykiskt och fysiskt. jag vet att många har svårt att ta till sig det här och vill försvara sin kost (köttätande och annat skrot), men det är bara egot som vill vara ett rovdjur och livnära sig på andra djur. vill man må bra och bli ren i sina energier så att livskraften kan flöda fritt i kroppen så gör man faktiskt bäst i att skippa köttet. kött från köttindustrin kommer från djur som har kraftig dödsångest. när djuren känner sig så rädda och har ångest så utsöndras en massa adrenalin i dem. det är alltså detta som köttätare får i sig. blä.
så klart dömer jag ingen som äter kött - alla får göra som de vill, men det är en felaktig föreställning att köttätande inte spelar någon roll.
jag har märkt att det går lättare för mig att meditera efter jag ansträngt mig fysiskt, så raska promenader brukar göra susen. om du är en sportig person och gillar joggning eller annat så är det säkert ännu bättre för att stilla sinnet något innan du mediterar.
sedan vill jag prata lite om sömnen eftersom den är väldigt viktig för vårt välmående och för att den kemiska balansen i kroppen ska vara bra. det är viktigt att vara vaken och ute i solen när det är ljust ute för vi får vitamin från solen som påverkar kemin i hjärnan. lika viktigt är det att vi sover när det är mörkt. melantonin (som är ett ämne som gör att vi inte blir deprimerade) kan bara bildas då vi sover och det är då viktigt att det är mörkt, för melantonin kan inte bildas om det inte är mörkt.
jag skulle önska att du slapp ta sömntabletter eftersom de ofta gör mer skada än nytta i längden. beroenden av läkemedel är aldrig bra - det är en falsk trygghet. så klart vill läkemedelsbolagen och staten som tjänar stora pengar på att proppa i oss skiten att vi ska använda dessa och det är därför som psykiatrin hela tiden försöker få oss att äta skiten. concerta, ritalin och annat skrot som de försöker pracka på oss med add och adhd är samma skit och bör undvikas trots att de säger att man mår bra av det. på sikt är det som att gräva sin egen grav.
undvik all form av stimulantia som kaffe, nikotin och processat socker. det går nåt konstigt rykte just nu att för mycket fruktsocker skulle vara dåligt för oss. detta är så klart ren bullshit och det vet alla som är någorlunda insatt i det här med kost och hur kroppen fungerar. kanske är det också ett trick för att få oss sjuka så att de där uppe i toppen ska kunna tjäna mera pengar på oss (för det gör de faktiskt). samhället är mycket mera korrupt än vad vi nånsin kan föreställa oss och det blir riktigt nasty när man börjar sätta sig in i vad som verkligen pågår.
vad fint att du bor på en gård. naturen är välgörande och helande för oss. Mamma (moder jord) som vi är beroende av och som vi livnär oss helt och hållet av är en intelligens som hjälper oss att bli friska och hela. att vara i skogen är väldigt välgörande och lugnande. det är nästan omöjligt att vara arg eller stressad i skogen. att vara där och lukta på mossa, myrstackar och annat gör susen. jag brukar ligga direkt ner på marken och bara vila och känna hennes energier komma upp genom mig.
en annan bra sak att göra är att fråga sig själv varför man blir så där stressad av att sitta stilla, att förflytta sitt fokus till de olika ställena i kroppen där man upptäcker att det känns extra stressigt på och försöka bara absorbera det, känna in det och bli ett med det. när vi vill sluta sitta kvar i det så är det en flykt. det bästa man kan göra då är att bara sitta kvar ändå, hur jävligt det än känns.
När du får lite bättre 'styr' på energierna ska du se att din diagnos är en riktigt gudagåva, en superförmåga, så var int lessen över att ha add utan var glad och använd din add till att utforska din inre rymd - där finns massa spännande saker att upptäcka ;)
Kram & lycka till! 🌈❤️☀️/G
#28 Oj vilket svar 🙂 Nu ska vi se.
Vet du vad linfröolja heter på engelska möjligtvis?
- Har försökt skippa socker men även efter detoxen så flippar min bipolära diagnos istället. Socker funkar som mood stabilizer för mig. Jag har inte hyperaktivitet så det funkar bra. Jag äter eller dricker inget socker efter kl 17.
- Jag äter kött för att min kropp mår apdåligt utan höga proteinhalter. Jag har jättehög metabolism och hela kroppen blir frenetisk om jag försöker lägga av med kött. Har testat flertalet gånger och försökt härda men det går bara inte. Jag har insett faktum att min kropp behöver kött för att må bra. Jag äter varannan timme av varierande mängd, energi och typer av mat för att behålla min vikt och jag försöker få i mig alla fibrer, vitaminer och mineraler jag behöver.
