Allmän yoga-dagbok
Här kan du skriva vad du vill om dagens eller kanske gårdagens pass!
T ex längd på passet, dela med dig av bilder, skriva om något gick extra bra eller dåligt och vad du behöver öva på.
Eller kanske dela med dig utav videon du följde för dagen!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Idag körde jag ett 30 minuters pass.
Lite mer intensivt med fokus att försöka finslipa de lite mer "avancerade" poserna jag tränar på, styrka och den smidighet jag behöver för dem rörelser jag vill lära mig härnäst.
För mig är det mest motiverade att kolla upp nya poser och se vart jag behöver bli starkare eller smidigare för att klara av dem i framtiden. Annars så är det risk att jag fastnar i "det gamla vanliga" och jag är en sån människa som vill utvecklas inom allt jag gör 🤪
Och så glömde jag totalt bort den här tråden 🤪
Dagens pass på en halvtimma var en kombination av olika övningar i lugnt tempo. Mycket fokus på att stretcha ryggen där jag har en störande låsning (okej fler än en, men den "nyaste" gör mig extra stel). Känns i alla fall betydligt bättre i kroppen nu.
Passet gick bra, även om jag fortfarande känner av lite smått att jag skadade handleden för några veckor sedan. Så jag undviker crow pose ett tag till.
Idag blev det ett 25 minuters pass.
En blandning av mer flytande och intensiva budokon-rörelser och mer stretchande rörelser. Fick bort den där störande låsningen i ryggen och handleden kändes bättre idag 😁
Svettigt blev det 😝
En timme yoga på höstens första pass. Skönt att komma igång igen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Själv så är jag sjuk och har ont i en handled. Så senaste tidens pass är bara att köra igenom några lättare övningar på kortare pass. 10-15 minuter. Bara så att jag håller igång min dagliga yoga.
#5: Tråkigt med värk men håll i och träna det som går eller kör aktiv vila.
#6 Handleden är jobbig, men det jobbigaste är febern och tröttheten som har hållit i sig i över en vecka. Men jag kör som sagt på med mina enkla pass 🙂
#7: Aj då - Det låter kämpigt. Feber är inte att leka med inte handled heller för den delen.
Hoppas att det vänder snart! 🧚🏼♀️
- Redigerat 2021-09-11 15:46 av Pyttelite
#8 Tack! 🙂
I onsdags var andra passet för terminen och det kändes riktigt bra även om det var motigt att gå dit.
Nu var det sista gången med detta pass och det kändes bra även om jag är lite sliten.
Nästa gång börjar vi om med nya rörelser.
- Redigerat 2021-09-23 18:16 av Pyttelite
#7: Har du blivit bättre i handleden och har febern gått över?
#12 Ja 🙂
Idag börjar jag 11:00, så jag hade tid att köra ett 20 minuters pass på morgonen, efter att jag matat ankorna. Mycket skönt! 😚
Idag blev det ett 13 minuters lite intensivare pass.
Jag var tvungen att tittat tillbaka i trådarna och fick en liten chock när jag såg att det var i mars som jag började med yoga. Mars, dvs 6månader sedan?! 😲
Jag har aldrig i 34-åriga liv hållit i en daglig tränings-, eller hälsorutin så länge och jag känner mig fortfarande alldeles nyförälskad i yogan. 🥰
Stort tack till dig Tatsu som, troligen omedvetet, var den som gjorde att jag verkligen fick upp ögonen på yoga så pass att jag ville prova. 🙏💜
Igår gjorde jag slag i saken och vart betalande medlem hos Sara Beth Yoga och det finns så många olika program och serier jag vill följa.
Mjukstartar med att gå tillbaka till absoluta grunderna för att putsa bort ev slarv jag lagt mig till med. Längtar till nästa pass.
Det tog sin tid men nu känns det verkligen som att den här soffpotatisen hittat sin träningsform. 😅
// Harley
#15 Gud vad roligt att höra och grattis! ☺️
Idag hann jag köra ett tio minuters pass innan jobbet för att få igång kroppen och ett 34 minuters betydligt mer intensivt pass, med budokon i nu på kvällen 😁
Kroppen känns riktigt härlig och jag får säga att efter att ha hållt på med yoga så här länge, så känner jag mig smidigare och har mindre ont i kroppen än någonsin! Och min balans var ju inte dålig innan, men nog är den bättre nu!
Muskelstyrkan har jag också fått upp. Framförallt i problemområden som mina handleder. Dem har jag aldrig lyckats få upp någon riktig styrka i med traditionell träning och sjukgymnastik. Så ja jag är fast i yogan jag också ☺️
- Redigerat 2021-10-01 20:10 av TatsuOni
#16: Underbart att höra att yogan hjälper dig att hålla smärtan i schack eller t.o.m borta helt! 🥰
// Harley
#17 Jag kommer aldrig att bli av med smärtan helt och mina leder kommer aldrig att blir bra, men bara att nå såna här låga nivåer är faktiskt! 😁
#18: Måste vara en otrolig lättnad. 😊
Innan jag började med yoga hade jag lite ont i ryggen till och från, inget som behövde utredas eller så men ändå att man kände av det till och från. Samma sak med ena axeln. Idag känner jag ingenting av den värken och har inte gjort på väldigt länge. Samma sak med min migrän. Var bra länge sen jag fick ett sånt anfall.
