Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etiketter: dagens-yogadagens-meditation
Läst 1011 ggr
Tuva-Lena
1

Deepak Chopra meditation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Go'morron!

För att vi skall få fart på meditationerna också, så tänkte jag att jag kunde lägga in en del meditationer från den 21-dagars meditationskurs som hölls under maj, under ledning av Deepak Chopra.

Naturligtvis blir inte upplevelsen riktigt densamma. Att höra hans röst i inledningen och början av meditationen blev halva upplevelsen, men jag sparade ner alla mantran och förtexterna till varje meditation så att jag skulle kunna fortsätta på egen hand när jag känner för det.

Jag lägger alltså först in förtexten till varje meditation, sedan kommer mantrat som associerar till den. Man sitter så länge man vill, men tio- femton minuter är det vanliga.

Ni kan ju alltid prova ni som aldrig har mediterat, eller ni som känner att ni vill komma igång igen efter en tids  frånvaro av avkoppling.

Man upprepar mantrat tyst för sig själv under den tid man mediterar och bli inte stressad om tankar eller bilder dyker upp under tiden, fortsätt bara att upprepa mantrat. Tänk mantrat och låt det fylla hela din kropp.

/Ber om ursäkt för den avvikande texten, men meditationen är skriven i Adobe Reader och typsnittet ett helt annat än här på Ifokus/

Meditation Dag 1:

ETT MEDVETET ÖGONBLICK

Upplev verkligheten av rikedom och välstånd i ditt liv.

Ta en stund att beskåda alla exempel på välstånd som finns inom och runtom dig. Gör en lista och anteckna i minnet eller på papper alla de små och stora sakerna som gör ditt liv underbart.

Snart kommer du att lägga märke till de tusentals rikedomar som universum erbjuder dig varje sekund, och du kommer att börja uppleva ett äkta välståndsmedvetande

Dagens mantra (på sanskrit) är:

So Hum —Jag är det

Dagens centrerande tanke:

"Idag beskådar jag all den rikedom som omger mig."

……………………………………………………

Dagens centrerande tanke kan man fundera på efter meditationen. Låt den bli en del av just den här dagen i ditt liv.

Lycka till! Och skriv gäna ner i tråden hur du upplevde meditationen!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ians
0

Vilken bra idé…jag ska gå o sätta mig med en gång! Hörs sedan! kram

Tuva-Lena
0

Kram kram! Hur gick det?🙂

Märkte just när jag hade skrivit ner mantrat att det är samma som jag använder som insomningsmantra.. hur skönt som helst!

Ians
0

Lite svårt att få till det, tankarna vandra o fastnar i än det ena och än det andra. Men med träning så borde det gå att få till det så  småningom 😉Enträgen träning!

För det är ju som med yogan, man kan inte få resultat om man inte tränar ofta och regelbundet…så är det bara!

Tuva-Lena
0

Att tankar kommer o går hör liksom till, inget att fästa sig vid, eller rättare sagt: fäst dig inte vid dom, så spelar inte tankarna någon större roll. Fortsätt med mantrat bara.

Skall skriva ner en ny meditation senare, men den här är bra att träna på så här i början.🙂