- Jag äter inte gluten, laktos, skaldjur eller gris.
- Eftersom jag bor på en gård så anstränger jag mig fysiskt alla dagar som kroppen tillåter. Jag är ute i solen flera timmar och är mer på fötterna än jag är på arslet. :)
- Jag dricker mycket vatten.
- Jag röker inte, dricker inte, snusar inte, och jag är omedicinerad för mina diagnoser av eget val. Jag vill inte äta mediciner men jag har varit inkapabel att sova sen jag var sju år om inte yngre. Sömntabletter är en nödvändighet för en fungerande vardag.
- Jag var deprimerad i 10 år innan jag kom hit och nu är det bara bipolära dippar som får mig deprimerad. Moder jord gör enorm skillnad! Jag är väldigt spirituell och mycket känslig för energier m.m.
- Jag blir inte direkt stressad av att stilla, tvärtom så har jag oftast svårt att komma igång. Men när jag sitter och gör absolut ingenting så kommer tankarna "stängde jag av ugnen? Låste jag dörren? Vad var det för ljud - bajsar valpen inne igen? Korna råmar, nåt är fel…" och andra saker som måste kollas som inte kan ignoreras.
- Jag ser redan min diagnos som en gudagåva. :) Jag är harmonisk och lycklig här så länge det bipolära håller sig i schack. Men med ADD så håller inte tankarna käft så det är jättesvårt att få den där rebooten jag behöver. Jag använder dock mitt flackande fokus och detaljsinne varje dag till fördel här på gården. Hittar skräp på marken som ska fixas, ser staket som måste fixas, ser sår eller beteendeförändringar hos nåt djur och så vidare. :)
Tack för ditt långa svar. :) Jag är väldigt insatt i melatonin, dopamin, mediciners påverkan av njurarna och levern, socker, koffein, processerat, näringslära etc och tyvärr har jag testat så gott som allt under solen utan större framgång.
Låten jag hittade däremot var precis rätt våglängd jag behövde för att tankarna kunde fokusera på lätet utan att svaja iväg på andra tankar och verkligen låta mig hamna i den trans jag sökte. :)
Linfröolja heter Linseed oil. Visst var det svårt?😛
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#25 Tack! Jag är för trött för att orka googla o grejer. :)
cahira: okej, ja men då har jag inte så mycket mer att komma med, förutom att du skriver att du har provat allt, men har du provat vara utan socker och kött?
inte behöver man kött för att få i sig tillräckliga mängder och rätt sorts proteiner. Linser, bönor och nötter innehåller lika mycket och vissa sorter innehåller mer proteiner än kött.
Linfröolja (kallpressad) finns i de flesta matvarubutiker och kostar kring 30-40 kr.
sockret skulle kunna bytas ut helt mot frukt, men du ska så klart göra som du vill. jag är inte här för att tvinga på någon en annan diet utan berättar bara vad som är ett bättre alternativ.
hoppas du får ordning på allt ändå.
kram & lycka till! /G
#27 Ursäkta om jag lät vresig igår, jag hade sovit 4½ timme och varit igång hela dagen.
Jo jag har testat allt. Jag blir aggressiv när jag går utan kött, trots ersättning av protein på andra vis. Jag är annars en jättelugn person.
Får se om jag kan få tag på linfröolja på walmart. :) Det är nåt jag inte testat. :)
Jag har nog Dvitaminbrist större delen av året. Så snart solen kommer fram så blir jag som ett duracellbatteri hur trött jag än är. Håller igång morgon till kväll.
Linfröolja kan också heta Flaxseed oil på engelska, det beror nog lite på Vart man bor i världen, när man talar engelska 😉
#29 Det lät mer bekant, tack! :)
Meditation skall inte vara som, något man försöker göra. Som jag ser det är meditation att initiera en enkel naturlig teknik, som sen går av sig själv.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
#31 Saker är lite annorlunda med ADD tyvärr. Hjärnan är aldrig nånsin tyst.
Kött är inte giftigt.
Regnfru Tror inte jag heller, men det finns ju många anledningar att fundera på köttintag. Etik, moral, miljöpåverkan osv. Dessutom vet man att kött är inflammatoriskt. Jag tror olika människor tål olika kost olika bra och det bra att testa sig fram. Oftast är mat en dosfråga. Allt kan faktiskt ge förgiftning vid för hög dos. Vatten ger vattenförgiftning vid doser om ca 10 l eller mer per dygn. Balans är nyckeln. :)
#35 Och odling har då ingen påverkan på miljön? Missat de senaste rapporterna om att ett flertal pollinerande insekter dött ut?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vilda vittra: men vad är det djuren man föder upp äter?
