Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etikettallmänt
Läst 903 ggr
Tuva-Lena
0

Önskemål?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ny Sajtvärd är det svårt att veta vad ni skulle vilja läsa om/veta mer om. Jag är själv långt ifrån fullärd inom yogan, så har ni funderingar kring ämnet, skriv ner i den här tråden vad du skulle vilja veta mer om, eller om det är något speciellt du går och funderar över!

Då ska jag försöka att tillgodose era önskemål. Jag ser t ex att det står väldigt lite om kundaliniyoga, det är en yogaform som skiljer sig något från de andra och som jag skulle vilja lyfta fram lite mer.

Ians går snart en kurs i medicinsk yoga och där har vi en annan yogaform som vi skulle kunna dyka ner lite djupare i.

Vad tycker du saknas..? Kanske lite med kring ämnet meditation också? Tips på rörelser som stärker både kropp och sinne? Hur blir man yogalärare o s v..?

Fundera lite och återkom sedan så får vi en sajt som engagerar oss nu när höstmörkret kommer allt närmare.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ians
2

Tyvärr är det nog så att man inte uppskattar effekten av de lugnare yoga formerna, utan vill bygga upp sig muskelmässigt med de mer fysiskt krävande formerna av yoga. Framför allt eftersom det är det som efterfrågas på gymen!

Man glömmer att det lilla kan göra STOR skillnad i längden. Själv tillhör jag dem som tyckte att de yoga former som mer koncentrerade sig på Andning o lugnare rörelser var tråkig.

Men börjar mer och mer se att det gör stor nytta i slut änden. Vi är ofta så stressade att kroppen inte har en chans att självläka sig, vilket den gör om den får rätta förutsättningar. Många sjukdomstillstånd har sin grund i stress, kan man hitta ett sätt att få bukt med den inre stressen så mår vi också bättre rent fysiskt och psykiskt. Så numer har jag insett vikten av andningen och den harmoni som skapas i kroppen av att andas rätt.

Yoga är ju faktiskt inte bara en serie gymnastikövningar som man skall ta sig igenom, utan går djupare än så.

Så det skulle vara roligt med en artikel om Kundaliniyogan Tuvan.

Tuva-Lena
0

Fint Ians, då skall jag försöka skriva ner en liten artikel kring den yogaformen! Och jag håller med dig, ofta väljer vi träningsformer för att bygga muskler men yoga innebär så mycket mer! Personlig utvecklig inte minst. Att yogan genom sina speciella andningstekniker dessutom "motionerar" de inre organen är en sak man ofta inte tänker på.

Inom kundaliniyogan sker också ganska snart en förändring på det personliga planet, men det berättar jag mer om i artikeln.🙂

Isira
2

Jag ser gärna en del om meditation här också som du nämnde :)

Har inte hört om medicinsk yoga så det hade varit spännande att lära sig om, dela gärna med dig Ians om vad det är och så ^^ hade varit kul.

Tuva-Lena
0

Inom medicinsk yoga ingår även rörelser från kundaliniyogan. Var det inte Göran Boll, tror jag han heter, som introducerade just medicinsk yoga i Sverige?🤔

Ians
0

#4 Jo det var Göran Boll!

fridelfina
0

Göran inte bara introducerade utan har som jag förstått skapat medicinsk yoga!

Tuva-Lena
0

Okay, då vet jag! 🙂

szirius
1

Jag tyckte att Ians pedagogiska tråd med bild till varje övning var toppen👍! Fler såna tack😛Olika teman, tex en med övningar för stela höfter, en för ryggproblem, en för huvudvärk etc etc. Wihii, ni är så duktiga o kan säkert plita ihop det🤗❤️

Jag skulle gärna se en tråd med olika övningar för varje chakra🌈, ifall nån av er har den kunskapen, jag håller själv på att leta o plocka ihop  för att göra ett chakrapass, men har inte hittat ett sånt pass i sin helhet….många övningar kan man ju lista ut själv, tex att kamelen öppnar hjärt o halschakrat…..jag tror ju att mina pass  redan berör alla chakran, för jag kör en genomkörare av alla kroppsdelar, men vore kul att göra det ännu mer medvetet.

Skriv gärna en genomgående artikel om andningens betydelse🙂..så många tror att det är "flum" men det är ju ett oerhört viktigt verktyg i självläkning, djupa andetag syresätter mkt mer blod och ett bra flöde hjälper till att balansera hormoner etc etc. Viktig info till de som vill veta mer🙂Själv är jag övertygad om att andningen gör "halva jobbet" i det som skapar välmåendet med regelbunden yoga😍

Tuva-Lena
0

Bra Szirius! 🙂 Där fick vi ett heltäckande inlägg om det mesta!

Ja andningen är nästan det mest elementära inom yogan. En effektiv Andning syresätter som sagt kroppen bättre, och inte nog med det, man motionerar de inre organen samtidigt! En rätt utförd Andning kan dessutom få oss att slappna av lättare, andas med magen inte med bröstet! Det gäller även utanför yogaträningen förstås.