Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etikett: yoga
Läst 856 ggr
Ians
1

Nytt År, nya mål

Hej på Er!

Så påbörjar vi ett nytt år, är det inte dags att sätta nya mål då? Ja, det har iaf jag gjort!

Man behöver inte vara över ambitiös och sätta Stora mål, eller krångliga mål!

Att yoga 5-10 minuter varje dag kan göra en stor skillnad, faktiskt, även om det inte låter så mycket!

regeln skall vara att "Det är den yogan som bli AV som gör skillnad" inte den yogan man planerar att göra! För visst är det så att många tänker att bara det och det faller på plats så skall jag börja!

Det kan vara skador, sjukdom etc etc

Men det finns många små yoga övningar, streching som man kan göra trots att man har ont någonstans eller är sjuk på något sätt. Det gäller bara att tänka till lite. Har jag ont i axlarna så kanske jag inte kan göra rörelser som involverar axlarna fullt ut, gör inte det då utan börja väldigt försiktigt med små, små rörelser och belastning och öka på alltefter som ni blir starkare i musklerna runt axeln.

Att inte träna alls är oftast inte svaret på en snabb rehabilitering, utan gör bara problemet värre! Nu talar jag inte om, om man har en inflammation för då skall man ta det väldigt lugnt. Men många har ont bara för att de INTE tränar alls, och det problemet löser sig inte för att man vilar bara. Utan då är det bara att ta tjuren vid hornen och börja med lätta övningar och vara enträgen, så kommer den där eviga värken att ge sig vart efter.

Själv har jag problem med ett knä efter en skada, både att stäcka fullt ut och att böja. Det ger problem när jag går och står mycket, så då är det bara att i olika positioner sträcka och böja så mycket som jag kan, och alltefter som knät blir mer följsamt så utökar jag rörelserna och pressen på knät. 

Utan yogan hade jag kunnat bli sittande hemma och inte kunnat jobba tex. Men yogan har hjälpt mig att få en så normal tillvaro som möjligt.

Så sätt igång, sätt nya små del mål inför detta nya år, och jobba enträget! Kanske når ni dit ni vill under året eller ännu längre vem vet 😉Ha bara tålamod med Din kropp så kommer den att svara dig positivt!

Berätta gärna i denna tråd om dina planer, mål och önskningar stora och små  yogamässigt under 2015!

Namaste

fridelfina
1

Mitt mål är att öka yogan i mitt liv, om inte var dag så de flesta dagar iallafall. Och som du skriver Ians, ett kort pass på 5-10 min är ok!

Ians
0

Hur går det för er?

fridelfina
1

🤪 

Jo, ibland är det så kort att det bara blir meditativ Andning! Men det är ok det med! Själv då?