Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etikett: yoga
Läst 1406 ggr
fridelfina
1

Yinyogar 2 dagar i veckan nu!

För två veckor sedan började jag med Yinyoga på måndagskvällar och denna vecka även på fredagsmorgnar kl 630. Mycket härlig start på morgonen tycker jag, mer märkbar effekt än kvällspasset. Fredagen präglades av lugn och harmoni, oberoende på omgivningens växlingar… 👍 Ska bli spännande att se hur det påverkar mig i ett längre perspektiv under hösten.

Skulle ju egentligen vilja yoga varje dag, men tänker att så länge det känns som "en sak till att klämma in" är det inte rätt tid för att göra det. Yogan får inte bli ett till stressmoment.

Ni som hinner yoga oftare, hur hinner ni med? Själv jobbar jag heltid, har över två timmars resväg var dag till jobbet, har make och två tonåringar samt kanin hemma, vi håller på och ska bygga hus och etc …… ja, ni vet livet tar sin lilla tid. Men jag känner att jag måste ta mig tid till mig själv och det är därför jag börjat yoga, vilket bra val!

Theleonora
1

Jag är verkligen imponerad av allt du hinner med. Jag yogar lite fler gånger men jag bor själv och har 10-15 min till jobbet. :) Kör just nu mest Ashtangayoga och en yoga-form som dom kör på mitt gym. Är väl en blandning.

fridelfina
0

Resvägen är för det mesta med kommunala färdmedel och kan iofs användas till mindfullness eller meditation ibland, men inte alltid optimalt då det ofta är att stå och trängas med folk

Theleonora
2

Ja, det är ju jättebra om man kan använda resvägen till att meditera på. Själv har jag fortf lite svårt att slappna av i sådana folksamlingar. Försöker med mindfullness i mindre samlingar som på jobbet och bland dom jag har känt en lite längre tid. Det är häftigt. Försöker vara mer och mer närvarande i nuet och då är ju varenda stund meditation :). Inte riktigt där än men det kommer!

fridelfina
1

Nyttigt att se sin egen situation ur andras ögon, jo, det är är mycket och jag får väl också vara imponerad av min bedrift! ✨
Är väl därför som jag för drygt ett år sedan har börjat yoga egentligen, för att dra ned tempot och ha tid för bara mig, hinna ikapp mig själv, ladda om och inte bara prestera och slita ut både kropp och själ! Självbevarelsedrift kallas det nog ☝️

Tuva-Lena
0

Va ni är mlmedvena!(Tita u ur texten blir!)😮

Yinyog är ånting ytt ör mg . Nääää ja år kriva när turen är min stället!😃

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

fridelfina
1

Stackars dig Tuva-Lena! Dyslexi kanske din dator har?

Tuva-Lena
0

Ha ha, antar det fridelfina! Nu skriver jag texten i Word och klistrar in istället!

Kolla!😉

Yinyoga, det låter som den är inriktad på att dämpa för mycket ”yang”, är det så?

Yin står ju för vila, kvinnligt, kyla, natt, vinter o s v.. alltså för de mer dämpande egenskaperna i tillvaron, medan yang står för motsatsen; aktivitet, manligt, värme, dag, sommar m m.. Idag har vi för mycket av ”yang” i vardagen, ingen hinner med att återhämta sig förrän nästa aktivitet står på schemat. Ett nytt ord har tillkommit i den svenska ordlistan, hälsostress. Ni hör ju bara hur tokigt det låter; ska man verkligen behöva stressa för att hinna tänka på hälsan? Ja idag måste många göra det.

Så Yinyoga låter som någonting man har kommit på för att dämpa all Yangenergi vi omger oss med, och något som de flesta skulle behöva.👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

fridelfina
0

Alldeles Rätt! Och alldeles härligt att göra!

szirius
1

#0 På din fråga hur vi hinner med: vi kastade ut TVn för många år sedan, som lätt kan äta upp mkt tid utan att man ens gillar det som visas🤐. Har inte saknat den en sekund! Nu väljer vi ut vad vi vill se via olika playkanaler eller dokumentärer som finns på youtube och laddar hem filmer till helgmyset.

En annan möjlighet är att ställa klockan 20 min tidigare o köra ett litet morgonpass innan man drar igång morgonen. PLocka helt enkelt ihop några av övningarna från yinyogapasset och kör hemma🙂. Jag gör morgonyoga i perioder och det sätter en skön ton på resten av dagen. Man känner inte av den minskade sömnen heller, då man får tillbaks energi i form av bättre balans och mående. Man ska bara få in det som vana och inte snooza…😇

Bättre lite än inget också. 5 min varje dag kan räcka gott, bara att känna att man stretchar ut lite, det går ju att smyga undan på jobbet o göra på en rast tom, eller stanna till under skogspromenaden o göra några solhälsningar i en glänta😉

Andningsövningar kan man göra i bilen. Meditera kan man göra i matkön. Man får vara påhittig och få in det i den rullande vardagen på olika sätt🌈