Yoga & meditation iFokus

Yoga & meditation

Etikettertipsråd
Läst 970 ggr
fridelfina
0

Vad gör yogan för dig?

http://www.yogafordig.nu/content/%E2%80%9Dvi-m%C3%A5ste-bygga-oss-inifr%C3%A5n-och-ut%E2%80%9D

Surfade runt och hittade denna inspirerande läsningen. 

Berätta vad gör yogan för dig?

fridelfina
0

För min del så har jag väl testat på poweryoga på gym för många år sen. När barnen var små försökte jag få egentid och gick på Qigong ett par terminer, vilket var jättebra och jag skulle nog ha fortsatt ifall läraren fortsatt. Men hon slutade och den som tog över körde Tai-chi och det passade inte mig lika bra.

Sen gick det många år utan nån träning alls. Efter att jag fick kontakt med en kurator för ett par år sedan och vi pratat mycket om hur jag skulle ta plats i mitt eget liv och hur jag samtidigt skulle kunna må bättre och ha mindre ont i kroppen, så sa jag att jag skulle vilja testa yoga. Kuratorn tipsade om MediYoga (medicinsk yoga) då det är snällt, inte så avancerat och tom kan göras på stol om man inte kan sitta skräddare på golvet. 

Jag testade och föll pladask, det var fantastiskt att få vara "ego" och bara fokusera på sig själv och sin kropp i en lugn takt! Mantrat och andningen hjälper till med det och sen är det återhämtning mellan varje rörelse och det gjorde att jag kände att jag orkade med. Sen var det en prova-på-kurs med Yinyoga på "mitt" yogaställe och det tyckte jag ännu mer om. Att hålla positionerna 3-4 minuter och att vara avslappnad under tiden ger mig ännu mer behållning. Så det senaste 1,5 året har jag gått på Yinyoga istället.

Vad får jag ut av yogan då? Jo, yogan gör att jag blir mer och mer rörlig, mår bättre, har mindre ont och får bättre självförtroende. När jag skriver det här och ser tillbaks så är jag glad att jag hittade och vågade yoga. Nu är det väl inte bara yogans förtjänst helt och hållet, men jag tar mer plats i livet, i familjen, på jobbet mm och jag har upptäckt att jag är modig och tar för mig på ett annat sätt än förut. Och det var ju målet när jag gick till kuratorn! 😍

[Torpedtass]
1

Sänker stressnivån och låter mig lära känna min kropp.

[sanna70]
1

Jag får lättare att slappna av och övningar mjukar upp  leder vilket i sin tur gör att jag får mindre smärta vid ansträngning.