Kram/G
#37 Mina äter vall och ängshö, dvs från mark som inte lämpar sig för odling, utan faktiskt gynnar insekterna.
Ok vildvittra. Du har bra djurhållning har jag förstått. Men vet du vad danska kossor äter? De äter GMO soja. Maan kan ju tro att genmanipulerad soja behöver mindre bekämpningsmedel, men faktum är att det har ökat med bekämningsmedel istället. Kossan behöver äta minst 10 gånger sin vikt av mat. Dvs om vi åt sojabönorna direkt kunde vi föda 10 gånger så många människor för samma odlingsmark än att äta 1 kg kött. Sen ska jag inte gå igång på vilken fruktansvärd djurmisshandel som pågår för att få fram detta 1 kg kött. Säkert mår alla djur bra hos dig vildvittra, men dina kollegor ute i världen jobbar inte som du. Här i tråden diskuterade vi köttets eventuella påverkan på ADD och mitt svar är att det varierar från person till person. Samt att det beror på hur mycket man äter och av vilken kvalite. Alla borde under några veckor testa olika dieter. Man kan ju prova vegetariskt eller mjölkfritt eller glutenfritt exv. Kött, mjölk och gluten är födoämnen som är inflammationsorsakande i olika grad på olika människor.
#39 Du glömmer att vi inte göder markerna som kossan gör, utan vi bajsar på ett ställe, vårt bajs tillför heller inte jorden organiskt material, vilket de betande djuren gör. Många insekter är också beroende av en rejäl koblaffa för att lägga sina ägg.
Sedan lever inga kossor på enbart soja, vilket folk verkar tro, en stor del av deras kost sommartid består av bete. Det som behöver förändras är hur vi ser på vår födotillgång. Behöver vi verkligen äta färskt kött året runt? Skulle det inte gå lika bra med fruset? För det är där skon klämmer, det är att folk föder upp djur vintertid som gör att köttindustrin är ohållbar samt att man väljer djur som inte är lämpade för vårt klimat. Hade vi enbart fjällkor här i Sverige så skulle vi inte behöva soja, slaktade vi av på hösten och stoppade i frysen så skulle vi enbart behöva ge mat åt avelsdjuren.
För att föda en hel planet med veganer, skulle monokulturerna behöva ökas, en odlingsmetod som är helt förkastlig och som årligen dödar fler djur än vad köttindustrin gör på ett sekel. Med monokulturer följer även erosion av humuslagren, vilket i ökenområden skulle vara katastrofalt.
"Här i tråden diskuterade vi köttets eventuella påverkan på ADD och mitt svar är att det varierar från person till person. "
Nej, läs TS så ser du vad Cahira frågade om.
Ok vildvittra. Du diskuterar djurhållning och jag om kött kan påverka ADHD. Ingen av oss verkar hålla oss till ämnet. Sen vet du att konstgödsel och bekämpningsmedel som används till den genmanipulerade sojan inte består av komockor.
#41 Vad har jag skrivit att man ska använda konstgödsel eller soja? Ni vill förbjuda det enda sätt som det går att producera mat på ett hållbart sätt, det är det jag opponerar mig emot och hoppas genom det att ni lär er hur det verkligen fungerar.
Sedan har Cahira ADD, inte ADHD. En viss skillnad.
Jag ater kott varje dag for annars blir jag valdsam och labil. Jag har sa hog forbranning att jag ater varannan timme for att BEHALLA min vikt.
Detta var om meditering och ADD, inte hurvida kott ar hit eller dit.
Hurvida jag kan meditera eller ej har ingenting o gora med hur jag tillfredsstaller mitt enorma proteinbehov. Det har o gora med att min hjarna tanker minst 5 tankar at gangen i raketfart och aldrig nagonsin tystnar, inte ens da jag sover.
Vildvittra Ditt svar gör mig väldigt förvirrad. Vilka är de du hänvisar till med ditt yttrande "ni vill förbjuda det enda sätt"….? Jag visste inte att jag tillhörde en grupp. Det jag heller inte visste var att denna grupp ville förbjuda saker. Vad har du fått detta ifrån? Jag är EN person som har olika åsikter. Jag tillhör ingen grupp. Jag vill inte förbjuda kött av anledningen att jag själv äter kött. Sen är jag nyfiken på vad du har för argument för påståendet "det enda hållbara sättet att producera mat är kött"? Det fattar jag inte alls.