Sen märker jag skillnad på min sömnkvalité om jag gör kvällsyoga (stretching) innan jag lägger mig eller inte. Om jag hoppar över det så känner jag mig oftast "ihopknuten" och stel på morgonen. Så kvällsyogan gör stor skillnad för mig.
// Harley
#19 Härligt! Jag tror att om man gör det här i 20 år till, så lär det vara enorm skillnad på kroppen när man är 50 (utgår från att jag själv är 30), jämfört med om man inte gör det 😋
Idag blev det ett 28 minuters pass. Någorlunda intensivt.
Träningsvärk i magen - tjoho!
Utöver dagliga yogan så har jag tagit mig an en rolig utmaning: jag vill kunna gå ner i spagat.
Innan jag började stretcha mot det slutmålet så var det säkert 25cm kvar ned till golvet när jag försökte. Nu efter första veckans träning (följer en spellista med SaraBeth Yoga där målet är just att komma ner i spagat så småningom) så var det 6cm kvar på min vigare vänstersida. 😲 Det var oväntade framsteg! Yay! 🥳
// Harley
#23 Kul! 😄
Idag blev det 17 intensiva minuter.
Min handled var rejält inflammerad nyligen och det tog ett tag innan jag vågade belasta den alls. Nu har jag vågat använda den som vanligt i en halv vecka eller en vecka.
Vilken skillnad det gör för kroppen!
Har haft så ont i rygg, nacke axlar och huvud under den tiden då jag bara kunnat köra lättare yoga.
Efter några dagar med mina "vanliga" övningar, som dancing dog, rolling wave och brygga så känner man sig som ny igen! 😋
I veckan var det andningsövningar på schemat - inandning och utandning via näsborrar.
En övning jag behärskade till fullo - ingen träningsvärk. 🧘♂️
De senaste två veckorna har jag känt mig lite bortkopplad under yogan och gjort passen lite halvhjärtat. Det har blivit mycket yinyoga och jag tror jag behöver mer variation för att helt enkelt inte bli uttråkad, hur mycket jag än svär (med ett leende) över poweryogan. 😝 Som en skänk från ovan ploppade den här videon upp i mitt YouTube-flöde och gav mig en välbehövlig nytändning.
https://www.youtube.com/watch?v=aJyPaBDRUxE
Efter klippet tog jag ett 30 min pass PowYin (börjar med power och avslutas med yin) och efteråt hade jag sån kramp i kinderna för att jag flinade hela tiden. 😁
Som Tatsu nämnde här ovan; när man väl hittar tillbaka så blir man verkligen som ny!
// Harley
#27 Men visst är det faktiskt att se vilken nytta yogan gör! 😁
Har tidigare "småfuskat" lite med hemmayoga vid olika tillfällen men aldrig fått någon riktig ordning på det. Tappat de goda intentionerna ganska snabbt och så har det runnit ut i sanden…
Ska nu göra ett nytt försök! Skriver här för att sätta lite press på mig själv! 😉
#29 Heja heja! Vi tror på dig! 🌼🌼🌼☺️
Jäklar i min lilla låda. Jag tyckte enkom yin-yoga vart lite för lugnt och stillsamt så jag började på en powyin-spellista (power på förmiddagen, yin eller vinyasa på kvällen) i måndags. Pust, stånk, stön! Jag ville ha mer drag och det var precis vad jag fick. 😅Morgonens powerpass var svettigt värre men ack så välbehövligt för kroppen. Jag kan ha uppfunnit en och annan ny svordom också… 😆
// Harley
#31 Haha härligt ändå! 😁
Själv så tog jag ett lite lugnare pass idag. Har kört mer intensivt i några dagar och så har idag varit lite stressig dag. Så det kändes bäst såhär 😄
#30: Tack!
Blev några lugna övningar ikväll. Försöker få in rutinen att det ska bli något pass varje dag även om det inte blir så långt.
#33 Själv har jag satt min gräns vid minst tio minuter varje dag och minst 1,5 timme i veckan 😋 Känns överkomligt under "dåliga" veckor 😅
Mitt nya yoga-år fick en fantastisk start! 😄
Jag kände hur det liksom rev och kliade i kroppen. Dags för dagens (första?) yogapass. Satt och rullade genom olika spellistor jag var nyfiken på. Den som jag först tänkt mig hade ett för lugnt pass idag för vad jag kände för. Hittade en video som hade precis lagom balans mellan svett och avslappning.
Supine twist är en pose jag idag upptäckte hur mycket jag jobbat emot mig själv i. Idag klickade det verkligen hur jag spände muskler jag trott var avslappnade. Det tog bara ett år, men sent ska syndaren vakna. 🙃
När det var dags för avslutande shavasana hade jag så svårt att slappna av i ansiktet för jag kunde inte sluta flina som en dåre. Efter att ha sagt "namaste" till Sarah Beth fick jag världens fnitteranfall. Det gick upp för mig hur långt jag kommit sen jag började med yoga, hur mycket bättre jag nu kan lyssna på min kropp och vad den behöver. Både när det gäller att acceptera och respektera begränsningar utan att banna men också att uppskatta vad den faktiskt kan och fira framsteg och nya milstolpar. 🧡
// Harley
- Redigerat 2022-01-01 13:00 av Herveaux
#35 Härligt! 😁