Att grunda sig
Det finns många tekniker som jag inte riktigt fungerar att lära sig i grupp och det är just grundning.
Att gå på ett yogapass och få 10 minuter på sig att grunda utan att egentligen förstå vad det innebär är knasigt tycker jag.
Vet inte ens om jag förstår det än men min erfarenhet är att det är att jobb att komma dit och det är mycket personligt.
Här finns lite olika metodiker och tips som man kan försöka sig på att testa.
Har du någon annan så skriv gärna hur eller din upplevelse hur just du känner vid jordning.
Du kanske har hört en yogaläraren eller psykolog använda ord som grunda, landa eller jorda? Här dyker vi in i vad det innebär – och ger tips på hur du kan göra just det: För att minska bland annat stress – och öka känslan av närvaro, lugn och kontakt med dig själv.
Vad är grundning?
En förklaring av upplevelsen “att grunda” eller “grundning” är att du känner kontakt med din kropp och med här och nu. Det kan göras genom att känna kroppen – inte bara engagera sig i tankarna – och du kan också ta hjälp av naturen och dina sinnesintryck för att få ytterligare hjälp. I ett grundat tillstånd kan känslorna naturligt komma och gå, vi kan andas djupare och via kroppen uppleva ett ökat lugn, även mitt i stressande situationer.
Läs mer här;
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett kort avslappningspass till en början med:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Yoga är en del av Indiska Veda.
Veda är uppdelad i dessa fyra delar:
Rigveda
Yajurveda
Samaveda
Atharvaveda
Ett övergripande syfte med Yajurveda förefaller vara att lära människan hur man kan leva på bästa sätt för att minska riskerna för sjukdomar m.m. "Sinnet" har den största påverkan på kroppen. Har man sinnet i balans kommer även kroppen i balans; alltså att föra samman kropp, tanke, känsla i balans. Vi människor består av elementen rymd, luft, eld, vatten och jord. Ayurveda visar att det ur elementen bildas tre kvalitéer, doshor: vata, pitta och kapha. Att förstå just din egen sammansättning av dessa är vägen till hållbar hälsa.
Genom yogan har vi möjlighet att förändra oss inifrån genom att använda andningen som ett verktyg att stilla sinnet och hitta den inre stillheten. Det gör vi när vi grundar oss.
Vi ställer oss på mattan, låter pulsen gå ner, hitta en bekväm hållning och känna hur andetaget blir längre och lugnare. När vi släpper tankarna på vad som ska handlas på vägen hem, undrar om barnen har somnat än eller börja fila på talet som ska hållas nästkommande vecka, då är vi grundade. Här och nu. Stillhet i sinne och kropp.
-Nu kan lektionen börja.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
- Redigerat 2022-10-01 18:23 av StillaSinnet