#44 Ni är inte bara plural i svenska språket, utan även singular samt att man använder det ordet när man inte vill peka ut en specifik person.
"Dvs om vi åt sojabönorna direkt kunde vi föda 10 gånger så många människor för samma odlingsmark än att äta 1 kg kött."
Det är detta som jag avsåg då det är ett populärt argument mot köttätande . Det är dessutom helt felaktigt att påstå något sådant, då besitter man skrala kunskaper om odlingsmetoder om man tror på det.
"Sen är jag nyfiken på vad du har för argument för påståendet "det enda hållbara sättet att producera mat är kött"? Det fattar jag inte alls."
Insekten pollinerar under hela säsongen växter både på åkrarna och i kossans hage, vall och äng, kossan äter en hel del av de växterna, vi äter kossan och kossans bajs ger näring till växterna. Ett kretslopp alltså.
Nu provar vi på den extensiva veganska metoden:
Vi planterar enorma monokulturer, insekterna svälter ihjäl när blomningen är över då de alla blommar samtidigt, vi skördar och äter växterna. Ingen humus återförs till jorden, det blir obalans och nedbrytarna dör. Vi börjar konstgödsla för att det ska växa något och bespruta mot sjukdomar och kan bara plantera vindpollinerande växter.
Vilken tror du är hållbar?
Djur är en förutsättning för att skapa ett kretslopp.
Vildvittra Jag anser att ditt inlägg har många sakfel, men lämnar det nu eftersom det inte är konstruktivt. Vi får enas om att du och jag har olika åsikter. Sen lämnar jag denna tråd åt dem som vill diskutera det ts önskade i trådstart.
#46 Vilka sakfel? Skulle vara intressant som bonde att få veta vad som är fel. 😎
Plöjning kanske är av godo? Är det därför det inte finns något liv i de jordarna längre? Att bönderna numera köper in pollinerande insekter ser du inte som ett problem?
Eller är det mitt påstående om att insekter behöver mat hela säsongen kanske?
Ingenting lever i usas majsfalt. De besprutar allt och har genmanipulerad majs som motstar denna besprutning, sedan besprutar dom med insektsdodande medel sa minsta lilla insekt som kunde fa for sig att livnara pa majsens blad och stjalkar dor.
Och dessa falt ar flera hektar stora, det ar sa manga majsodlare att nastan alla hastar saljs for ingen kan fa tag pa ho langre.

#6 Jag kom på häromdan att enda gången jag verkligen kan lugna mina tankar är då jag sitter på en brygga vid vattnet och vinden blåser lite lätt i ansiktet. Då lugnar sig tankarna och jag kan få en paus. Men jag har tyvärr inte tillgång till en brygga just nu..
Log när jag läste detta. Cahira, när jag gick min första meditationskurs för snart 20 år sedan så skulle man skapa en inre plats…och för mig blev det en brygga vid en skogssjö…och där hamnar jag fortfarande då och då, alla dessa år senare.
Vad jag vill säga är att du HAR tillgång till en brygga..inom dig🙂
#49 Det ar ju visserligen sant! Tack! :)
Hoppsan vad denna tråden hade svävat iväg ;) Tycker att allt prat om odling etc är ordentligt off topic! Var vänliga att hålla er till ämnet tack! Utsvävningar från ämnet kommer fortsättningsvis att tas bort här efter!
Cahira! Meditation handlar inte om, går inte ut på att kunna vara någon"master of my thoughts"! För att effektivt få kroppen, sinnet och tankarna att avta och bli stilla, behöver du en metod och teknik som naturligt vänder aktiviteten och uppmärksamheten från att vara utåtgående till att gå inåt och bortom all aktivitet. Transcendental Meditation är en sådan teknik och har visat sig vara en mycket framgångsrik metod för att behandla ADD, ADHD, m.fl.
#52 Har du nagra lankar?
http://tm-meditation.se På sidan hittar du ett reportage om TM och ADHD Eller här. http://tm-meditation.se/adhd-medicinering-eller-meditation/ http://tmdoctors.info/forbattring-av-adhd
#54 "Banbrytande forskning visar nu att Transcendental Meditation är en effektiv, icke-medicinsk behandling av ADHD"
Jag hittar ingen länk till dessa studier, vet du vilken det är?
Har ni några tips för den som har asberger, autism, utvecklingstörning, depression, ångset m.m.